بحران سالمندی در کشور جدی است/ بی‌توجهی به رشد جمعیت چالش تمدنی به همراه دارد
کد خبر: 4022390
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴

بحران سالمندی در کشور جدی است/ بی‌توجهی به رشد جمعیت چالش تمدنی به همراه دارد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر توجه به مسئله رشد جمعیت و فرزندآوری گفت: بحران سالمندی پیش‌روی ما قرار دارد و اگر به موضوع جمعیت توجه نکنیم با چالش‌های تمدنی مواجه خواهیم شد.

عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشتبه گزارش ایکنا از زنجان، عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عصر امروز، 29 آذرماه در آیین تودیع و معارفه رؤسای دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: حضرت زهرا(س) حجت و ولی خداوند متعال است و تعابیر بسیار زیبایی در خصوص ایشان در روایات آمده است. حضرت فاطمه زهرا(س) از مصادیق لیله‌القدر خوانده شده و این حضرت دارای قدر و منزلت و جایگاه ویژه‌ای در دین اسلام هستند.

وی با اشاره به اینکه فروردین سال آینده آغاز قرن پانزدهم است، ابراز کرد: در سال‌های ابتدایی گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم و همه آنچه که در این سال‌ها و دهه‌های گذشته در دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گذشته، باید آن را متناسب با گام اول انقلاب اسلامی قلمداد کرد و اکنون شرایط و مقتضیات نگاه تحولی که مدنظر دولت بوده، آماده است اما نیازمند اراده قوی، مدیریت جهادی و همت دانشگاهیان جوان بوده تا تحولی جدی در عرصه خدمت‌رسانی به مردم اتفاق بیفتد.

این مسئول برنامه‌ریزی راهبردی جامع مبتنی بر نظرات نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران با اهداف و چشم‌انداز آرمان‌گرایانه و واقع‌بینانه را از زیرساخت‌های نگاه تحولی خواند و گفت: این برنامه تدوین شده و باید سیاست‌ کلی سلامت، سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور مبنای این برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

شیراوژن با بیان اینکه چشم‌انداز دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان می‌تواند این باشد که به تعبیر مقام معظم رهبری «بیماران و همراهان رنجی به جز رنج بیماری نداشته باشند»، تصریح کرد: دانشجویان باید کم‌ترین دغدغه را داشته و به دنبال کسب علم، فرهنگ و بصیرت، اخلاق و معنویت باشند. از طرفی اساتید نیز باید به دنبال پژوهش‌های کاربردی و تولید علم سودمند باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه فرهنگی همه عناصر دانشگاهی از مدیران، اساتید و کارکنان باید توجه داشته باشند مجموعه رفتارها، گفتارها و پوشش در تعاملاتی که با دانشجویان برقرار می‌کنند، در شکل‌گیری فرهنگ دانشگاه و دانشجو اثر می‌گذارد.

وی بیان کرد: بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی نقش مهمی در ترویج فضایل اخلاقی و معنوی دانشجویان و نیز اساتید داشته و می‌تواند عطر ایمان و معنویت را در میان مردم، بیماران و همراهان پخش کرده و از نشاط و امید ایجاد شده از معنویت، پلی برای اثربخشی بیشتر بسازند.

شیراوژن مسئله رشد جمعیت و فرزندآوری را یکی از دغدغه‌های همه دوست‌داران ایران و تمدن ایرانی دانست و افزود: اگر در این خصوص تعجیل نکنیم، معضل جدی تمدنی و تاریخ تمدنی برای ملت ایران رخ خواهد داد و آن زمان دیگر وقت پیشگیری و علاج واقعه در زمان بحرانی نیست؛ چراکه بحران سالمندی پیش‌روی ما قرار دارد و متولیان امر باید برای رفع این چالش تلاش کنند.

این مسئول ضمن قدردانی از تلاش‌های رئیس سابق دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، خاطرنشان کرد: از مسئولان استان  زنجان انتظار داریم سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی استان را به صورت ویژه‌تر از گذشته کمک کنند تا سرمایه‌گذاری و اهتمام به بخش سلامت و درمان به خصوص تقویت شبکه بهداشت محقق شود.

انتهای پیام
captcha