میزان ابتلا به کرونا در افراد واکسینه شده 3 برابر کمتر است
کد خبر: 4015957
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱

میزان ابتلا به کرونا در افراد واکسینه شده 3 برابر کمتر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: میزان ابتلا به ویروس کرونا در افراد واکسینه شده 3 برابر، میزان بستری 5 برابر و میزان فوت 6 برابر کمتر است.

نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، 3 آذرماه در نشست خبری اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی بعد از 20 ماه تلاش برای کنترل و مدیریت کرونا روزهای سختی را می‌گذراند و علی‌رغم این دشواری‌ها مجموعه علوم پزشکی همچنان پای کار هستند و تلاش می‌کنند. در دوران شیوع کرونا 6 نفر از حوزه بهداشت و درمان جان خود را از دست دادند و به عنوان شهید سلامت شناخته می‌شوند و عده‌ای هم به دلیل عوارض بیماری دچار مشکلات جدی هستند.

وی به همکاری حوزه‌های مختلف برای مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: طرح شهید سیلمانی اقدام مهمی بود و مجموعه‌های مختلف با همراهی رسانه‌ها تیمی تشکیل دادند تا نسبت به مدیریت، پیشگیری و کنترل کرونا اقدام شود و با توجه به کمبود منابع عملکرد قابل قبولی از این تیم را شاهد بودیم. رسانه‌ها از اوایل شیوع کرونا نقش مهمی در آگاه‌سازی جامعه و اقناع‌سازی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتند.

این مسئول تصریح کرد: طبق آمارها شاهد هستیم امروز روند شیوع کرونا در کشور و زنجان نزولی است اما هشدارهایی را از سطح جهانی داریم که موارد ابتلا به این ویروس حتی درصد بالایی از واکسینه‌شدگان را در بر داشت. با توجه به تجارب کشورهای دیگر هشدار جدی برای ورود به موج ششم وجود دارد و شرایط موجود نباید ما را فریب دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه واکسیناسیون در چند ماه اخیر سرعت قابل توجهی به خود گرفت و زنجان جزو سه استان‌ نخشت کشور بود که بیشترین حجم تزریق واکسن نسبت به جمعیت را داشت، ابراز کرد: 90 درصد بالای 12 سال واکسن نوبت اول و 83 درصد واکسن نوبت دوم را دریافت کردند. مجموع واکسن‌های تزریق شده  در استان بیش از یک میلیون و 436 هزار دُز است.

وی موفقیت‌های حاصل شده را نتیجه همکاری ادارت، نهادها و مردم دانست و افزود: تجربه نشان داده که نباید نسبت به این ویروس خوشبین باشیم؛ چون ویروسی است که سیستم‌های ایمنی بدن را دور می‌زند و می‌تواند رفتار جدید را از خود نشان دهد. عده‌ای در بحث واکسیناسیون روی تفکرات مردم تأثیر گذشته و آنان را برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون سست کردند اما آگاه‌سازی مراجعه مردم را افزایش داد و اکنون همه می‌دانند واکسیناسیون مرگ و میر را کاهش خواهد داد.

قزلباش اظهار کرد: مطالعه روی افراد بالای 18 سال نشان می‌دهد، احتمال بستری شدن بر اثر کرونا در افرادی که واکسن دریافت کردند نسبت به کسانی که واکسن نزدند، 5 برابر کمتر است.  میزان فوت در افرادی واکسن نزدند 6 برابر بیشتر است. میزان ابتلا در افرادی که واکسن تزریق کردند 3 برابر کمتر دیده می‌شود. وقتی فردی مبتلا شد این احتمال وجود دارد که بستری شود، حال وخیم پیدا کند و حتی جان خود را از دست بدهد، در هر صورت بهترین کار این است که از ابتلا پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا و شوک وارد شده به مجموعه بهداشت و درمان سعی کردیم بقیه خدمات در سایه کرونا آسیب نبیند، ادامه داد: ما در شرایطی وارد مبارزه با بیماری کرونا شدیم که هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود. روزهایی را پست سر گذاشتیم که به ازای هر فرد مثبت، 12 نفر را پیگیری می‌کردیم و این حجم کار نیاز به نیرو و منابع زیادی داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه این دانشگاه بخشی از هزینه‌های خود را از درآمدهای داخلی کسب می‌کند، بیان کرد: در سال 99، 38 درصد درآمدهای علوم پزشکی به دلایلی مثل ترس مردم از مراجعه به مراکز درمانی و ابتلا به کرونا، کاهش یافت و این در حالی است که برای تأمین یکی از دواروهای مورد استفاده برای بیماران کرونایی مثل رمدسیور بیش از 30 میلیارد تومان هزینه شده است.

انتهای پیام
captcha