به گزارش ایکنا به نقل از روابطعمومی ادارهکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح مجتمع آموزشی، تربیتی و فرهنگی ابوتراب خوی اظهار کرد: مردمیسازی و واگذاری آنها به مردم یکی از راهبردهای مهم دولت در اداره امور است، از ظرفیت گروههای مردمی باید در راستای مردمی سازی کارها و امور استفاده کرد که در این راستا باید از ظرفیت حوزههای علمیه و دارالقرآنها نیز استفاده شود.
وی اضافه کرد: همکاری و مشارکت خیران در مدرسهسازی یکی از مصادیق مهم مردمی سازی امور و کارهاست، لازم است به مردم و حتی به نوجوانان و جوانان مسئولیت داد و انحصار انجام امور نباید در دست دولت باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هماکنون بستر برای کار و تلاش مهیاست و کشور به کارگاهی فعال در زمینه کار و تکاپو تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه شهید رجایی و باهنر مودب به آداب اسلامی و متخلق به اخلاق الهی بودند و بر اصول تربیتی تسلط داشتند، اضافه کرد: این دو نفر افراد منحصر بهفردی بودند که نظریه و اندیشه در آموزش و پرورش داشتند و توانستند نهادی به اسم امور تربیتی برای ما به یادگار بگذارند.
نوری با بیان اینکه مجتمع آموزشی، فرهنگی و تربیتی ابو تراب خوی کار فاخری است، عنوان کرد: مدارس احداث شده توسط خیرین انسان را به یاد آیه هفت سوره انسان میاندازد و این موضوع مهم است که خیرین مدرسهساز مصداق این آیه هستند.
وی با بیان اینکه تربیت انسانهایی مودب به آداب اسلامی در این مدارس بسیار مهم است، ادامه داد: تربیت براساس مکتب اسلامی، قرآنی و منطبق با ساحتهای ۶ گانه تربیتی همواره باید مد نظر باشد تا افرادی با عمل صالح و منطبق با ساحت اعتقادی و اخلاقی و سایر ابعاد ۶ گانه پرورش یابند.
وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هستهای و عرصههای علمی انقلاب اسلامی بیان کرد: شهید تهرانی مقدم اختراعات بسیاری دارد و مانند ایشان و در حوزه اداره حکومت شهید بهشتی را داریم.
وی با بیان اینکه دانشآموزان وکودکان و نوجوانان باید با هنر و زیبایی شناختی الفت داشته باشند، گفت: در ساحت زیستی و بدنی کودکان و نوجوانان علاوه بر اینکه لازم است حافظ منافع زیستی نسل آینده باشند باید به پرورش قوا و روح و روان خود از نظر تربیتی بپردازند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در ساحت اقتصادی و حرفهای نیز هر فارغ التحصیلی باید یک حرفه بداند و ملت و کشورش را دوست داشته باشد و برای مرز و بوم خود کار کند.
وی با بیان اینکه کشور تبدیل به یک کارگاهی شده که اگر کارهای عمرانی آغاز و انجام شود سه هزار شغل ایجاد میشود، بیان کرد: هنرستانهای استان باید تقویت شوند و نسبت به پذیرش و جذب حرفه آموزان نوجوان تلاش کنند.
نوری با اشاره به اینکه در زمینه رتبهبندی مجلس و شورای نگهبان در کنار آموزش و پرورش بودند، اضافه کرد: همگرایی و همکاری بین قوا بسیار زیاد شده است و باید از این شرایط برای تقویت آموزش و پرورش و رفع مشکلات استفاده کرد.
وی اظهار کرد: تغذیه دانش آموزان مناطق محروم و مسابقات و برخی برنامهها و طرحهای فرهنگی و آموزشی که سالها تعطیل شده بود، در حال انجام و از سرگیری دوباره هستند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: باید سعی کنیم دانشآموزان استان از فضاهای فرسوده بیرون بیایند و تجهیزات خوبی وارد استان شود و خرید تجهیزات در حال انجام است.
وی اظهار کرد: ۷۷.۵ درصد رتبههای کنکوری از مدارس دولتی هستند و از ۱۰ نفر اول تجربی که سختترین و دشوارترین گروه آزمایشی است، دو نفر از این استان بودند.
نوری با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۲۵ هزار نفر پارسال تعیین تکلیف شدند وامسال احکام آنان مشخص شد و ۳۴ هزار نفر هم استخدام شدند. مجوز جذب یکهزار و ۳۰۰ نفر هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان اخذ شده درحالی که ۸۰۰ نفر تعداد هیئت علمی این دانشگاه بود.
انتهای پیام