نمایشگاه «روایت تبلیغ» نقطه امید فعالان فرهنگی است
کد خبر: 4073067
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹

نمایشگاه «روایت تبلیغ» نقطه امید فعالان فرهنگی است

استاندار اصفهان در آیین گشایش نمایشگاه «روایت تبلیغ» گفت: این نمایشگاه می‌تواند در قلب فعالان فرهنگی که دغدغه حل مسائل جامعه را دارند، امید ایجاد کند.

آیین گشایش نمایشگاه «روایت تبلیغ»

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین گشایش نمایشگاه «روایت تبلیغ» با هدف معرفی ظرفیت‌ها و عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، امروز، دوم مردادماه در سالن گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان پس از بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن توصیه به همه مجموعه‌های فرهنگی استان و مدیران آنها برای بازدید از این نمایشگاه، اظهار کرد: «روایت تبلیغ» می‌تواند در قلب فعالان فرهنگی که دغدغه حل مسائل جامعه را دارند، امید ایجاد کند. نقطه قوت این نمایشگاه در ارائه درست و گسترده محتواهای پایه بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان است. این مجموعه از این مرحله به بعد باید بر تبدیل این محتواها به محصولاتی همه‌فهم و عامه‌پسند برای ارتباط بیشتر با مردم متمرکز شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین محورهایی که دفتر تبلیغات اسلامی باید به‌عنوان نگاه راهبردی در نظر بگیرد، حضور فعال‌تر در فضای مجازی است و رویکرد این مجموعه در حوزه حکمرانی اسلامی و قرآنی و مباحث اقتصادی، می‌تواند پوشش محتوایی خوبی برای این دو مسئله بر زمین مانده ایجاد کند.

استاندار اصفهان با اشاره به شور و اشتیاق دست‌اندرکاران و مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه، گفت: معنای این شور و اشتیاق این است که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، نوعی پویایی در مباحث مربوط به حوزه فرهنگ وجود دارد و دغدغه مسئولانه این مجموعه آشکار است.

«روایت تبلیغ»، نمایشگاهی منحصربه‌فرد است

در ادامه، با حضور حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از کلان‌برنامه «پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر تعالیم اسلامی» که در پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین شده است، رونمایی شد. لک‌زایی با اشاره به رویکرد حل مسئله در دفتر تبلیغات اسلامی، روایت تبلیغ را جزو اولین نمایشگاه‌ها در نوع خود دانست و گفت: با توجه به بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی، اعم از دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مراکز آموزشی حوزوی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بخش‌های تبلیغی، فضای مجازی و مرکز ملی پاسخگویی به ‌سؤالات دینی، هر فردی با هر نیاز و رویکرد دینی می‌تواند محتوای مناسب خود را پیدا کند. برای نمونه، اگر کسی رویکرد پژوهشی دارد، می‌تواند به آثار پژوهشی فراوانی در حوزه علوم اسلامی دسترسی داشته باشد. البته تمام این آثار و محتواها در فضای مجازی در دسترس است، از جمله در نرم‌افزار کاربردی «پژوهان». بنابراین، جامعیت، محتوای متنوع و در دسترس بودن از طریق فضای مجازی، این نمایشگاه را منحصر به فرد می‌کند.

وی تصریح کرد: بخش مطبوعات و مجلات این نمایشگاه بسیار غنی است و حدود 50 نشریه که در دفتر تبلیغات اسلامی منتشر می‌شود، در این نمایشگاه عرضه شده است. بخش ویژه این نمایشگاه، کلان‌برنامه «خانواده پایدار» به‌شمار می‌رود که امروز رونمایی شد و نقطه تمرکز آن، اصفهان است. متأسفانه در سال‌های اخیر، جامعه ما با آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو شده و بعد از شناسایی آنها، قرار شد پژوهشکده‌های ما در بخش‌های مختلف، این آسیب‌ها را مورد بررسی قرار دهند. مسائل مربوط به خانواده و بخشی از مسائل مربوط به حوزه اخلاق کاربردی نیز در اصفهان پیگیری می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: قرار است 22 دانشنامه تخصصی در حوزه‌های محیط‌زیست، سیاست، مدیریت، بیانیه گام دوم و عمده موضوعات مربوط به علوم انسانی که امروز در کشور ما حائز اهمیت است، منتشر شود. نسخه مجازی این آثار منتشر شده و در دسترس است و به مرور زمان، نسخه فیزیکی و چاپی آنها نیز منتشر می‌شود.

حضور شرکت‌های خلاق فرهنگی در نمایشگاه روایت تبلیغ

در حاشیه این مراسم، حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به شرح فعالیت‌های این مرکز و بخش مربوط به آن در نمایشگاه پرداخت و گفت: بخشی که به تازگی در دفتر تبلیغات اسلامی تأسیس شده، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق است که با نام «خانه خلاقیت و نوآوری اشراق» شناخته می‌شود. شعبه مرکزی این بخش در قم واقع شده و در اصفهان، مشهد، شیراز و خوزستان نیز به‌عنوان خانه‌های فناوری و فرهنگی استانی، دارای شعبه است.

