مشاوره پیش از ازدواج؛ آنچه زندگی را طلایی می‌کند
کد خبر: 4043356
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

مشاوره پیش از ازدواج؛ آنچه زندگی را طلایی می‌کند

یک روانشناس و کارشناس خانواده با بیان اینکه مشاوره قبل از ازدواج باید یک باور باشد و چه خوب است قبل از اینکه تبدیل به یک قانون شود آن را به یک فرهنگ تبدیل کنیم، تصریح کرد: روانشناسان در رابطه با سلامت روان می‌گویند، فردی می‌تواند از لحاظ سلامت روان، سالم و عادی باشد که توانایی رویارویی با مشکلات و مدیریت و کنترل خود را داشته باشد.

عفت آی، یک روانشناس و کارشناس خانوادهعفت آی، یک روانشناس و کارشناس خانواده در گفت‌و‌‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اختلاف سن درست برای ازدواج سه تا هفت سال، و بزرگ‌تر بودن مرد است، اما تا ۱۰ سال بزرگ‌تر بودن مرد اشکالی ندارد، بیش از این سن مشکل‌دار است، چراکه فرد در هر سنی وارد یک دوره رشدی جدید می‌شود و رفتارهای دوره رشدی خود را دارد که در زندگی تأثیرگذار است.

وی افزود: در موقعیت‌هایی که مرد یک یا دو سال کوچک‌تر از زن است، باید به بلوغ اجتماعی آن فرد دقت کنند چراکه ممکن است رشد اجتماعی آن فرد نسبت به سنش بیشتر باشد؛ علاوه بر اینها در مسئله ازدواج باید به جنبه‌های دیگر چون جذابیت‌های شخصیتی، ظاهری، اخلاقی و رفتاری فرد توجه کرد؛ البته مشاوره‌های پیش از ازدواج می‌تواند بسیار مؤثر و کمک‌کننده باشد.

این روانشناس و کارشناس خانواده با بیان اینکه مشاوره قبل از ازدواج باید یک باور باشد و چه خوب است قبل از اینکه تبدیل به یک قانون شود آن را به یک فرهنگ تبدیل کنیم، تصریح کرد: روانشناسان در رابطه با سلامت روان می‌گویند، فردی می‌تواند از لحاظ سلامت روان، سالم و عادی باشد که توانایی رویارویی با مشکلات و مدیریت و کنترل خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج زوج‌ها را پیش از گرفتن تصمیم آماده می‌کند و کمک خواهد کرد به شناخت درستی از یکدیگر برسند، اما چون این باور وجود ندارد زوج‌ها اصلا مراجعه نکرده و از این ظرفیت مشاوره که امری بی‌نظیر در راهنمایی فرد حتی در بحران‌ها و روزهای سخت تصمیم‌گیری است، دور می‌مانند.

این روانشناس و کارشناس خانواده بیان کرد: به‌طور مثال در مشاوره خانواده می‌گوییم که اگر شما و یا خانواده شما از خانواده یا وابستگان نزدیک همسرتان خوشتان نمی‌آید، نیازی نیست که این امر را با همسر یا دیگران بیان کنند، چراکه همسر آن فرد نسبت به خانواده و اطرافیان خود حس خوبی دارد، بیان این موضوع سبب می‌شود تا از طرف همسر واکنش دفاعی دیده شود؛ بنابراین بهتر است این را همچون رازی پیش خود نگه داریم و از بازگویی آن نسبت به دیگران خودداری کنیم.

آی یادآور شد: مهارت‌افزایی و کمک به فرد برای تصمیم ازدواج و همچنین نوع برخوردها پس از ازدواج و تعامل با خانواده‌ای که از این پس قرار است خانواده دوم فرد شوند، از مهم‌ترین دامنه‌های کاری و اطلاعاتی مشاوره است که گاهی چون توجه نمی‌شود، افراد در بحران‌های زندگی قدرت تصمیم‌گیری نخواهند داشت.

انتهای پیام
captcha