بهترین شیوه تغذیه در ماه مبارک رمضان
کد خبر: 4047891
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

بهترین شیوه تغذیه در ماه مبارک رمضان

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی بهترین شیوه تغذیه در ماه مبارک رمضان است.

بهترین شیوه تغذیه در ماه مبارک رمضانبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از  وبدا، زهرا اباصلتی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد:  با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تأمین می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا را مصرف کنند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان صرف غذا در دفعات کمتر مثل دو بار در روز نیز اشکالی ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد، ابراز کرد: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر، ماست و پنیر) میوه‌ها، سبزی‌ها، نان و غلات (مانند برنج و نان) در هنگام افطار توصیه و تصریح کرد: نکته مهم، شست‌وشو کامل و ضد عفونی نمودن سبزی مصرفی است که در این دوران باید بیش از پیش به آن توجه نمود، علاوه بر آن مصرف شیر گرم، فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

اباصلتی بیان کرد: استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم است) و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می‌شود.

وی افزود: استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر و برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و مانعی است برای بروز یبوست، توصیه می‌شود.

وی در خصوص وعده سحری گفت: توصیه می‌شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف (سبزی خوردن) مصرف شود، سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شوند، انواع میوه را که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن است باید در وعده افطار یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی‌ها، حبوبات، غلات، نان‌های سبوس‌دار، میوه‌هایی با پوست بخصوص سیب،گلابی، آلو و میوه‌های خشک در بین وعده‌های غذایی بیشتر استفاده شود، این غذاها به آهستگی هضم و باعث می‌شوند و احساس گرسنگی کمتری می‌کنید.

وی گفت: توصیه می‌شود برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم‌آبی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha