ویژگی‌های خانواده موفق در تراز فرهنگ اسلامی
کد خبر: 4073385
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴

ویژگی‌های خانواده موفق در تراز فرهنگ اسلامی

مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد با اشاره به ویژگی‌های خانواده موفق در تراز فرهنگ اسلامی گفت: مؤلفه‌های زندگی موفق وقتی ایجاد می‌شود که نقش‌هایی که در خانواده وجود دارد بر طبق دستورالعمل‌های الهی به شایستگی عمل شود.

مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد، روز گذشته، 3 مردادماه در مراسم گرامیداشت روز خانواده اظهار کرد: انسان تا قبل از پیوستن به خانواده، هنوز در فردیت خود است و شروع به خودسازی نکرده است. در خانواده یک وظایف، شئون و اخلاقیاتی وجود دارد که او را از فردیت بیرون می‌آورد.

وی ادامه داد: ما نیازهای تکوینی داریم که نتیجه آفرینش خدا در وجود ما است. یکی‌ از آنها زوجیت است. «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»؛ ما هرچیزی را در عالم جفت آفریدیم، امید که شما عبرت گیرید. انسان بدون زوج ناقص است. تنها خدا شریک و همتا ندارد چون نیازی ندارد. در حیوانات، گیاهان، جنیان و در انسان‌ها، زوجیت به نر و مادگی‌ است. پس با توجه به نیازهای مادی، نمی‌توان از زوجیت فرار کرد.

مهدوی‌نژاد افزود: اسلام به خانواده بسیار اهمیت می‌دهد و تکامل دین را وابسته به ازدواج می‌داند. «مَن تَزَوَّجَ فقد أحرَزَ نِصفَ دِينِهِ» هر کسی ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است. یعنی انسان هر چقدر هم مؤمن باشد، تا وقتی ازدواج نکند، نصف دینش را حفظ نکرده است. پیامبر(ص) فرمودند: ازدواج سنت من است، هرکس از آن روی‌ گرداند از من نیست. در جای دیگری می‌‌فرمایند: شخصی که امکانات ازدواج دارد ولی ازدواج نمی‌کند، از امّت من نیست. البته این‌طور نیست که هر کسی ازدواج نکند، مشمول این روایات می‌شود. باید دلیل محکم و مشروعی داشته باشد، ولی فقر و مشکلات اقتصادی یا مخالفت پدر و مادر برای خداوند اصلاً قابل قبول نیست.

مؤلفه‌های یک زندگی آرام

مسئول هیئت انصار ولایت یزد با اشاره به مبحث خانواده از نگاه انسانی گفت: انسان سه بُعد وجودی دارد: روح، جسم و نفس ما برای رسیدن به تکامل، به ازدواج نیاز دارد. قانونی در عالم است به نام قانون سنخیت «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»؛ خدا از جنس خودتان زوج‌هایی آفرید تا در کنارش به سکون و آرامش برسید. سرمایه‌ای هم به شما داده است به نام مودت و رحمت تا با زوج خود مهربان و صمیمی باشید. 

وی ادامه داد: انسان با انسان آرام می‌شود، مودت و رحمت پیدا می‌کند. زوج انسانی مؤنث و مذکر در کنار همدیگر به آرامش می‌رسند. با آن روح انسانی که خدا در این دو جسم قرار داده است، زن و شوهر مایه آرامش همدیگر می‌شوند. طبق قانون سنخیت انسان فقط با انسان سنخیت دارد و طبق قانون زوجیت، زوجیت در انسان به مذکر و مؤنث بودن است. انسان‌ها وقتی می‌خواهند ازدواج کنند، یک مؤنث و یک مذکر باید با هم دیگر ازدواج کنند تا مایه آرامش ایشان ‌شود. «خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا» یعنی انسان اگر با انسان ازدواج کند آرام می‌شود، انسان اگر با حیوان، یا جمادات و گیاهان و حتی اگر بتواند با فرشته ازدواج کند آرام نمی‌شود.

