مساجد به‌عنوان پایگاه‌های پیشگیری فعال شوند
کد خبر: 4047947
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

مساجد به‌عنوان پایگاه‌های پیشگیری فعال شوند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی قضایی در حاشیه‌های شهر کرمان راه‌اندازی شده است و در شهرستان‌ها نیز می‌توان مساجد را به عنوان پایگاه‌های پیشگیری فعال کرد.

سید مهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان امروز، ۲۰ فروردین‌ماه در دومین گردهمایی رابطین پیشگیری استان کرمان با بیان اینکه پیشگیری یک ضرورت است که متأسفانه تاکنون چندان به آن توجه نشده است، گفت: ما در دستگاهی فعالیت می‌کنیم که بیشتر پیگیر اقدامات سلبی بوده‌ایم اما در سال‌های اخیر مسئله پیشگیری به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است.

وی با اشاره تبیین و ابلاغ پیشگیری به ویژه در سند تحول و تعالی دستگاه قضایی، تصریح کرد: ما چاره‌ای جز حرکت به سمت‌وسوی پیشگیری نداریم، زیرا هزینه اقدامات سلبی، مجازات‌های بازدارنده و زندان بسیار بالاتر از پیشگیری از وقوع جرایم است در حالی که با نگاه ویژه به پیشگیری، قرار دادن آن در رأس همه امور و تبدیل آن به دغدغه‌ای مهم، از پیشرفت آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرده و به موفقیت‌های خوبی دست می‌یابیم.

قویدل خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی سبب تبدیل این آسیب‌ها به جرم می‌شود بنابراین عملکرد، برنامه‌ریزی و مطالبه‌گری ما باید در راستای پیشگیری باشد. با عمل به پیشگیری، هزینه جمعیت کیفری، هزینه جرم و هزینه‌های دستگاه قضایی کم خواهد شد و به سمت جامعه‌ای آرام حرکت خواهیم کرد که البته ضرورت دارد هر سه بعد پیشگیری از جمله پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی، پیشگیری‌های وضعی امنیتی و پیشگیری‌های حقوقی قضایی مد نظر قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره جهاد تبیین در سخنان مقام معظم رهبری، بیان کرد: اکنون باتوجه به تهاجمات دشمنان به ویژه از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها و جنگ نرمی که آن‌ها آغاز کرده‌اند، از طریق توجه به امر به پیشگیری می‌توان این توطئه‌ها را خنثی کرد.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی، فرزند پروری و کنترل خشم به آحاد جامعه، بیان کرد: چنانچه همه مسئولین و متولیان امر اختیارات و تکالیف خود را به هنگام، همگرا و اصولی انجام می‌دادند اکنون چنین وضعیتی را شاهد نبودیم و می‌توان گفت در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنان آن‌طور که باید کار نشده است ولی باز هم نمی‌توان دست روی دست گذاشت چراکه نتیجه همین مقدار اقدامات هم مشهود است.

قویدل تصریح کرد: نهال پیشگیری در سال‌های بعد به ثمر خواهد نشست به ویژه در زمینه پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی و از آنجا که دستگاه قضایی به عنوان سازمان حاکمیتی و نظارتی نقش خود را ایفا می‌کند، نباید اختیارات و قدرت خود را دست کم بگیریم بلکه می‌توانیم با پیگیری، مقوله پیشگیری را نهادینه کنیم.

وی در ادامه به پیگیری جدی جرم انگاری و ترک فعل مدیران اشاره کرد و گفت: بسیاری از آسیب‌ها از جمله اعتیاد، فقر، سرقت وغیره نتیجه کم کاری برخی مسئولین است زیرا اگر به موقع مشاوره، مددکاری، راهنمایی، توانمندسازی و حمایت از افراد انجام شود این افراد هم در معرض آسیب قرار نمی‌گرفتند.

قویدل تصریح کرد: پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی قضایی در حاشیه‌های شهر کرمان راه‌اندازی شده است و در شهرستان‌ها نیز می‌توان مساجد را به عنوان پایگاه‌های پیشگیری فعال کرد.

انتهای پیام
captcha