علت سردرد در ماه رمضان دریافت اندک کافئین است
کد خبر: 4046333
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

علت سردرد در ماه رمضان دریافت اندک کافئین است

رییس گروه بهبود تغذیه در جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از شایعترین علل سردرد در ماه مبارک رمضان، دریافت نکردن کافئین برای مدت نسبتا طولانی، کاهش دریافت مایعات و به دنبال آن، کاهش حجم خون در گردش و تغییر درمیزان خونرسانی به مغز در طول روزه داری است.

تغذیه ماه رمضانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از وبدا، زهرا اباصلتی، رییس گروه بهبود تغذیه در جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه از دیگر علل سردرد در این ایام میتوان به گرسنگی درازمدت اشاره کرد که باعث سوخت ناقص چربی‌ها و ایجاد ترکیب‌های کتونی می‌شود، اظهار کرد: وقتی غلظت این ترکیب‌ها در خون بالا می‌رود، معمولا علائمی مانند سردرد و بی‌حوصلگی ظاهر می‌شوند.

وی بیان کرد: اگر عادت به نوشیدن چای به مقدار زیاد دارید و بیش از 4 لیوان چای در روز می‌نوشید، بهتر است در روزهای نزدیک به ماه رمضان کم کم میزان و غلظت چای مصرفیتان را کاهش دهید. برای پیشگیری از ایجاد ترکیب‌های کتونی نیز توصیه می‌شود حتما سحری بخورید زیرا حذف این وعده باعث می‌شود طول مدت روزه داری‌تان بیشتر و فرصت برای شکل‌گیری ترکیب‌های کتونی نیز بیشتر شود.

اباصلتی با بیان اینکه خوردن سحری که باید شامل حجم مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد، تا حد زیادی از بروز این مشکل پیشگیری می‌کند، گفت: استراحت کافی و قرار نگرفتن در معرض آفتاب داغ تابستان نیز تا حد زیادی می‌تواند از بروز سردرد پیشگیری کند.

رییس گروه بهبود تغذیه در جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ضعف شدید زمانی به وجود می آید که میزان غذای مصرفی از مقدار انرژی موردنیاز بدن خیلی کمتر باشد، نخوردن سحری، به‌خصوص در روزهای بلند تابستان و به ویژه برای افرادی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند، مانند کارگران یا افرادی که در محیط های باز وگرم کار می‌کنند نیز گاهی منجر به ضعف شدید می‌شود، بنابراین برخی روزه داران برای جلوگیری از ضعف در روزهای ماه رمضان سعی می‌کنند تا در وعده سحری غذای بیشتری مصرف کنند که گرسنگی‌شان برطرف شود، در حالی که این کار باعث افزایش ناگهانی قندخون و متعاقبا ترشح ناگهانی انسولین می‌شود و بعد از مدت کوتاهی قندها به درون سلولها نفوذ می‌کنند و قند خون افت می‌کند و در نتیجه فرد دچار ضعف و گرسنگی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر سحری میخورید و باز هم احساس ضعف می‌کنید، احتمالا به دلیل سازگار نشدن بدنتان با تغییرات جدید است که این مشکل زودگذر است و به مرور رفع خواهد شد. ضمن اینکه مصرف موادغذایی حاوی قندهای ساده در وعده سحری و افطار می‌تواند تا حد زیادی از بروز خستگی و ضعف شما در طول روز پیشگیری کند.

انتهای پیام
captcha