مهدوی نژاد گفت: مهم‌ترین مسئله در ازدواج این است که وقتی فردی در کنار همسرش قرار می‌گیرد با سرمایه اولیه محبت و مودتی که خدا قرار داده است، راحت گذشت کرده و به راحتی با نفس مبارزه می‌کند و لذا خانواده محل جهاد اکبر است و از این طریق نفس انسان به تعادل می‌رسد.

مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد بیان کرد: اصل در زندگی خانوادگی، آرامش است و آرامش هم در معنویات و در باطن است. مؤلفه‌های یک زندگی درست و آرام وقتی ایجاد می‌شود که نقش‌هایی که در خانواده است، بر طبق دستورالعمل‌هایی که خداوند متعال داده به شایستگی عمل شود.

نقش ایمانی خانواده

وی همسری، والدگری و فرزندی را از شئون خانوادگی برشمرد و بیان کرد: هر فرد نسبت به خانواده‌اش نقشی دارد و نسبت به هر نقشی، وظایف و حقوقی دارد. برای ادای وظایف و حقوق باید متخلّق به اخلاق و آدابی شود. وقتی می‌خواهد وظایفش را انجام دهد و حقوق خانواده‌اش را ادا کند، باید یک سلسله از اخلاقیات و رفتارها را در وجود خود ایجاد و تقویت کند. تکامل تکوینی این است که انسان نظام خانواده را مدیریت کند.

مهدوی‌نژاد افزود: تکامل زندگی تکوینی انسان این است که پدری، مادری، همسری، فرزندی اگر در سیر طبیعی‌ خودش بخواهد موفق باشد، باید انسان شئون و نقش‌های خودش را درست ایفا کند. تکامل تشریعی، معنویات، سیر و سلوک، تکامل روح و شخصیت انسان هم به این است که همان دستوراتی که اسلام به پدر، مادر و نقش‌های مختلف خانواده داده است، دقیقاً همان‌ها را اجرا کنیم. آنگاه چنین خانواده‌ای، خودساخته، و زمینه‌ساز تعالی جامعه و مطلوبِ آن تمدن بزرگ اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: خدا یک نقش ایمانی برای انسان قرار داده و فرموده است ای انسان با فرمول‌هایی که برای تو بیان شده، وارد زندگی شو تا بتوانی، هم خودت را آرام کنی هم اینکه یک زندگی آرامی را سر و سامان دهی. اسلام نیز در این باب گفته مَرد یک توانایی‌ها، استعداد‌ها و ویژگی‌هایی دارد و زن نیز به عنوان جنس مؤنث یک استعدادها، توانایی‌ها و ویژگی‌هایی دارد مثلاً مرد نسبت به همسرش باید سه مسئله احکام، اخلاق و آداب را رعایت کند تا خانواده آرامش و تعالی داشته باشد.

این مدرس حوزه گفت: وقتی نقش‌ها درست ایفا شود، یک خانواده‌ متعادل، سالم، مهربان، آرام، صمیمی، مؤثر، پویا و بانشاط خواهیم داشت و همه‌ مؤلفه‌های یک زندگی درست و حسابی وقتی ایجاد می‌شود که نقش‌هایی که در زندگی است، با توجه به دستورالعمل‌هایی که خداوند متعال داده، به شایستگی عمل شود.

وی در پایان بیان کرد: ظلم یعنی اینکه هر کسی سر نقش خودش نباشد و عدل یعنی اینکه هرکسی به وظیفه و تکلیف خودش عمل کند تا همه چیز درست شود. کار شیطان در تاریخ بشریت همین بوده که نقش‌ها را جابجا کند. انسان قرار بود عبد خدا و خلیفه‌الله شود، ولی شیطان بعضی انسان‌ها را عبد خودش کرد و لذا تمام فعالیت شیطان همین بوده است.

انتهای پیام
captcha