وی اضافه کرد: مأموریت ما، پذیرش تیم‌ایده‌هایی است که ایده‌های نوآورانه‌ای در حوزه فرهنگ دارند و می‌تواند به محصول یا خدمت نوآورانه تبدیل شود. ما این افراد را پذیرش می‌کنیم و فرآید آموزش، مشاوره، هدایت و حمایت آنها را انجام می‌دهیم تا رشد کنند و بتوانند در قالب شرکت‌های خلاق، وارد فضای کسب‌وکارهای فناورانه فرهنگی شوند. تاکنون، 80 ایده را پذیرفته‌ایم که 16 مورد از آنها به شرکت خلاق تبدیل شده‌ و اعتبارنامه از معاونت علمی ریاست‌جمهوری دریافت کرده‌اند. 10 مورد از این شرکت‌ها در این نمایشگاه حضور دارند و محصولات خود را عرضه می‌کنند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به ابلاغیه اخیر قانون جهش تولید، گفت: در این قانون، اعتبارنامه شرکت‌های خلاق پابه‌پای شرکت‌های دانش‌بنیان پیش آمده است، با این تفاوت که شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و کشاورزی فعالیت می‌کنند و شرکت‌های خلاق در حوزه علوم انسانی و صنایع فرهنگی. سعی ما بر این است که با رونق ‌بخشیدن به اکوسیستم نوآوری در سطح کشور، شرکت‌های خلاق همان‌گونه که مطالبه مقام معظم رهبری است، از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کنند تا بتوانند محصول نوآورانه و خلاقانه ارائه دهند. شاخص‌های ما این است که ایده، نوآورانه، فرهنگی و تاب‌آور باشد؛ تاب‌آور به این معنا که بتوانند در قالب محصول و خدمت نوآورانه به جامعه ارائه شوند و از محل کسب درآمدشان توسعه پیدا کنند، مانند شرکت‌های دانش‌بنیان.

وی با بیان اینکه مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اعتبارنامه و مجوز خود را از معاونت علمی ریاست‌جمهوری دریافت کرده است، تصریح کرد: خانه‌های خلاق در سطح کشور، شبکه‌ای از نوآوری و صنایع خلاق ایجاد کرده‌اند. امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک، پابه‌پای شرکت‌های دانش‌بنیان که در سطح کشور فعال هستند، در حوزه‌ فناوری‌های فرهنگی، محصولات و خدمات خلاقانه ارائه دهیم.

نمایشگاه، محلی برای تعامل مراکز فرهنگی است

حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در توضیح ویژگی‌‌های نمایشگاه «روایت تبلیغ»، گفت: این نمایشگاه، روایتی از فعالیت مبلغان در حوزه‌های مختلف تبلیغی را دربر می‌گیرد که جهادگران این حوزه برای نخبگان فرهنگی طراحی کرده‌اند و مدل جدیدی از فعالیت‌های تبلیغی را برای کنشگران و مدیران فرهنگی ارائه می‌کند.

وی افزود: ما ظرفیت‌های دفتر تبلیغات را در این نمایشگاه ارائه و از همه مدیران و مجموعه‌های فرهنگی دعوت کرده‌ایم تا در این نمایشگاه حضور یافته و ما را در این روش جدید فرهنگی یاری کنند. امکان تعامل میان مراکز فرهنگی در این نمایشگاه فراهم است و مجموعه‌ها می‌توانند بعد از آشنایی با ظرفیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی، وارد تعامل جدی و تفاهم‌نامه‌های فرهنگی شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: این نمایشگاه از امروز، دوم مرداد آغاز شده است و تا پنجشنبه، ششم مردادماه ادامه دارد. صبح‌ها ویژه فعالان و مدیران فرهنگی است و اگرچه بازدید از نمایشگاه برای عموم آزاد خواهد بود، ولی دعوتنامه‌ها، تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها ویژه مدیران فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به آثاری که قرار است در نمایشگاه رونمایی شود، گفت: اولین رونمایی مربوط به محصولات پژوهشکده الهیات و خانواده است که تحقیقات و چاپ آن در یک سال اخیر انجام شد. رونمایی دیگر، به کلان‌برنامه «پایداری و کارآمدی خانواده» مربوط می‌شود که رویکرد و مدل مفهومی ما برای مواجهه با مسائل حوزه خانواده است. این مدل مفهومی را در این نمایشگاه رونمایی می‌کنیم و از مجموعه‌های فعال در حوزه خانواده درخواست داریم در اجرای این کلان‌پروژه به ما کمک کنند.

حجت‌الاسلام احمدیان با اشاره به برنامه‌های دفتر تبلیغات در ایام محرم، تأکید کرد: مبلغان هر سال قبل از محرم دور هم جمع می‌شوند تا از حضور جهادی آنها و آمادگی برای اعزام به سراسر کشور تقدیر و تشکر شود. در حاشیه این نمایشگاه، گردهمایی اعزام مبلغان محرم را با سخنرانی آیت‌الله سیداحمد خاتمی برگزار خواهیم کرد که با ظرفیت 800 مبلغ آقا و 200 مبلغ خانم شکل می‌گیرد. اعزام مبلغان به تمام نقاط کشور انجام می‌شود و تمرکز ما بر استان اصفهان، استان‌های هم‌جوار و بعضی از استان‌های جنوبی کشور است.

گزارش از مسعود احمدی

انتهای پیام
captcha