اهالی قلم باید امام رضا(ع) را به زندگی مردم بیاورند
کد خبر: 4072221
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
حجت‌الاسلام مروی:

اهالی قلم باید امام رضا(ع) را به زندگی مردم بیاورند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شما اهالی قلم باید امام رضا(ع) را به زندگی مردم بیاورید، امام رضا(ع) را در ضریح حبس نکنید. جسم مطهر امام در ضریح است، اما انوار حیات‌بخش و الهام‌بخش و احیاگر امام رضا(ع) باید در زندگی مردم نمود پیدا کند.

اهالی قلم باید امام رضا(ع) را به زندگی مردم بیاورندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی، امروز 29تیر ماه، در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، حضور در جمع مدیران فرهنگی جامعه را مغتنم و ارزشمند برشمرد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره یکی از کارهای ضروی و لازم است. وقتی به آنچه داریم نگاه می‌کنیم و وقتی به جامعه و بیرون نگاه می‌کنیم تفاوت فاحشی می‌بینیم. قلم آنقدر ارزش دارد که خداوند در قرآن مجید به قلم قسم می‌خورد. آنچه با قلم نوشته می‌شود، آنقدر ارزشمند و با فضیلت است که مورد قسم خداوند قرار می‌گیرد «ن و القلم و ما یسطرون» قسم به قلم و آنچه نوشته می‌شود.

وی ضمن قرائت آیاتی از سوره قلم ادامه داد: معجزه پیامبر عظیم‌الشان اسلام با قلم و نوشتن و خواندن آغاز می‌شود. براساس این آیه، در واقع کتاب الهی با علم و دانش و معرفت شروع می‌شود. معجزه حضرت موسی(ع) عصا است، معجزه حضرت عیسی(ع) زنده کردن مردگان و معجزه پیامبر عظیم‌الشان اسلام، کتاب است که دل میلیاردها انسان را زنده می‌کند.

مروی با مقایسه معجزات پیامبران پیشین با معجزه پیامبر اسلام، گفت: معجزه پیامبر اسلام روح و روان انسان‌های مرده را زنده می‌کند، آن هم زندگی و حیاتی نه برای حیات این دنیا که تمام می‌شود و پایان می پذیرد، زنده کردنی برای آن عالم که در آن عالم مرگ و فنا نیست. آن‌ها که با معجزه پیامبر اسلام زنده شدند، مرگ سراغشان نمی‌آید.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وجود بارگاه منور رضوی به عنوان یک نعمت بزرگ در مشهد، افزود: این سوال مطرح است که جامعه چقدر ارتباط فعال و نه صرفاً عاطفی، احساسی با امام دارد؟ آیا توانستیم بین مردم و امام ارتباط برقرار کنیم؟ چه میزان توانستیم از هنرمان برای ایجاد این ارتباط استفاده کنیم؟ چقدر در جهت نشر معارف و بردن امام رضا(ع) به زندگی مردم تلاش کردیم؟

وی با اشاره به نگرانی برخی جامعه‌شناسان از آسیب کرونا به مراسم دینی، مذهبی و آیین‌ها، عوارض مذهبی و استقبال بیش از پیش مردم از مراسم و آیین‌ها، اظهار کرد: وجود ائمه‌اطهار(ع) جاذبه معنوی هستند که این مغناطیس و جاذبه معنوی تاثیر خود را دارد و کار خودش را انجام می دهد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: علامه مجلسی از علمای اصفهان است که حق بزرگی بر شیعه دارد، اما کسی اصفهان را به نام علامه‌مجلسی نمی‌شناسد، بلکه اصفهان را به گز، مشهد را به خربزه، هل و زعفران می‌شناسند که باید این نگاه در جامعه اصلاح شود، به‌طوری که وقتی نام یک شهر می‌آید، نام علما و دانشمندان آن شهر القاء شود.

مروی افزود: شما اهالی قلم باید امام رضا(ع) را به زندگی مردم بیاورید، امام رضا(ع) را در ضریح حبس نکنید. جسم مطهر امام در ضریح است، اما انوار حیات‌بخش، الهام‌بخش و احیاگر امام رضا(ع) باید در زندگی مردم نمود پیدا کند و مردم باید با امام زندگی کنند. گفتن این حرف آسان است، اما کار زیاد باید انجام شود، تا این اقدام صورت گیرد و امام رضا(ع) به بطن زندگی مردم بیاید.

وی گفت: ما در این مکان مرقدداری نمی‌کنیم، حرم امام رضا(ع) یک مرقد طلاکاری و کاشی‌کاری با معماری کذایی نیست که بگوییم اینجا قبرستانی با این خصوصیات است، اینجا امام حی و حاضر است، چرا که اگر امام زنده نبود، این جمعیت به مشهد نمی‌آمد. در این شرایط مردم فوج فوج به زیارت حضرت می‌آیند. اگر اینجا حیات نباشد که جمعیت نمی‌آید، در سال 40 میلیون زائر نمی آید. 200 الی 300 میلیون تردد سالانه به این مکان مقدس نمی‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: شما اهالی قلم امام رضا(ع) را به زندگی مردم وارد کنید و آنان را نجات دهید و ما هر مقدار که امکانات داشته باشیم وظیفه خود می‌دانیم که از اهل قلم حمایت کنیم و از افرادی که در این خصوص فعال هستند، پشتیبانی خواهیم کرد، برگزاری این جشنواره‌ها بسیار خوب و لازم است، اما باید خروجی آنان مشخص شود. کار سخت‌افزاری خروجی مشخصی دارد، لذا باید در حوزه نرم‌افزاری هم خروجی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: جشنواره باید زائر را به امام رضا(ع) نزدیک کند. باید از احساسات پاک مردم بهره تربیتی ببرد. خلق آثار فاخر را از شما اهل قلم انتظار داریم. قلم شما برای شخصیت بزرگی می‌نگارد، قلم شما برای ولی و حجت خداست، امامی که حی، حاضر و هدایت‌گر جامعه به سوی سعادت است، لذا باید فاخرترین‌ها را خلق و به جامعه تحویل داد، چرا که جامعه، مدیران جامعه و بیش از همه هدایتگران جامعه نیازمند معارف اهل‌بیت(ع) هستند.

انتهای پیام
captcha