دفاع از مقدسات؛ ویژگی مشترک سردار سلیمانی و علامه مصباح یزدی
کد خبر: 4024937
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷

دفاع از مقدسات؛ ویژگی مشترک سردار سلیمانی و علامه مصباح یزدی

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به نقاط مشترک سردار سلیمانی و علامه مصباح بیان کرد: سردار شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح یزدی به تأسی از حضرت زهرا(س) برای دفاع از مقدسات در فرهنگ دینی قیام کردند و در مسیر شهادت گام برداشتند.

سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، دهم دی‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این بخش که در خویدک برگزار شد، اظهار کرد: در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) بیان می‌شود که تقوا دژ و قلعه‌ای است که غیرقابل نفوذ است بر خلاف فسق و فجور که انسان به نوعی به دور خودش دیواری را می‌کشد و از هر جهت امکان هجوم بلاها، وسوسه‌ها، شیطنت‌ها، هوای نفس و امثال این‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به ایام فاطمیه و تسلیت شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) گفت: روزی عباس، عموی پیامبر(ص) می‌خواست بعد از رحلت پیامبر خدمت زهرای مرضیه شرفیاب شود، حضرت بیماری داشتند و به هر حال این امکان برای ابن عباس فراهم نشد و تقریباً گلایه کرد که چرا من نتوانستم خدمت حضرت زهرا برسم. علی(ع) فرمودند: «به شش دلیل؛ پیوسته حضرت زهرا مظلوم بودند، عده‌ای حق ایشان را منع کردند با اینکه می‌دانستند حق آن حضرت است، میراث ایشان به وی داده نشده است، وصیت پیامبر در حق حضرت زهرا(س) اجرا نشده است، حق پیامبر و حق خدا هم درباره ایشان رعایت نشده است».

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی و دومین سالروز شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی گفت: نکته‌ای مشترک درباره این مناسبت‌ها قابل توجه است و اینکه چرا مردم در زمان علی(ع) تردید پیدا کردند تا از اهل بیت و خصوصاً حضرت زهرا دفاع کنند. دلایلی مثل منفعت طلبی، حرمت شکنی، حزب گرایی، ترس و واهمه و ...وجود داشت اما از مهمترین دلایلی که مردم تردید پیدا کردند؛ تقدس‌زدایی از مقدسات آن زمان بود، یعنی بی توجهی نسبت به چیزی که اسلام بر پایه آن استوار شده بود.

وی ادامه داد: برخی مقدسات هستند که ضروری است در جامعه حفظ شوند و جامعه اگر بخواهد تداوم پیدا کند باید این موارد حفظ شود که اعم از مکان، زمان و نماد مثل قرآن، اهل بیت، مساجد، نمادهای مذهبی و ایام‌الله، ماه مبارک رمضان، عاشورا، خانواده و ... است.

مدرسی افزود: در روایتی حضرت امام سجاد(ع) بیان می‌کنند که در زمان پیامبر این قداست بعد از ایشان شکسته شد و چون قداست را شکستند این فتنه‌ها به وجود آمد. هم سردار شهید اسلام و هم آیت الله مصباح یزدی به تأسی از حضرت زهرا(س) برای دفاع از مقدسات در فرهنگ دینی قیام کردند و در مسیر شهادت نیز گام برداشتند.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به نقاط مشترک این دو شخصیت ارزشمند بیان کرد: این بزرگواران، فداکارانه، بصیرت‌مندانه، دشمن شناسانه، شجاعانه، بدون هیچ گونه چشم داشتی به مادیات، در گرو قرار دادن آبروی خود وارد میدان شدند لذا باید این الگوهای مؤثر در جامعه به ویژه برای نسل جوان بیش از پیش تبیین شده و مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت متوازن باید در استان شکل گیرد گفت: در حقیقت استان یزد مجسمه تمام نمای عدم توازن است و باید در این زمینه و برای اصلاح شرایط مسئولان استان به شکل جدی تلاش کنند. در برخی شهرستان‌ها به دلیل کثرت کارگاه و کارخانه‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند، از سوی دیگر شهرستان‌هایی هستند که به دلیل نبود کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و دیگر ظرفیت‌های شغلی با درصد بالای بیکاری مواجه هستند و در استان یزد به دلیل همین عدم توازن در بعضی از شهرستان‌ها از 210 شهر کشور نیروی کار داریم.

مدرسی بر شناسایی ظرفیت‌های جدید استان در این دولت تأکید کرد و افزود: استان نباید به شکل تک بعدی تنها به سمت صنعتی شدن پیش برود بلکه ظرفیت‌های متنوع دیگری نیز وجود دارد. در زمان سفر ریاست جمهوری به یزد بحث نیروگاه‌های خورشیدی و تولید برق از طریق تابش نور خورشید مطرح شد و ظرفیت بسیار خوبی است لذا دولت، مسئولان استان و سرمایه‌گذاران باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند تا نتایج چشمگیری رقم خورد.

انتهای پیام
captcha