سند راهبردی اقامه نماز اصفهان در حال تدوین است/ حضور کمرنگ نسل جوان در مساجد
کد خبر: 4037561
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

سند راهبردی اقامه نماز اصفهان در حال تدوین است/ حضور کمرنگ نسل جوان در مساجد

رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان با اشاره به تدوین سند راهبردی تحول اقامه نماز استان، گفت: برای حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مساجد باید تدبیری اندیشید و اگر این چالش پیگیری نشود، در آینده خسارت‌هایی متوجه مباحث اعتقادی خواهد شد.

ابراهیم رنجبر رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان

حجت‌الاسلام ابراهیم رنجبر، رئیس ستاد اقامه نماز استان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره سند راهبردی تحول اقامه نماز این استان، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در خصوص نماز و آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب هیئت دولت، ستاد اقامه نماز به آیین‌نامه تشکیل شورای اقامه نماز استان‌ها و شهرستان‌ها، بندی مبنی بر تهیه سند تحول راهبردی اقامه نماز اضافه و خود نیز اقدام به تدوین سند کرد.

وی افزود: بر این اساس، در شورای اقامه نماز استان اصفهان نیز مصوب شد که این سند با همکاری تعدادی از دستگاه‌های اجرایی تدوین شود. به هر حال، در هر استان ظرفیت‌هایی وجود دارد که ممکن است در سند کشوری لحاظ نشده باشد. به همین دلیل، استان‌ها نیز موظف به تهیه سند شده‌اند. در این خصوص، نشست‌های متعددی با کارشناسان مختلف برگزار کرده و به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان بیان کرد: این سند علاوه بر چشم‌انداز و سیاست‌های کلی، در سه بخش مدیریتی و تمهیدی، آموزشی و پژوهشی و تبلیغی و ترویجی تدوین و شامل حال هر مجموعه‌ای می‌شود که با اقامه نماز در ارتباط است. به علاوه، بخشی از این سند به دستگاه‌های اجرایی اختصاص دارد که باید وظایفی در خصوص نماز انجام دهند. این دستگاه‌ها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته آنهایی که وظایفشان فقط به پرسنل خودشان مربوط می‌شود و دسته دیگر، دستگاه‌هایی که علاوه بر پرسنل خود، نسبت به عموم مردم نیز وظایفی بر عهده دارند، مثل صداوسیما، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و... که علاوه بر وظایف کلی، وظایف اختصاصی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها بعد از ابلاغ سند، موظف‌اند بر اساس آن، به تهیه برنامه پنج ساله بپردازند. یعنی وضع موجود و وضع مطلوب آینده را بررسی کنند تا مشخص شود به چه نقطه‌ای می‌خواهند برسند، مثلاً اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید وضع موجود راه‌ها را به لحاظ مساجد و نمازخانه‌های بین راهی بررسی و وضع مطلوب را نیز بر اساس استانداردها اعلام کند تا مشخص شود طی پنج سال آینده، چه تعداد مساجد و نمازخانه‌های بین راهی با مشارکت دستگاه‌های دیگر و خیرین می‌توان احداث کرد.

حجت‌الاسلام رنجبر اضافه کرد: ویرایش اولیه سند راهبردی تحول اقامه نماز استان اصفهان تقریباً به پایان رسیده است، ولی برای چکش‌کاری، استفاده از نظرات کارشناسان مختلف و اعلام نظر دستگاه‌ها درباره وظایف اختصاصی‌شان، جلساتی تشکیل شده و می‌شود تا بتوان سندی بدون عیب و نقص تدوین کرد. البته این سند باید در شورای اقامه نماز استان تصویب شود.

وی در خصوص ظرفیت‌ها و چالش‌های اقامه نماز در استان اصفهان، گفت: با توجه به سبقه دینی مردم، وجود حوزه‌های علمیه کهن‌سال، مراکز فرهنگی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و حضور علما و بزرگان در اصفهان، ظرفیت‌های خوبی به لحاظ نیروی انسانی مبتکر و خلاق، اعتقادات و باورهای دینی و مدیران همسو در استان وجود دارد که شاید بعضی از استان‌های دیگر از این ظرفیت‌ها بی‌بهره باشند. در حال حاضر، مجمع خادمین نماز در استان وجود دارد که از برنامه‌های ستاد اقامه نماز پشتیبانی می‌کند و استان‌های دیگر چنین ظرفیتی ندارند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان تصریح کرد: در کنار این ظرفیت‌ها، با رقبایی مثل فضای مجازی و طرح شبهات در خصوص مباحث دینی و به چالش کشیدن آنها مواجهیم که نیازمند کار و تلاش بیشتر است. در مدارس نیز با وجود همراهی آموزش و پرورش، کار بیشتری باید انجام شود. از طرف دیگر، حتماً باید برای حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مساجد تدبیری اندیشید و دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با مسجد باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند تا بتوان جاذبه ایجاد و نسل جوان را به حضور در مساجد تشویق کرد. مساجد تا حدودی از حضور نسل جوان خالی شده است و اگر این چالش را پیگیری نکنیم، قطعاً در آینده می‌تواند خسارت‌هایی متوجه مباحث دینی و اعتقادی کند و نیازمند کمک همه دستگاه‌هاست.

انتهای پیام
captcha