کتاب ضمیر انسان را آگاهی می‌بخشد
کد خبر: 4044440
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

کتاب ضمیر انسان را آگاهی می‌بخشد

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان بیان کرد: انسان‌هایی که موفق به ایجاد تحول در جامعه شدند، از کوچه باغ کتاب گذشتند. کتاب، ذهن و ضمیر انسان‌ها را جهت بخشیده و نوع نگاهشان به جهان را تغییر می‌دهد.

محود رنجبر دانشیار دانشگاه گیلان

محمود رنجبر، دانشیار دانشگاه گیلان و داور مرحله استانی مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان سطح محتوایی و فنی این دوره از مسابقات را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از آنجایی که پیش از این نیز در جریان برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی بودم، شاهد بودم که برخی مشکلات جزئی در فرایند داوری و اجرا وجود دارد، اما در مسابقه اخیر، ضعف‌های موجود مرتفع شد و شاهد رشد کمی و کیفی بسیار خوب مسابقه بودیم.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی اظهار کرد: در این مسابقه، مهم‌ترین و بهترین کتاب‌ها به انتخاب دانشجویان توسط‌ آن‌ها به علاقه‌مندان معرفی می‌شود. معمولا دانشجویان علایق و تمایلات خاصی در زمینه انتخاب کتاب دارند که بر همان مبنا کتاب‌ها را برمی‌گزینند و به معرفی آن‌ها می‌پردازند. کتاب‌هایی که در این مسابقه توسط دانشجویان عزیز ارائه شد، عمدتا کتاب‌هایی در حوزه نگرش به جهان و زیست‌جهان بوده که اتفاق مبارکی بود.

رنجبر بیان کرد: همچنین ضمن اینکه از لحاظ فنی، نحوه بیان و ارائه کتب ارزشمند بود، از نظر محتوایی هم بسیار قابل‌ توجه بود و قطعا خواندن کتاب‌های معرفی‌ شده برای همه اقشار جامعه، ثمربخش خواهد بود. هنر آگاهی و انتخاب کتاب با مشارکت دیگران، به‌واسطه مسابقه کتاب سه دقیقه‌ای به کمک افراد آمده و مجال یافتن کتاب‌های مناسب را فراهم می‌کند.

وی برگزاری چنین رویدادی را در افزایش شاخص مطالعه جامعه مؤثر دانست و تصریح کرد: گسترش چنین مسابقاتی و قرار گرفتن دانشجویان در یک فضای رقابتی و تحلیلی، می‌تواند شاخص مطالعه را ارتقا دهد و دانشجویان می‌توانند ضمن محک زدن خود، اطلاعات و داشته‌هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.

وی در پاسخ به این سؤال که انس با کتاب چه تأثیراتی در شکل‌گیری شخصیت و خصوصیات اخلاقی جوانان خواهد داشت، اظهار کرد: همه انسان‌هایی که موفق به ایجاد تحول در جامعه شدند، از کوچه باغ کتاب گذشتند. بی‌تردید کتاب، ذهن و ضمیر انسان‌ها را جهت بخشیده و نوع نگاه انسان به جهان را تغییر می‌دهد.

یادآور می‌شود، داوری مرحله استانی دومین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای، در اسفندماه سال گذشته از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha