تحقق رشد اجتماعی در سیره علوی با اجرای عدالت
کد خبر: 4047934
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵

تحقق رشد اجتماعی در سیره علوی با اجرای عدالت

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه در سیره علوی رشد اجتماعی با اجرای عدالت محقق می‌شود، گفت: خشت اول بنیاد توسعه اجتماعی، عدالت در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی است.

حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به شرح فرازی از خطبه پانزدهم نهج‌البلاغه با مضمون «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ. فَإنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ»، اظهار کرد: موضوع این خطبه در رابطه با چیزهایی است که حاکم از بیت‌المال به عده خاصی می‌داد و هشدار به طمع‌ورزانی با نام هدیه و بدون حساب بیت‌المال را غارت کردند.

وی با اشاره به اینکه چیزهایی از طریق بنی‌امیه و حاکمان به مردم خاصی داده می‌شد، افزود: وقتی امام علی(ع) به حکومت رسید در روزهای نخست حکومت خود فرمودند اگر هدیه‌ای که خلیفه به شما داده مهریه زنانتان باشد و یا با آن کنیز خریده باشید آن را بر می‌گردانیم.

خدایی با بیان اینکه امام علی(ع) قاطعیت خود را برای بازگرداندن اموالی که از بیت‌المال غارت شده بود، اعلام می‌کند، گفت: افراد طمع‌ورزی که چیزهایی که مالک آن نبودند را از بیت‌المال برداشته بودند و به سادگی آن را صرف کرده بودند و امام علی(ع) برای اجرای عدالت و برپایی اصول اسلامی عزم خود را جزم می‌کند و در این راه حتی به فیض شهادت نائل می‌آید چراکه به استناد روایات اسلامی، مولای متقیان، شهید راه عدالت است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه تصمیم امام علی(ع) در بازگرداندن اموال از بیت‌المال اظهار کرد: افراد زیادی در این سال‌ها از بیت‌المال سوءاستفاده کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه در سیره علوی در عدالت، توسعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: خشت اول بنیادین توسعه اجتماعی، عدالت در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی است.

خدایی با بیان اینکه در منطق حکمرانی امام علی(ع) زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی، عدالت است، گفت: رشد اجتماعی با عدالت است و اگر جامعه‌ای از عدالت اجتماعی سیراب نباشد نمی‌تواند در مسیر توسعه اقتصادی و فرهنگی حرکت کند.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه هر کسی که بر او عدالت و عدل سخت باشد و عدالت‌ورزی را قبول نکند، تحمل ظلم و ستم بر او سخت‌تر است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت مانع رسیدن به ظلم است و رضایت عموم جامعه را به همراه دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کسی که عدل را نپذیرد نمی‌تواند ظلم را بپذیرد و تحمل ظلم برایش سخت‌تر است، ادامه داد: امام علی(ع) برای توسعه عدالت می‌فرماید اگر هر حقی از بیت‌المال را به ناحق بیرون برده باشند آن را بر می‌گردانیم و برای من مهم نیست آن فرد چه کسی باشد.

انتهای پیام
captcha