به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در ادامه سلسله مباحث تفسیری چهارشنبه شبها شامگاه 11 اسفندماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه در هفتههای گذشته تا آیات ۲۲۰ سوره بقره مورد بررسی قرار گرفت که مباحث طلاق بود، اظهار کرد: طلاق در دین اسلام با اینکه حلال است اما مذموم و مبغوض است و توصیه نشده و برعکس ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام ممدوح و پسندیده و بسیار مورد سفارش دین قرار گرفته است.
وی ادامه داد: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد افزایش طلاق در جامعه و کاهش ازدواج بودیم و این یک واقعیت نگرانکننده است.
رفیعی افزود: عوامل متعددی زمینهساز طلاق است که قبلا مورد بررسی قرار گرفته است و اغلب طلاقها مربوط به سالهای اولیه ازدواج و میان زوجهای جوان است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل طلاق، عجله و عدم شناخت کافی قبل از ازدواج و رعایت نکردن فرهنگ کفو و همتایی میان زوجین و خانوادهها است به همین خاطر توصیه میشود حتما شناخت قبل از ازدواج میان زوجهای جوان صورت بگیرد.
سخنران حرم بانوی کرامت ابراز کرد: فضای مجازی و ارتباطات غیر شرعی میان جوانان بنیان خانوادهها را مورد آسیب قرار داده و متاسفانه فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی در میان جوانان نهادینه نشده و به افزایش طلاق دامن زده است.
وی در ادامه گفت: روابط پنهانی، خیانت، بیکاری، فقر و دخالت اطرافیان از دیگر عوامل طلاق در جامعه است که لازم است راهکاری متناسبی در راستای زدودن این عوامل ارائه داد.
رفیعی افزود: گاهی خانوادهها نظارت و مراقبت از زندگی فرزندان خود را با دخالت همراه کرده و به خود اجازه میدهند در جزئیترین مسائل زندگی فرزندان خود اظهار نظر و دخالت کنند که همین مسئله به افزایش طلاقها منجر میشود.
سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: از آیات ۲۲۸ سوره بقره احکام طلاق است که یا طلاق رجعی است یا بائن که در طلاق رجعی مرد میتواند بعد از طلاق رجوع کند و نیازی به خطبه عقد نیست.
وی ابراز کرد: اگر مرد رجوع کرد اما مجددا به اختلاف منجر شد باز مرد میتواند مرتبه دوم طلاق رجعی بدهد و رجوع کند اما در مرتبه سوم دیگر نمیتواند طلاق رجعی بدهد و دیگر حق رجوع وجود ندارد و مرد حق ندارد بدون محلل به همسر سابق خود رجوع کند.
رفیعی عنوان کرد: خداوند میفرماید اگر هم قرار است طلاقی صورت بگیرد باید با نیکی و احسان صورت بگیرد و از اذیت و آزار دور باشد.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر مردی به زن خود هدیه داده است جایز نیست هنگام طلاق از همسر خود پس بگیرد مگر در صورتی که طلاق خلع صورت گرفته باشد و مرد تمایل به عدم طلاق دارد اما زن درخواست طلاق دارد و تمایلی به ادامه زندگی با مرد را ندارد.
وی در پایان گفت: نگه داشتن عده بعد از طلاق از حدود الهی است و نباید این حدود الهی شکسته شود و متاسفانه عدهای در فضای مجازی این حدود را زیر پا میگذارند و برای خود حرام خدا را حلال میکنند در حالیکه حرام خداوند تا قیامت حرام است چرا که گناه از کم شروع میشود اما به کم ختم نخواهد شد و آرام آرام دامنه گناه گسترش پیدا میکند و هر کسی حدود الهی را بشکند ستمگر است.
انتهای پیام