سازوکار برگزاری «کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایر» بررسی شد
کد خبر: 4036223
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
با حضور رئیس بسیج عشایر کشور در شهرکرد؛

سازوکار برگزاری «کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایر» بررسی شد

رئیس بسیج عشایری کشور گفت: کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری کشور به عنوان یک رویداد و رخداد فرهنگی سال آینده به میزبانی چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سرهنگ احمد سعیدی، رئیس بسیج عشایری کشور ۲۴ بهمن‌ماه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در چهارمحال و بختیاری با محوریت سازوکار برگزاری کنگره ملی ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری کشور در شهرکرد با اشاره به نقش‌آفرینی عشایر پیش و پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: نخستین کسانی که در جنگ هشت سال دفاع مقدس و در مرزهای کشور حضور پیدا کردند، جامعه عشایری بودند که استحکام خوب این قشر در برابر رژیم بعثی منجر به تجهیز نیروهای مسلح کشور شد.

افزود: جامعه عشایری با تمام امکانات در دسترس به خوبی از مرزهای کشور پشتیبانی کردند، به طوری که ۱۰ هزار برگ زرین در تاریخ انقلاب اسلامی از سوی جامعه عشایری به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه امروزه عشایر در جنگ اقتصادی که دشمنان کشور به آن فشار وارد کرده پیشتازند، تصریح کرد: دشمنان در یک جنگ ترکیبی به کشور هجوم آورده‌اند، اما جامعه عشایری با تامین ۴۶ درصد گوشت کشور، ۳۵ درصد صنایع‌دستی و ۵۹ درصد مساحت خاک کشور تامین امنیت پایدار از مرزها را برعهده دارند.

سعیدی گفت: کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری کشور به عنوان یک رویداد و رخداد فرهنگی سال آینده به میزبانی چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

رئیس بسیج عشایری کشور بیان کرد: از سال ۹۸ که برگزاری کنگره ملی ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری کشور مصوب شد، سه رویکرد برای آن در نظر گرفتیم که اولین رویکرد، فرهنگی اجتماعی بود و البته اقداماتی در راستای این رویکرد صورت گرفت.

وی برگزاری یادواره شهدای استانی در ۱۸ استان و برگزاری ۲۰۰۰ یادواره پایگاهی، رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب شهدای شاخص و فرماندهان جامعه عشایری، راه‌اندازی شهدای ایل عشایر، تولید شش مستند پیرامون نقش عشایر و سرود و موسیقی ملی جمهوری اسلامی با نمادهای عشایر را از جمله برنامه‌های تعریف شده ذیل کنگره دانست.

تدوین بانک اطلاعاتی جامعه عشایر 

سعیدی گفت: امسال بانک اطلاعاتی جامعه عشایر در دست اقدام است که با همت بسیجیان برای اولین بار در حال جمع‌آوری اطلاعات این قشر از جامعه هستیم، البته در سال ۹۸ تعداد شهدای عشایر کشور حدود ۴۰۰۰ نفر بود که امروز این تعداد به ۱۰ هزار شهید رسیده است و به تفکیک استان‌ها اطلاعات شهدای عشایر در حال انسجام‌بخشی است.

وی از آغاز پویش آزادسازی زندانیان ذیل کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری خبر داد و گفت: نامگذاری میادین و معابر در استان‌ها به نام شهدای عشایر از دیگر اقدامات این کنگره بوده است.

رئیس بسیج عشایری کشور با بیان اینکه خدمات‌رسانی، محرومیت‌زدایی و کمک مؤمنانه دومین رویکرد مربوط به این کنگره است، تصریح کرد: این رویکرد باتوجه به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید به مسئله‌محوری توجه صورت گیرد و صرف برگزاری برنامه نباشد نیز مورد توجه واقع شده که به برکت خون شهدا در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی خوبی رخ داده است.

وی کمک به ساخت مسکن محرومان و مددجویان، واکسینه شدن ۵۰۰ هزار راس دام عشایر در سال‌جاری توسط گروه‌های جهادی، توزیع بیش از ۱۵۰۰ جهیزیه و نذر ۳۰ هزار راس دام سبک از سوی عشایر و توزیع ۲۰۰ هزار بسته معیشتی در کشور را از اقدامات صورت گرفته ذیل کنگره ملی ۱۰ هزار شهید عشایری کشور برشمرد.

سعیدی گفت: تقویت وحدت اقوام و مذاهب در کشور سومین رویکرد مربوط به این کنگره است که مقام معظم رهبری بر تقویت اقوام و مذاهب مختلف بسیار تأکید کرده است، خوشبختانه با تعامل و نشست‌هایی که برگزار شده انسجام بیش از پیش میان اقوام مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: این کنگره ویژه تمام اقوام و جامعه عشایری است که چهارمحال و بختیاری میزبان برگزاری چنین رویداد مهم فرهنگی شده که تقاضا می‌شود در اقدامات و شعارها نقش تمامی اقوام در دوران دفاع مقدس دیده شود تا جهاد تبیین که مورد تأکید رهبر انقلاب است محقق شود.

رئیس بسیج عشایری کشور با بیان اینکه دشمنان به دنبال این هستند که از برخی موضوعات فرهنگی سوءاستفاده کنند، تأکید کرد: لازم است شأن و حرمت این کنگره بزرگ به گونه‌ای حفظ شود که مهمان‌نوازی مردم این استان که از گذشته زبانزد بوده به منصه ظهور برسد.

وی بر تشکیل ستاد برگزاری کنگره در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد و افزود: باید کمیته‌هایی با مشارکت سپاه، بسیج، دستگاه‌های اجرایی، ظرفیت مردمی و خیرین ذیل ستاد ایجاد شود، البته در ذیل کمیته رسانه، قرارگاه رسانه تشکیل تا به خوبی بتوان از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی استفاده شود و اقدامات قبل، حین و بعد از کنگره اطلاع‌رسانی شود، همچنین لازم است سهم استان‌ها به واسطه حضور در کنگره و ظرفیت چهارمحال و بختیاری مشخص شود.

سعیدی تصریح کرد: برگزاری شب شعر، یادواره شهدای مدافع حرم، شب‌های آفتابی و یادواره شهدای زن عشایر از برنامه‌های پیش‌بینی شده این کنگره است، البته پیش‌بینی برگزاری یادواره شهدای زن در لرستان و یادواره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی در استان فارس پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید سناریویی برای برگزاری کنگره شهدای عشایر تعریف شود، گفت: این کنگره باید به‌گونه‌ای برگزار شود که در پایان نقش جامعه عشایری به خوبی تبیین، ترویج و مشخص شود تا کسانی که فداکاری و در میدان بودن این قشر از جامعه را به چشم ندیده‌اند، به خوبی درک کنند، به‌ویژه نقش اقوام و زنان شهید عشایر که تعداد شهدای زن ۲۳۲ نفر بوده و در جامعه مغفول مانده است.

انتهای پیام
captcha