نخستین «کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور» کار خود را آغاز کرد
کد خبر: 4065283
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
در شهرکرد

نخستین «کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور» کار خود را آغاز کرد

نخستین «کنگره ملی ۱۱هزار شهید جامعه عشایری کشور» امروز ۲۹ خردادماه با حضور رئیس بسیج مستضعفین، رئیس بسیج عشایری، نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، مسئولان استان، خانواده‌های شهدای عشایر و آحاد مردم در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد با برپایی «شب شعر شهدای ایل» کار خود را آغاز کرد و تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد.

کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور در شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نخستین «کنگره ملی ۱۱هزار شهید جامعه عشایری کشور» امروز ۲۹ خردادماه با حضور رئیس بسیج مستضعفین، رئیس بسیج عشایری، نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، مسئولان استان، خانواده‌های شهدای عشایر و آحاد مردم در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد با برپایی «شب شعر شهدای ایل» کار خود را آغاز کرد و تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد.

در ابتدای این آیین، احمد سعیدی، رئیس بسیج عشایری کشور با اشاره به برگزاری شب شعر شهدای ایل به‌عنوان برنامه آغازین کنگره ۱۱هزار شهید جامعه عشایری کشور در خصوص چرایی و سنخیت انتخاب شعر عشایری برای این کنگره، اظهار کرد: شعر رگه‌هایی از نبوغ بشری را در خود جای داده و ابعاد گوناگون جامعه را نمایان می‌کند و این هنر از پیش از اسلام تا امروز مورد توجه مردمان این سرزمین بوده است.

بهره‌گیری از ظرفیت شاعران عشایر؛ برنامه محوری بسیج عشایری 

وی با ذکر اینکه شعر همواره از رویکردهای مقام معظم رهبری نیز بوده است، ادامه داد: شعر جایگاه ویژه‌ای در هدایت افراد و مخاطبان دارد؛ در هشت سال دفاع مقدس نیز اشعار شاعران انقلابی و آیینی ایفاگر نقش بودند.

سعیدی با اشاره به اینکه عشایر به دلیل سکونت در طبیعت و هوای آزاد در این سختکوشی و مقاومت از روح لطیف و شاعرانه برخوردارند، تصریح کرد: این افراد از قید و بند زندگی شهری دورند و لذا هنر شعر و شاعری به وسعت تاریخ دارند. عشایری هم که سواد خواندن و نوشتن ندارند اشعار را از حفظ هستند.

رئیس بسیج عشایری کشور بیان کرد: این موضوع باعث شد که از ظرفیت بالقوه شعر و شاعری عشایر کشور استفاده شود؛ بسیج عشایری برای احیای شعر عشایری و ساماندهی شاعران عشایر برنامه‌های محوری را در دستور کار دارد.

داوری ۳۰۰ اثر در رویداد «شب شعر شهدای ایل»

در ادامه، امین‌الله قربانی کشکولی، دبیر شب شعر شهدای ایل با تأکید بر اینکه رویداد «شب شعر شهدای ایل» یک رقابت و مسابقه نیست بلکه عاملی برای اتحاد و وحدت اقوام به شمار می‌رود، بیان کرد: در مجموع، ۳۰۰ شعر از شاعران اقوام مختلف کشور شامل عشایر لر، کرد، قشقایی، بختیاری، بلوچ، کرد، ترکمن و غیره به دبیرخانه این رویداد ادبی ذیل کنگره ۱۱هزار شهید جامعه عشایری کشور واصل شد.

وی با ذکر اینکه هفت گروه داوری در سراسر کشور در امر داوری آثار شعری فعالیت داشتند، ادامه داد: اشعار به‌صورت کدبندی شده و بدون نام در اختیار داوران برای ارزیابی و انتخاب قرار گرفت که ۱۱ شعر از هفت قوم عشایری برگزیده شده و در این برنامه توسط شاعران کشور قرائت می‌شود.

کشکولی گفت: برخی از شاعران اقوام مختلف کشور از برادران و خواهران اهل سنت هستند؛ همچنین به نمایندگی از شاعران اقوام عشایری کشور، مطالبه این شاعران برای دیدار با مقام معظم رهبری را به نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری ابلاغ می‌کنم.

سردار علی‌محمد اکبری، فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) با گرامیداشت یاد امام(ره) و شهدا به‌ویژه شهدای عشایر کشور، بیان کرد: جرقه برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور از وصیت‌نامه یک شهید جامعه عشایری از منطقه کوهرنگ با نام شهید فتاح مؤمنی زده شد.

وی با اشاره به اینکه ویروس منحوس کرونا برگزاری این کنگره ملی را به تعویق انداخت، تصریح کرد: بهبود وضعیت شیوع کرونا باعث شد که افتخار میزبانی یک رویداد فرهنگی و معنوی ماندگار و کم‌سابقه نصیب چهارمحال‌وبختیاری شود که قطعاً گامی در جهت تقویت وحدت و اتحاد اقوام خواهد بود.

در حاشیه این کنگره، نمایشگاه توانمندی‌های جامعه عشایری کشور امروز، با حضور مسئولان کشوری و استانی در مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد افتتاح شد، این نمایشگاه به مدت سه روز از ۲۹ تا ۳۱ خردادماه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ برای بازدید عموم برپاست.

انتهای پیام
captcha