«بصیرت»؛ ویژگی مشترک سردار سلیمانی و علامه مصباح
کد خبر: 4026936
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
حجت‌الاسلام مجتبی مصباح مطرح کرد:

«بصیرت»؛ ویژگی مشترک سردار سلیمانی و علامه مصباح

فرزند علامه مصباح یزدی «بصیرت» را یکی از ویژگی‌های برجسته سردار حاج قاسم سلیمانی و آیت‌الله مصباح اعلام کرد که به کارهای بزرگ انجامید.

مراسم گرامیداشت سردار سلیمانی و علامه مصباحبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مجتبی مصباح، فرزند علامه مصباح یزدی، 17 دی‌ماه در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی و رحلت علامه مصباح یزدی در سالن معلم دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ضرورت الگوگیری در زندگی عنوان کرد: الگوها نمونه‌های پیاده شده عینی و مجسم هستند که انگیزه افراد را برای انجام امور دشوار افزایش می‌دهند. از این جهت الگو قرار دادن علما و قهرمانان که در مسیر خود قله‌ها را فتح کرده‌اند، حائز اهمیت است لذا اگر بزرگداشت این عزیزان باعث توضیح ویژگی‌های برجسته آنها شود کار ارزشمندی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برجسته هر دو بزرگوار بصیرت است. در زندگی حضرت زهرا(س) نیز پشتیبانی از ولایت با شرایط سیاسی و اجتماعی که پیش آمده بود بصیرت زیادی را می‌طلبید.

مصباح تأکید کرد: سردار سلیمانی از افرادی بود که در جایگاه نظامی صاحب بصیرت فوق‌العاده بود و نحوه عملکرد در میدان را به خوبی تشخیص می‌داد. او می‌دانست برای محافظت از جمهوری اسلامی و حرم اهل بیت تا کجا باید رفت و چه گروه‌هایی را باید سازماندهی کرد تا عملیات موفقیت آمیزی داشت.

وی اضافه کرد: در جبهه فرهنگی یکی از ویژگی‌های علامه مصباح بصیرت فرهنگی بود که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید فرمودند. با این حال متأسفانه بعضی درگیری فرهنگی و تهاجم فرهنگی را قبول ندارند. باید بدانیم دشمن در جبهه فرهنگی نیز بیکار ننشسته است. زیرا آنها به این درک رسیده‌اند که اگر بخواهند با انقلابی که اساس آن فرهنگ و تفکر است، مقابله کنند چاره‌ای جز زدن ریشه‌های فکری و فرهنگی ندارند. زمانی که دشمن ما از جنگ فیزیکی نتیجه نگرفت سراغ راه‌های موازی رفت. هر چند همچنان به درگیری نیز می‌پردازد.

عضو هيئت علمی و دانشيار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) اظهار کرد: ایجاد شبهات نسبت به انقلاب، ایجاد تفرقه بین پیروان اسلام، ایجاد شبهه نسبت به ارکان نظام و برجسته‌سازی مشکلات از جمله مواردی است که دشمن در جنگ فرهنگی برای مقابله با نظام در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: دشمن هویت خود را در این می‌بیند که با ما مبارزه کند. جنگ ما با آمریکا و اسرائیل بر سر مسائل جزئی نیست. مشکل یک مشکل هویتی است. اگر اسلام ما نیز مثل اسلام بعضی از کشورها کاری به مسائل سیاسی و اجتماعی نداشت، قابل سازش بود. اما اسلامی که اهل بیت و پیامبر برای تحقق آن تلاش کردند و خون دل خوردند و امام خمینی(ره) آن را احیا کرد داعیه‌دار فتح جهان بوده و با هویت استکبار جهانی در تضاد است.

مصباح گفت: بصیرت یعنی بدانیم در چه میدانی هستیم و دشمن چه برنامه‌ای برای آینده ما دارد. اکنون دشمن علاوه بر جبهه فرهنگی در جبهه اقتصادی و سیاسی نیز علیه ما می‌جنگد. از تأکیدهای مشترک علامه مصباح و سردار سلیمانی تبعیت از ولایت بود که در اثر بصیرت به این جایگاه دست یافته بودند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد طرح «ولایت» عنوان کرد: علامه مصباح می‌فرمودند که طرح ولایت حاصل هفتاد سال عمر علمی بنده است. ایشان می‌فرمودند که این دوره‌ها برای سطح متوسط ایجاد شده و برای سطوح بالا و پایین‌تر از آن نیازمند برنامه‌ریزی هستیم. همچنین این طرح در مباحث عقیدتی است در بحث اخلاقی نیز نیاز به کتاب‌هایی داریم. از سوی دیگر ترجمه به زبان‌های مختلف با توجه به تقاضاها باید مورد توجه قرار گیرد. اخلاص از صفاتی بود که خیلی مورد اصرار ایشان بود و بسیار می‌گفتند «کار برای غیر خدا فایده‌ای ندارد». همچنین تأکید بر توسل به اهل بیت(ع) داشتند.

وی با اشاره با اهمیت نقش حضور مردم در جبهه فرهنگی تصریح کرد: زمانی که انقلاب شکل گرفت و مردم رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند، دولت و رژیم هیچگونه وظیفه‌ای در قبال فرهنگ بر عهده نمی‌گرفتند. پس انقلاب از کجا آمد؟ حقیقت این است که آنچه باعث رشد فرهنگ مردم شد این بود که منتظر نماندند تا شخصی دیگر بیاید و فرهنگشان را درست کند. ما هم نباید بنشینیم و منتظر باشیم تا دستگاه‌های مسئول و متولیان امر وظیفه خود را انجام دهند، بلکه خود باید پا به میدان بگذاریم و برای ارتقای فرهنگی جامعه تلاش کنیم.

انتهای پیام
captcha