شهروندان دام‌های نذری را در کشتارگاه‌های مجاز ذبح کنند
کد خبر: 4069734
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳

شهروندان دام‌های نذری را در کشتارگاه‌های مجاز ذبح کنند

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: شهروندان در راستای پیشگیری از انتقال عوامل بیماری‌زای عفونی دام‌های نذری خود را در کشتارگاه‌های مجاز دام ذبح کنند.

گوشت نذریبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سیدامید خلیل‌زاده، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی، ۱۸ تیر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای حفظ سلامتی، ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ۱۶ کشتارگاه در عید قربان آماده ذبح دام‌های شهروندان استان هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ عامل بیماری‌زا عفونی قابل انتقال به انسان وجود دارد که منشا نیمی از آنها می‌تواند حیوان باشد، افزود: شهروندان در راستای پیشگیری از انتقال عوامل بیماری‌زای عفونی دام‌های نذری خود را در کشتارگاه‌های مجاز دام ذبح کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سل، بروسلوز و هاری از جمله بیمارهای عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان است که در اثر کشتارهای غیرمجاز دام می‌تواند به انسان انتقال پیدا کند.

وی با اشاره به نظارت‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اضافه کرد: ۱۹ اکیپ ثابت و ۴۶  اکیپ سیار اداره‌کل دامپزشکی استان با ۱۲۰ نفر شامل دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر شرعی در سطح  استان در آماده باش کامل هستند تا  نظارت‌های لازم را در روز عیدقربان (یکشنبه ۱۹ تیر) انجام دهند.

خلیل‌زاده مصرف گوشت بلافاصله پس از ذبح و خارج از کشتارگاه‌ها را خطرناک دانست و ادامه داد: این اقدام خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را افزایش می‌دهد، گوشت باید در یخچال بین دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و بعد مصرف شود.

وی گفت: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های قربانی مستقر در اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان غربی در روز عید قربان با شماره تماس ۳۲۷۷۸۷۰۱ و شماره تلفن‌های ۳۲۴۲۶۸۴۸ و ۳۲۴۲۶۹۴۸ شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه و سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ از ساعت هفت صبح تا ۱۳ بعد از ظهر آماده ارائه هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شهروندان است.

 

انتهای پیام
captcha