اخلاق‌مداری رکن اصلی هیئات عزاداری امام حسین(ع) است
کد خبر: 4075822
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

اخلاق‌مداری رکن اصلی هیئات عزاداری امام حسین(ع) است

کارشناس مذهبی در گیلان بیان کرد: اخلاق‌مداری در هیئات، باید از سخنران و مداح و خادمین آغاز شود تا در لایه‌های بعدی به مخاطبین هیئت برسد. منشأ این اخلاق‌مداری نیز تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های اخلاقی مکتب عاشوراست.

حجت‌الاسلام محمدباقر نادم کارشناس مذهبی

حجت‌الاسلام محمدباقر نادم، پژوهشگر تاریخ کربلا و نویسنده کتاب «ازکربلای جبهه‌ها تا قتلگاه کربلا»، به‌مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان با تاکید بر اهمیت شناخت و کسب معرفت نسبت به واقعه عاشورا و ولی‌خدا، بیان کرد: کسب معرفت و شعور حسینی، مستلزم پیمودن مسیری آگاهانه است که سالک طریق حسین(ع) باید در آن سلوک کند.

این عاشوراپژوه با بیان این‌که در این مسیر، چهار گام تعریف شده است، اظهار کرد: قدم اول، «خواستن و طالب‌بودن» است. همان‌گونه که در قرآن کریم می‌فرماید «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»، در واقع اگر به‌دنبال کسب معرفت حسینی هستیم، باید در راه حسین(ع) جهاد کنیم تا خداوند راه‌ها را به روی ما بگشاید. خواستن یعنی «تا نگرید طفل کی جوشد لبن؟».

وی قدم دوم را «دانستن» عنوان کرد و افزود: مطالعه درباره کربلا و کسب آگاهی نسبت به رهبر و اهداف قیام و آموزه‌های ارزشی عاشورا از جمله این برنامه‌هاست. منبع این دانستن هم، قرآن (ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین) و عترت (فاسئلوا اهل‌الذکر ان کنتم لا تعلمون) است.

این کارشناس مذهبی، گام سوم را حرکت دانست که همان اقدام و عمل است و خاطرنشان کرد: هر کاری رنج و زحمتی دارد، همان‌گونه که در قرآن کریم آمده است «لیس للانسان الا ماسعی». و گام چهارم پرداخت هزینه است، یعنی هر کس می‌خواهد در مسیر عاشورا و امام حسین حرکت کند، باید در این مسیر هزینه‌هایی نیز پرداخت نماید.

نادم با اشاره به عظمت ماه محرم، ابراز کرد: ورود به ماه محرم به منزله ورود به حریم الهی است و تنها حضوری که توأم با ادب و معرفت باشد موجب تعالی انسان خواهد شد. راه صحیح تعالی و بندگی الهی نیز از رهگذر عمل به توصیه‌های دین و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) میسر می‌شود. آگاهی به برخی از این توصیه‌ها و عمل به آن‌ها، موجب بهره‌مندی حداکثری از معارف ماه محرم و صفر خواهد شد.

وی با بیان توصیه‌هایی در راستای بهره‌مندی از فضایل این ماه شریف، تصریح کرد: قبل از ورود به محافل و مجالس عزاداری، نیتمان را خالص کنیم تا ذهنمان عاری از هر هدفی جز حسین(ع) شود. همواره در حضور و تشرف به مجلس عزای اهل‌بیت، پاکی و طهارت ظاهری و باطنی در شأن این محافل را رعایت کنیم. در این خصوص، علاوه بر آراستگی ظاهری به شعائر حسینی و تلبس به شال و رخت عزا، باید با وضو، استغفار و ذکر، به طهارت باطنی دست یافت.

نویسنده کتاب «ازکربلای جبهه‌ها تا قتلگاه کربلا»، با تاکید بر این‌که نباید شرکت در مجالس عزاداری و سینه‌زنی‌ها تبدیل به حجاب و خودبینی در ما شود، یادآور شد: باید از خداوند بخواهیم تا حجاب‌هایی که در وجود ما است و مانع کسب فیض و معرفت ابی‌عبدالله(ع) می شود را برطرف نماییم. همواره به دنبال دعا و انقلاب درونی باشیم، چرا که محرم و صفر ماه اجابت و تحول است.

این مدرس حوزه علمیه، دهه محرم را، دهه تربیت دانست و با اشاره به تحول عظیمی که در این ایام برای حر بن یزید ریاحی رقم خورد، اضافه کرد: به‌خاطر داشته باشیم که جناب حر یک شخص بود ولی «حرشدن» یک جریان است و جریان تربیت‌گرای فرهنگ عاشورا همچنان جاریست.

نادم با نگاهی به ویژگی‌های مجالس سوگواری اهل‌بیت(ع)، مطرح کرد: شایسته‌سالاری در هیئت به معنای تعمیق باورها، اعتقادات و علاقمندی‌هاست. معنای اعتقاد و علاقه به مکتب امام حسین این است که ما به همه شئون، عقاید مکتب و اندیشه رهبر این قیام پایبند باشیم. در علاقه به حسین(ع)است که، علاقه‌‌مندی به اسلام سیاسی، اسلام مجاهد، اسلام مقاتله و اسلام خون دادن تجلی می‌یابد.

وی ادامه داد: به فرموده رهبر انقلاب، «ما هیئتِ امام حسینِ سكولار نداریم!» هیئت باید دانشگاه نشر و ترویج خط امام و شهدا و ارزش‌های انقلابی باشد و با برگزاری نشست‌های راهبردی و عملیاتی در راستای تبیین هر چه تمام‌تر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گام بردارد. اجرا و اقامه این نگاه هم نیازمند یک نگاه تشکیلاتی به ساختار هیئت و آموزش مسئولین و ارکان هیئت است.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: باید کارهایی انجام شود که از نظر مدیریتی بتواند در ارتقا و پیشرفت مجموعه‌ هیئت تأثیر بسزا داشته باشد؛ مانند ارتباط با دیگر تشکل‌های موفق سطح کشور که می‌تواند در راستای انتقال تجربه‌ها بسیار مؤثر واقع شود.

وی افزود: هیئت باید اخلاق‌مداری را رکن اصلی خود قرار دهد و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه از سخنران و مداح و خادمین آغاز شود تا در لایه‌های بعدی به مخاطبین هیئت منتقل شود. منشأ این اخلاق‌مداری نیز تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های اخلاقی مکتب عاشورا و رشد شعور حسینی در عزاداران است.

گفتنی است حجت‌الاسلام نادم، در مراسم عزاداری دهه اول محرم سال جاری که از سوی هیئت ثارالله رشت برگزار می‌شود، به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha