پیشرفت جامعه در گرو توجه به علم است
کد خبر: 4049912
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
وزیر علوم:

پیشرفت جامعه در گرو توجه به علم است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشرفت جامعه را در گرو توجه به علم و دانش آن جامعه برشمرد و گفت: از طریق علم توانستیم به دستاوردهای بزرگ دست پیدا کنیم و همچنان می‌توانیم از طریق علم مشکلاتی از جمله خام فروشی را حل کنیم.

دانشگاه ملایربه گزارش ایکنا از همدان، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز 27 فروردین‌ماه، در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه ملایر ضمن تقدیر از مسئولان دانشگاه و روسای قبلی دانشگاه ملایر با بیان اینکه انتظاری که از جامعه دانشگاهی می‌رود این است که الگوی سایر اقشار جامعه باشند و امروز باید تلاش کنیم که این اتفاق بیفتد، اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه علمی و دانشگاهی باید برای آن تلاش کند رفع نکات منفی و دیدن نکات مثبت است.

وی با اشاره به اینکه نکات منفی را نیز نباید نادیده گرفت، تصریح کرد: باید بگویم که دیدن نکات منفی باعث بدبینی و ایجاد ناامیدی در جامعه می‌شود و این امر پسندیده‌ای نیست.

زلفی‌گل با گریزی به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های علمی به ویژه در سال‌های اخیر افزود: امنیت و آسایش امروز ما ثمره خون شهدا و همه کسانی است که برای این کشور فداکاری و ایثار کرده و امروز نیز جامعه علمی و دانشگاهی در سنگر و علم و دانش این راه را جهاد گونه ادامه می‌دهند.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دشمن امروز به نقاط ضعف ما کار ندارد و نقاط قوت ما را نشانه و هدف گرفته و در عمود اهداف دشمن رهبری نظام و نهادهای انقلابی را هدف قرار داده است، افزود: یکی از اهداف و برنامه‌های دشمن، جامعه علمی و دانشگاهی کشور است چراکه می‌داند موفقیت و پیشرفت در گرو علم و دانش و موفقیت دانشگاهیان است.

زلفی‌گل اضافه کرد: باید مراقب برنامه‌های دشمن باشیم و مبحث خودی و غیرخودی را که برخی مطرح می‌کنند توجه داشته باشیم که خودی کسی است که از پیشرفت نظام و کشور ابراز خوشحالی می‌کند و با این تعبیر ما غیرخودی نداریم غیرخودی دشمن است که از پیشرفت و موفقیت ما ناراحت می‌شود.
زلفی گل ادامه داد: اگر با برچسب غیرخودی زدن بر کسی که دل در گرو انقلاب دارد و باعث دفع آن شدیم این به نفع نظام ما نیست.

وی با بیان اینکه هر استاد و دانشجو و هرکسی که برای ارتقای این نظام تلاش و نتیجه و رفتارش پیشرفت است گفت: با این تعبیر همه کشور ما بسیجی هستند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی نگین انگشتری هر شهری هستند که باید توجه ویژه به آن‌ها شود و نوع نگاه مردم و مسئولان به دانشگاه‌ها تغییر کند، افزود: اگر مردم به این باور برسند نوع نگاه و برخورد با جامعه دانشگاهی متفاوت خواهد بود.

وی ضمن تقدیر از مسئولان دانشگاه ملایر چشم‌انداز دانشگاه ملایر را چشم‌اندازی روشن برشمرد و تصریح کرد: این چشم‌انداز زیبا و فضای مناسب را می‌توان در برخی از موضوعات و پروژه‌های کلان ملی تعریف کند و ما هم در وزارت علوم توجه ویژه به این دانشگاه خواهیم داشت و که این دانشگاه با توجه به دو نشان جهانی ملایر در زمینه مبل و منبت و انگور سرآمد باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هر دانشگاهی برای خود آرمان و آرزویی دارد گفت: مسئولان این دانشگاه نیز با همراهی مسئولان شهر تلاش کنند تا به آرمان‌های بزرگ در این دانشگاه دست پیدا کنند.

وی همچنین با تأکید بر مسئولان در حمایت و فراهم کردن امکانات از جمله امکانات خوابگاهی از جامعه دانشگاهی افزود: نگاه ما باید به فرزندان دانشگاه مثل فرزندان خودمان و نگاهی پدر و فرزندی باشد و در این صورت است که ما می‌ تونیم به آرامش دست پیدا کنیم.

زلفی‌گل پیشرفت جامعه را در گرو توجه به علم و دانش آن جامعه برشمرد و افزود: از طریق علم توانستیم به دستاوردهای بزرگ دست پیدا کنیم و همچنان می‌توانیم از طریق علم مشکلاتی از جمله خام فروشی را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز با مشکل و بحران آب در کشور مواجه هستیم تصریح کرد: با علم و دانش می‌توانیم برای این معضل نیز راه‌حل پیدا کنیم همان‌طور که بسیاری از کشورها به نتایج خوبی در این حوزه دست یافته‌اند، در این زمینه باید به دانشمندان اعتماد کنیم و شک نداشته باشیم که اگر برای علم سرمایه‌گذاری کنیم به نتیجه می‌رسیم.

