داده‌های پژوهشی؛ مبنای تصمیمات نیروی انتظامی
کد خبر: 4021130
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

داده‌های پژوهشی؛ مبنای تصمیمات نیروی انتظامی

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی گفت: تصمیمات نیروی انتظامی باید مبتنی بر داده‌های پژوهشی باشد که در این راستا به دنبال این هستیم تا از اطلاعات مراکز و جوامع علمی و دانشگاهی بهره‌مندی کافی را داشته باشیم و ارتباط خود را با دانشگاه‌ها گسترده‌تر کنیم.

سرهنگ هادی ربانی، رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضویسرهنگ هادی ربانی، رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: نیروی انتظامی طی سال‌های گذشته بر اساس یک الگوی راهبردی  به این نتیجه رسید که جهت انجام امور انتظامی و امنیت پایدار در سطح کشور همراه با پیشرفت تکنولوژی، پژوهشگاهی را تاسیس کند، دانش خود را به روز کرده و  برای راهبرد آینده بر اساس اطلاعاتی که از سامانه‌ها و داده‌های به دست آمده در جامعه حاصل می‌شود جهت ارتقا نیروی انتظامی از پژوهش‌ها و تحقیقات این پژوهشگاه استفاده کند.

وی ادامه داد: سپس این پژوهشگاه شعباتی را در استان‌ها به عنوان نماینده ایجاد کرد تا به صورت بومی فعالیت‌های مربوط به استان خود را انجام دهند، چرا که دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات استانها با هم متفاوت است. دفتر تحقیقات کاربردی خراسان رضوی نیز در سال 1385 احداث شد و هدف آن تعامل با مراکز علمی و تحقیقاتی و  همچنین ارتقای سطح آموزه‌های کیفی کارکنان نیروی انتظامی بوده و است.

ربانی خاطرنشان کرد: به روزرسانی فناوری‌های نیروی انتظامی نیز بر اساس تحقیقاتی است که در  دفاتر تحقیقاتی کاربردی انجام شده و با سرعت علم و دانش جامعه، پیش رفته است. همچنین ما به دنبال این هستیم تا از اطلاعات مراکز و جوامع علمی بهره‌مندی کافی را داشته باشیم و ارتباط خود را با دانشگاه‌ها گسترده‌تر کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی افزود: به عنوان مثال تفاهم‌نامه‌های خوبی با دانشگاه فردوسی بسته‌ایم و ارتباط خوبی با دانشگاه‌های دیگر نیز داریم و هدفمان گسترده‌تر شدن این ارتباطات نیز است. در واقع امنیت موضوعی تک‌بعدی نیست و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها برای ایجاد امنیت پایدار می‌توانند در کنار نیروی انتظامی نقش موثر و گسترده‌ای داشته باشند؛ از جمله موسسات و مراکز آموزش عالی که می‌توانیم از معلومات آنها در نیروی انتظامی بهره ببریم.

وی اظهار کرد: به همین خاطر قصد داریم اتاق‌های فکر و اندیشه‌ورزی با دانشجویان نخبه و اساتید راتشکیل دهیم و از دیدگاه آنها مسائل سازمان را را ببینیم و  آنها بتوانند راهکارهایی را ارائه دهند. ما خود اعتقاد داریم که در کار ما اشکال هم وجود دارد و به دنبال این نیز هستیم  تا مسائل و مشکلات نیروی انتظامی را به حداقل ممکن برسانیم که نیازمند پژوهش است و می‌خواهیم اگر کاری در نیروی انتظامی انجام می‌شود پایه و اساس علمی و دقیقی داشته باشد.

