تأثیرگذاری گفتمان مقاومت با قرار گرفتن در چهارچوب قوانین بین‌الملل
کد خبر: 4026458
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
عضو هیئت علمی جامعه اسلامی لبنان بیان کرد:

تأثیرگذاری گفتمان مقاومت با قرار گرفتن در چهارچوب قوانین بین‌الملل

یک عضو هیئت علمی جامعه اسلامی لبنان در همایش نقش گفتمان مقاومت در دستیابی به تمدن نوین سلامی، با بیان اینکه ما فقط از طریق عمل به قوانین می‌توانیم خود را مشتبه و حجت را تمام کنیم، گفت: هدف گفتمان مقاومت اگر در چهارچوب قوانین بین‌الملل پیش رود تأثیر بیشتری دارد.

غاده حب‌الله عضو هیئت علمی جامعه اسلامی لبنان

به گزارش ایکنا از کرمان، همایش نقش گفتمان مقاومت در دستیابی به تمدن نوین اسلامی با حضور غادة حب‌الله، عضو هیئت علمی جامعه اللبنانیه الاسلامیه بیروت و حجت‌الاسلام احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه امروز ۱۵ دی‌ماه در سالن اجتماعات بهزیستی کرمان برگزار شد.

حب‌الله در این مراسم با تسلیت شهادت حضرت فاطمه(س) و شهادت سردار سلیمانی به امت اسلامی گفت: اگر شهید سلیمانی زنده بود در بحران یک سال اخیر لبنان(در خصوص نفت و بنزین) حتماً به کمک لبنان می‌آمد.

وی تصریح کرد: محور و شاخص اصلی تمدن اسلامی مسئله هویت اسلامی است و اتفاقات سال‌های اخیر منطقه از جمله ظهور القاعده و داعش برای این است که پروژه پاره کردن هویت امت اسلامی را رقم بزنند. تمام جنایات داعش فقط برای برنده شدن نبود بلکه اصل پروژه این بود که هویت اسلامی را که می‌توانست همه امت اسلامی را یک دست کند و به وحدت برساند در قلوب بشکند و پاره کند.

عضو هیئت علمی جامعه اللبنانیه الاسلامیه بیروت ادامه داد: داعش ابتدا با پرچمی آمد که رسانه‌اش بود و از انتخاب آن پرچم دو هدف داشت، یکی اینکه نشان دهد به دنبال اسلام جامع است که همه فرق و مذاهب را در خود جای می‌دهد و دوم اینکه بگوید این اسلام، اسلام اهل‌بیت نیست به همین دلیل بر روی پرچم فقط نام پیامبر آورده شده بود و چون در دو سال اول به نام اسلام آمد و خشونت داشت یک تنفری از اسلام در ذهن غیر مسلمان و حتی مسلمانان ایجاد کرد.

حب‌الله در خصوص عکس‌العمل مقاومت در برابر داعش بیان کرد: حضور حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت در سوریه بر اساس و طبق قوانین بین‌الملل و قانونی بود. آن‌ها برای کمک به مردم سوریه بدون توجه به دین و مذهب آن‌ها رفتند و این حضور، صحنه داعش را متفاوت کرد و داعش وارد صحنه جدیدی شد.

وی تصریح کرد: منبع اصلی فکری و تمدنی جهان اسلام قرآن است و یکی از استراتژی‌هایی که در قرآن برای ایجاد تمدن آمده است گفتمان است و در قرآن آیات بسیاری در ارتباط با جهاد وجود دارد اما داعش این آموزه قرآنی جهاد را منحرف کرد که تبدیل به یک امر منفی شد.

حب‌الله با بیان اینکه اولین اقدام حزب‌الله و جریان مقاومت در برابر جریان داعش، این بود که الگوی جهاد متفاوتی داشتند و به مردم احترام گذاشتد و خانه‌ها را خراب نکردند، ادامه داد: گفتمان مقاومت با یک جهاد اخلاقی و انسانی وارد شد. در گفتمان مقاومت سلوک مجاهدت فرق داشت. همچنین در رسانه‌های مقاومت به جای کلمه جهادیست(جهادیسم) که نشان دهنده یک مکتب بود، برای داعش کلمه التکفیریون را به کار بردند تا اسم مجاهدت و جهاد خراب نشود و اسم رزمندگان مقاومت و حزب‌الله را گذاشتند المجاهدون که نکته خاص خودش را داشت.

وی در ادامه به مراسم تشییع سردار سلیمانی و بازتاب آن در رسانه‌ها پرداخت و گفت: رسانه‌های خلیجی و عربی آن را خیلی عادی جلوه دادند اما رسانه‌های غربی عکس‌العمل متفاوتی داشتند و خبرگزاری سی‌ان.ان و فاکس ‌نیوز اخبار را منتشر و به ترامپ اعتراض کردند زیرا بر اساس تصور آن‌ها خوزستان مخالف جمهوری اسلامی است و زمانی که حضور مردم خوزستان را در تشییع شهید سلیمانی دیدند در واقع شهادت او را فرصتی برای همراهی همه گروه‌ها و قومیت‌ها با جمهوری اسلامی دانستند.

وی افزود: شهادت شهید سلیمانی نه تنها در جریان رسانه‌ای به نفع ایران و جریان مقاومت شد بلکه در جریان آکادمیک باعث شد در بین دانشجویان دانشگاه‌های غربی منابع شیعی مورد توجه قرار بگیرد و حتی پایان‌نامه‌هایی در خصوص تفکر شیعه تدوین شد.

حب‌الله با اشاره به گریه مقام معظم رهبری در هنگام نماز بر پیکر شهید سلیمانی، گفت: در رسانه‌های غربی این گریه برحسب ترس معنا نشد و به جبهه مقاومت حیثیت انسانی بخشید و در واقع گریه بعد از پیروزی بود که رسانه‌های غربی را با ماجرای گفتمان مقاومت همراه کرد.

وی در خصوص انتقام ایران برای خون شهید سلیمانی افزود: عده‌ای معتقدند ایران پاسخ درخوری نداد و به دنبال پاسخ جدی‌تری بودند و عده‌ای اعتقاد داشتند ایران دارای ضعف است و نمی‌تواند بیش از این جواب دهد اما در واقع اقدام ایران در هدف قرار دادن پایگاه عین‌الاسد در چهارچوب قانون بین‌الملل بود به همین دلیل وقتی عین‌الاسد را زد آمریکا کاری نکرد.

حب‌الله با بیان اینکه امام خمینی(ره) قانون‌های بین‌المللی را نقض نکرد و در عین حال انقلاب کرد، در خصوص آینده گفتمان مقاومت گفت: ما فقط از طریق عمل به قوانین می‌توانیم خود را مشتبه و حجت را تمام کنیم. هدف گفتمان مقاومت اگر در چهارچوب قوانین بین‌الملل پیش رود تاثیر بیشتری دارد. سپاه ایران تحت فرماندهی یک حکیم است و هر امری که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بگویند حکمتی دارد و درست است.

انتهای پیام
captcha