وقف کتاب؛ ضرورت گمشده عصر فناوری
کد خبر: 4013316
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

وقف کتاب؛ ضرورت گمشده عصر فناوری

یکی از نیازهای روز برای وقف در استان، حوزه کتاب و کتابخوانی است که باید واقفان بدان توجه بیشتری داشته باشند تا بتوان زمینه استفاده همگان را از یک محتوای مفید فراهم کرد.

کتاب این معجزه‌ای که خداوند در زندگی انسان‌ها قرار داده، باید ارزش والایی داشته باشد؛ ارزشی والا به اندازه فهم، درک و عقل انسان که مهم‌ترین دارایی او برای رسیدن به کمالات و تعالی انسانی است.

در خراسان‌جنوبی وقفیات بسیاری وجود دارد، اما هنوز به گفته مسئولان وقف در حوزه کتاب بسیار کم است، با اینکه این ظرفیت در استان فرهنگی خراسان‌جنوبی وجود دارد باید بیشتر به آن توجه کرد تا زمینه استفاده افراد بیشتری را فراهم آورد.

یکی از نیازهای روز برای وقف در استان، حوزه کتاب و کتابخوانی است که باید واقفان به آن توجه بیشتری داشته باشند تا بتوان زمینه استفاده همگان را از یک محتوای مفید فراهم کرد.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: یکی از کارهای خیری که خیران می‌توانند انجام دهند این است که کتاب‌های اضافه داخل منزل را به کتابخانه‌ها اهدا کنند و یا برای کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها یا حوزه‌های علمیه وقف کنند.

 حجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی

وی افزود: همان‌گونه که می‌دانیم هزینه و قیمت کتاب اکنون افزایش یافته و از طرفی بسیاری از کتاب‌ها داخل منازل بلااستفاده است که با این وصف می‌توان با وقف کتاب این سنت حسنه را ماندگار و زمینه دسترسی دیگر افراد را فراهم کرد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: موقوفاتی که مربوط به کتابخوانی است در استان بسیار کم است و با توجه به استان فرهیخته و فرهنگی که داریم واقعا عدد ناچیزی است و تعدادی هم که وجود دارد بسیار محدود است.

رحیمی ادامه داد: بیشتر برای حوزه‌های علمیه از این دست موقوفات وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که از درآمد آن موقوفه خرید کتب صورت گرفته و برای استفاده طلبه‌ها وقف می‌شود.

وی اظهار کرد: در شهرستان‌های قاین، زیرکوه، طبس و بیرجند موقوفاتی با موضوع کتاب وجود دارد که بسیار محدود است که درآمد این موقوفات وقف خرید کتاب شده و به موارد مصرف مورد اشاره تعلق می‌گیرد.

رحیمی تصریح کرد: در طبس دو موقوفه وقف بر خرید کتب دینی و مذهبی بوده و در بیرجند وقف کتاب برای حسینیه امام رضا(ع) صورت گرفته؛ از مجموع این پنج موقوفه بیشترشان برای وقف کتب دینی و مذهبی است و واقفان به محتوای کتب و افراد استفاده‌کننده برای نفع رساندن بیشتر به جامعه توجه داشته‌اند.

وی بیان کرد: اکنون اگر واقفی می‌خواهد وقفی انجام دهد، یکی از نیازهای روز ما موضوع کتاب و کتابخوانی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ اگرچه که اکنون کتابخوان کم‌تر شده و افرد بیشتر به سمت محتواهای الکترونیکی رفته‌اند اما هیچ وسیله‌ای به خصوص در زمینه کسب آگاهی در حوزه علوم دینی جای کتاب را نمی‌گیرد و تأثیری که کتابخوانی دارد محتواهای الکترونیک ندارد.

رحیمی با بیان اینکه مؤمنان می‌توانند در این زمینه وقف انجام دهند، افزود: افراد می‌توانند وقت خود را وقف نوشتن کتاب کنند که به درد آیندگان بخورد و یا در اهدای کتب به مساجد، امامزادگان، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مدارس اقدام کنند، چراکه تا زمانی که آن کتاب باقی است و فردی از آن بهره می‌برد ثوابش به فرد واقف خواهد رسید.

وی بیان کرد: خداوند درآیه 274 سوره بقره می‌فرماید: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ کسانی که مال خود را در شب و روز انفاق کنند نهان و آشکارا، آنان را نزد پروردگارشان پاداش نیکو خواهد بود و هرگز از حادثه آینده بیمناک و از امور گذشته اندوهگین نخواهند گشت»؛ وقتی خداوند این چنین وعده‌ای می‌دهد نباید اندکی برای کار خیری که بدان نیاز است؛، تعلل کرد.

کمک 7 میلیارد تومانی به کتابخانه‌های استان

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی خیران بسیاری برای کمک به کتابخانه‌ها و یا کمک به ساختمان کتابخانه‌ها وجود دارند.

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی

وی با بیان اینکه در حوزه جذب کمک خیران فعالیت‌های تبلیغی بسیاری انجام شده است، افزود: تاکنون هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کمک به کتابخانه‌های استان انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی بیان کرد: بنیاد علوی و کانون قلم چی از حامیان کتابخانه‌های استان هستند و بنیاد علوی کتابخانه روستای نوغاب شهرستان درمیان را احداث کرده است که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حاجی گفت: از خیران می‌خواهیم در راستای کمک به فرهنگ کتابخوانی کارهای خیر خود را متمرکز کنند تا بتوانیم بیشتر در این حوزه کار کنیم؛ نباید این حوزه مغفول بماند.

انتهای پیام
captcha