ربانی تصریح کرد: بیشتر تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم بومی استان خراسان رضوی است.  جمع‌آوری مسائل به دو صورت است؛ یکی اینکه ممکن است خودمان مسئله را پیدا کنیم و یا اینکه مسئله و موضوع از ناجا اعلام می‌شود؛ مثل موضوع مهاجرت که حدود 10 سال قبل خراسان رضوی مبنای تحقیق در کل کشور شناخته شد، اما در مجموع بخش گسترده‌تر کار ما موضوعات استانی است، چرا که هدف از تاسیس دفاتر تحقیقاتی نیز پیگیری مسائل و مشکلات استان‌ها بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی افزود: پلیس تخصصی نیروی انتظامی نیز اولویت‌های پژوهشی را به ما اعلام می‌کنند؛ مثلا  مواردی مانند سارقین سابقه‌دار حاشیه شهر، آسیب‌های اجتماعی مشهد و .... که ما بر اساس اولویت‌های پژوهشی جلسات شورای پژوهشی را برگزار می‌کنیم و اساتیدی از دانشگاه فردوسی نیز در این جلسات شرکت کرده،  تبادل نظر شده و مسایل اولویت‌دارتر انتخاب می‌شوند. سپس مسیر تحقیق و پژوهش با نوشتن پروپوزال و شناسایی تیم آغاز می‌شود و در نهایت نتیجه را با داده‌ها و تحلیل‌ها به یگان مربوطه که آن را به عنوان اولویت و مسئله برای ما عنوان کرده بود اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پلیس‌های تخصصی هم از مرکز ما استقبال کرده‌اند و وقتی مشاهده می‌کنند که می‌توانیم مسائل و مشکلاتشان را کشف کنیم آنها هم جلو آمده‌اند و مجموعه منسجمی را تشکیل داده‌ایم و علم روز را نه تنها در تجهیزات، بلکه درموضوعات اجتماعی مثل تعاملات پلیس با مردم، فرایندهای یک ماموریت و .... به کار می‌گیریم.

ربانی ادامه داد: در مرکز تحقیقات کاربردی، قریب به هشت نفر از اساتید و متخصصان حوزه‌های مختلف از دانشگاه‌های استان و به ویژه  دانشگاه فردوسی با ما مشارکت دارند، همچنین نخبگانی که قرار است به سربازی اعزام شوند و دانشجویانی که استعدادهای پژوهشی و تخصصی دارند می‌توانند حداقل پنج تا 6 ماه مانده به خدمت سربازی به مرکز ما مراجعه کنند، سپس بررسی می‌شوند و پروپوزال ارائه می‌دهند و اگر پروپوزال به تصویب رسید، پروژه مربوطه را انجام می‌دهند و در قبال نتیجه به دست آمده کسر از خدمت برای این افراد صورت می‌گیرد. این دانشجویان حداقل مدرک کارشناسی ارشد را باید داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی اظهار کرد: این تحقیقات یا صنعتی هستند یا غیر صنعتی. ما سه فراخوان زده‌ایم و در دانشگاه ها منتشر کرده‌ایم، همچنین در کانال مرکز رشد دانشگاه مشهد نیز منتشر شده است و چند نفر هم استقبال کرده‌اند که متناسب با اولویت‌های پژوهشی ما به صورت حضوری با آنها صحبت می‌کنیم و روال کار را ادامه می‌دهیم.

ربانی افزود: ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مسائل حقوق قضایی، مجازات مجرمین، مدیریت شهری، ترافیک، مباحث مرتبط با روانشناسی، حقوق شهروندی، آسیب‌های فضای مجازی و ... نیز تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی را انجام می‌دهیم و کاربردی یعنی اینکه تحقیقی که در میدان عملیات استفاده شود.

وی ادامه داد: در کنار انجام پژوهشهای کاربردی، به واسطه ارتباطی که با مراکز علمی و اجرایی مختلف داریم سعی می‌کنیم از پژوهش‌های مرتبط آنها نیز استفاده کنیم. در همین راستا تصمیم داریم تیمی تحقیقاتی از سازمان‌های مختلف به صورت موضوعی تشکیل دهیم تا پژوهش‌های مشترکی انجام دهند و هر سازمان بخشی از آن را به عهده بگیرد.

انتهای پیام
captcha