زلفی‌گل اضافه کرد: علم تنها برای رسیدن به موفقیت نیست و علاوه بر خدمت به جامعه بلکه با علم باید به دانایی خود بیفزاییم و جامعه را نیز به سمت دانایی سوق دهیم که جامعه دانشگاهی ما و حوزه‌های علمیه بحث دانایی را مدنظر داشته باشند و جامعه را به سمت دانایی سوق بدهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دانشگاهی را حوزه پژوهش دانست و افزود: پژوهش در واقع برای به دست آوردن چیزهای که قبلاً انجام نشده و ما باید به آن برسیم است و در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که باید در حوزه پژوهش‌ها هدفمندتر حرکت کنیم که در خدمت جامعه باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه نظام ایده‌ها و نیازها را طراحی کرده‌ایم که در هفته معلم رونمایی می‌شود و گفت: نظام ایده‌ها و نیازها در محضر رهبر معظم انقلاب و هیئت دولت ارائه و در مجلس شورای اسلامی با حمایت نمایندگان در قانون بودجه آورده شد.

زلفی‌گل با بیان اینکه این نظام در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد، افزود: در این راستا تمامی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را نمایه‌سازی می‌کنیم و در اختیار دانشجویان‌ و اساتید دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم که بخشی از موضوعات تحقیقاتی ما دقیقاً نیازهای جامعه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه پژوهش یک جای خالی وجود دارد و آن این است که این حوزه باید بیمه شود گفت: در واقع این بیمه پژوهش می‌تواند حمایتی از طرح‌ها و کسانی باشند که به هر دلایلی در اجرای طرح و پژوهش خود در مراحل مختلف کار با مشکل مواجه می‌شوند و ابن یمه می‌‌تواند حمایت و پشتیبان این حوزه برای افراد پژوهشگر ما باشد.

وی با تأکید به روسا و مسئولان دانشگاه ملایر گفت: در راستای پیشرفت و است و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه حتماً بازدیدهایی را از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی داشته باشند تا بتوانند ایدهایی موفقی را درآبنده نزدیم در ان دانشگاه به سر انجام برسانند.

حجت الاسلام آحد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به موفقیت‌های کشومان در علم و فناوری اشاره کرد و گفت: آنچه در دانشگاه مهم است حفظ وحدت است و دانشگاه‌ها باید برای تحقق شعار امسال رهبری تلاش کرده و وارد میدان عمل شوند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه اینگونه مدیران باید همواره مورد حمایت قرار گیرند، ادامه داد: محمدی‌منش نیز فردی انقلابی، مصمم و باانگیزه است و با تیم دانشگاه و مجموعه این شهرستان اتفاقات خوبی برای دانشگاه ملایر رقم خواهد خورد.

آزادیخواه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش علمی باید امروز مبدا جهاد تبیین باشند گفت: بنیه علمی و فرهنگی دانشگاه، وحدت باید تقویت شود و علم نباید در چارچوب دانشگاه بماند، بلکه در حوزه‌های مختلفی همچون باغداری، کشت گلخانه‌ای، آبخیزداری و انگور و کشمش علم باید پمپاژ شود و به سمت دانش‌بنیان‌ها برود.

وی تاکید کرد: کل منطقه و شهر جهانی انگور باید به قرارگاه عملیاتی و اجرایی در حوزه کشاورزی به ویژه باغداری و انگور تبدیل شود.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه برای بهره‌وری هر کدام از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان، وظایف و کارکردها باید مشخص باشد، گفت: دانشگاه ملایر باید محوریت رشد علمی شهرستان و حرکت‌های علمی صنایع را در دست گیرد، ما نیز از هیچ تلاشی برای کمک به دانشگاه دریغ نمی‌کنیم.


و هادی بیگی‌نژاد دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دانشگاه ملایر باید یک کار دانش‌بنیان اقتصادی را شروع کند افزود:
دانشگاه ملایر در حوزه فرهنگی نیز باید گام‌های بلندتری بردارد که به تازگی ردیف دانشکده مهندسی دانشگاه ملایر ملی شد و امیدواریم بتوانیم اعتبارات خوبی را در دریف ملی اخذ کنیم.

ابراهیم محمدی منش سرپرست دانشگاه ملی ملایر نیز با اشاره به اینکه دانشگاه ملایر یکی از دانشگاه‌های بزرگ استان همدان است که طی سال های اخیر در روند اجرای پروژهای عمرانی شتاب فزاینده ای گرفته گفته این دانشگاه در سال 99 به دانشگاه جامع ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: این دانشگاه در حال حاضر دارای 85 رشته تحصیلی شامل 14 رشته دکترا، 40 رشته کارشناسی ارشد و 31 رشته کارشناسی است افزود: 5 هزار و 636 دانشجودر ابن دانشگاه در حال تحصیل هستند.

محمدی منش افزود: دانشگاه ملایر یکی از دانشگاه‌هایی بود که به جد پیگیر حضوری شدن کلاس‌ها و حضور دانشجویان در کلاس درس بود و در حال حاضر آموزش در این دانشگاه به صورت صد درصد حضوری است که در رابطه با خوابگاه برای اسکان دانشجویان با مشکلاتی مواجه بودیم که با حمایت فرمانداری، اداره ورزش و جوانان و دانشگاه آزاد اسلامی موفق شدیم خوابگاه‌ها را برای اسکان دانشجویان تامین کنیم.

وی وضعیت کنونی دانشگاه ملایر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: د ر حوزه گسترش خوابگاه‌های دانشجویی، اتمام پروژه کتابخانه مرکزی دانشگاه و هم چنین اختصاص فضایی مناسب به آزمایشگاه مرکزی نیازمند مساعدت‌های لازم از سوی وزارت علوم هستیم تا بتوانیم این طرح ها را هم به اتمام برسانیم‌.

یادآور می‌شود؛ در پایان از خدمات خسرو سایوند تقدیر و ابراهیم محمدی منش به عنوان سرپرست جدید دانشگاه ملایر معرفی شد.

انتهای پیام
captcha