این رفتار نامش غیرت نیست/ آگاهی؛ مهم‌ترین اصل ازدواج
کد خبر: 4039827
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

این رفتار نامش غیرت نیست/ آگاهی؛ مهم‌ترین اصل ازدواج

یک روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه فراموش نکنیم که زن و مرد بیشتر از اینکه همسر باشند باید دوست باشند تا بتوانند برای یکدیگر همراه خوبی باشند، تصریح کرد: در اتفاقات اخیر و قتل همسران به دست یکدیگر نباید از نقش فضای مجازی غافل شویم؛ فضایی که محدوده مشخص ارتباطی ندارد و با هر کسی در هر مکانی می‌توان ارتباط برقرار کرد.

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک روانشناس و مشاور خانوادهحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در هیاهوی اتفاقات دردناک اخیر چون کشته شدن یک زن به دست همسر، هر فردی طبق میل خود نظر داد، یک نفر حق را به مرد داد و او را با غیرت خواند؛ یک نفر حق را به بانو داد که مظلومانه کشته شد.

وی افزود: برخی به غیرت و ناموس تاختند در حالی که حتی معنای آن را هم نمی‌دانستند و برخی هم به مسئله کودک‌همسری پرداختند و قوانین آن را زیر سؤال بردند؛ اما از همه اینها که کمی فاصله بگیریم به دو نکته یا سؤال اساسی و مهم خواهیم رسید.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اول اینکه چرا این اتفاق به وقوع پیوست؛ دوم اینکه چه عواملی باعث بروز این اتفاق تلخ شد. که در مورد سؤال اول چند نکته قابل ذکر است؛ نکته اول اینکه وقتی دختر و پسری با یکدیگر ازدواج می‌کنند که حتی از کوچک‌ترین مسائل مربوط به زندگی مشترک آگاهی و اطلاعاتی ندارند ناخودآگاه باید خود را برای دیدن چنین صحنه‌های دلخراشی آماده کنیم.

فلسفی ادامه داد: راه جلوگیری از این اتفاق این است که پدران و مادران، مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند و قبل از اینکه بخواهند خواستگاری را قبول کنند از کم و کیف شخصیتی دختر و پسر خود آگاه شوند؛ نکته دوم نقش مهارت‌های همسرداری در جلوگیری از بروز این اتفاقات است؛ وقتی بسیاری از ما بدون داشتن اطلاعات کافی خود را بسیار آگاه می‌دانیم و حاضر نیستیم یاد بگیریم این مسائل دور از انتظار نیست.

وی افزود: برای ارتباط‌گیری درست و مفید و مؤثر ناچاریم که مهارت‌های همسرداری را بیاموزیم و به‎کار بگیریم؛ باید نیازهای طرف مقابل در ابعاد مختلف روحی، روانی، جسمی، اعتقادی، اقتصادی، عاطفی و... را بشناسیم تا بتوانیم به‌درستی ارتباط برقرار کنیم.

فرصت مجازی یا آسیب مجازی؟ 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فراموش نکنیم که زن و مرد بیشتر از اینکه همسر باشند باید دوست باشند تا بتوانند برای یکدیگر همراه خوبی باشند، تصریح کرد: نکته سوم اینکه از نقش فضای مجازی نباید غافل شویم؛ فضایی که محدوده مشخص ارتباطی ندارد و با هر کسی در هر مکانی می‌توان ارتباط برقرار کرد.

فلسفی با اشاره به اینکه این فضا حریم‌های شخصی را از بین برده و نقض کرده و با ترفندهای جذاب رسانه‌ای به راحتی افراد را در دام خود گرفتار می‌کند، اظهار کرد: فضای مجازی را باید دریابیم و نقش آن را در این اتفاق تلخ فراموش نکنیم؛ برای اینکه جلوی این اتفاقات گرفته شود نیاز است که سواد رسانه‌ای خود را افزایش داده و به رسانه نگاه صرف سرگرمی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در مورد سؤال دوم نکاتی قابل ذکر است؛ اول اینکه غیرت و ناموس به معنای زورگویی نیست؛ به معنای اینکه مرد صاحب زن باشد نیست؛ به معنای این نیست که مرد هر کاری بخواهد انجام بدهد؛ فراموش نکنیم مردی که غیرت داشته باشد تمام توان او این خواهد بود که همسرش کمترین نیاز خود را برطرف کند.در مورد سؤال دوم نکاتی قابل ذکر است؛ اول اینکه غیرت و ناموس به معنای زورگویی نیست؛ به معنای اینکه مرد صاحب زن باشد نیست؛ به معنای این که مرد هر کاری بخواهد انجام بدهد، نیست؛ فراموش نکنیم مردی که غیرت داشته باشد تمام توان او این خواهد بود که همسرش در کمال آرامش باشد و تمام نیازش را در ارتباط با آن مرد رفع کند.

فلسفی با بیان اینکه مرد با غیرت بهترین ارتباط عاطفی، روحی و روانی را با همسر خود برقرار می‌کند، تصریح کرد: غیرت یعنی در خدمت همسر بودن به‌عنوان یک همسر نمونه نه زورگویی، ظلم و خشم.

وی با بیان اینکه نکته دوم تأثیر نگاه و برخورد اطرافیان با این مسئله است، افزود: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید آحاد جامعه فرا بگیرند مهارت همدلی است؛ مهارت همدلی به ما می‌فهماند که وقتی اتفاقی برای یک نفر افتاد چگونه با او برخورد کنیم و چگونه به او دلداری دهیم، اما آنچه در این حادثه تلخ نه تنها نمی‌بینیم بلکه عکس آن را می‌بینیم سرزنش‌های بیش از حد اطرافیان و نگاه‌های شرم‌آور آنان است.

فلسفی ادامه داد: این نوع برخورد و نگاه ناخودآگاه احساسات انسان را برمی‌انگیزاند و ممکن است دست به کاری بزند که بعدا منجر به پشیمانی شود؛ شاید به جرئت بتوان گفت کاری که این مرد انجام داد و در کوچه‌ها چرخید؛ دلیل آن همین نوع رفتار اطرافیان با او بود که به نوعی خواست غیرت کذایی خود را به آنان نشان دهد.

وی با بیان اینکه کاش به نقطه‌ای برسیم که زندگی را بفهمیم و درست زندگی کنیم، یادآور شد: هیچ‌گاه فراموش نکنیم دین اسلام، مرد و زن را مایه آرامش یکدیگر قرار داده و غیرت وجودی مرد نیز باید راستای این آرامش‌بخشی باشد و اگر بیشتر از حد مورد انتظار باشد، نباید اسم آن را غیرت مثبت گذاشت.

انتهای پیام
captcha