لازمه نفوذ فرهنگی استفاده از ابزار هنر است
کد خبر: 4085479
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

لازمه نفوذ فرهنگی استفاده از ابزار هنر است

معاون فرهنگی سپاه فجر فارس با بیان اینکه هر پیام و دعوتی تا در قالب هنر ریخته نشود ماندگار نخواهد داشت، گفت: هرگاه عواطف و آرمان‎های بشر در قالب هنر با رنگ و درون‌‌مایه الهی مطرح شود، می‌تواند تجربه‌ دینی و فیض معنوی را برای مخاطب باورپذیر و ملموس کند.

ابزار هنربه گزارش ایکنا از فارس، محمد رنجبر، معاون فرهنگی سپاه فجر فارس شب گذشته، 22 شهریورماه در حاشیه اجرای نمایش میدانی «محشر» در شیراز گفت: در این نمایش شاهد انتقال مفاهیم دینی به زبان هنر هستیم و محتوای این رویداد هنری معاد و شهدایی همچون اسلامی نسب و شهید اسکندری است.

وی با یادآوری اینکه شهید محراب آیت‌الله دستغیب در کتاب معاد خودشان، تنها ضامن سعادت، رفاه و امنیت جامعه را ایمان و اعتقاد به معاد دانسته‌اند، افزود: این نمایش می‌تواند برای تقویت پایه‌های اعتقادی در جامعه ما موثر واقع شود و اجازه ندهد دشمن در تضعیف پایه‌های اعتقادی مردم اقدام کند.

رنجبر با اشاره به تاثیر زبان هنر و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص بیان کرد: هر پیام، هر دعوتی و هر انقلاب و فرهنگ و تمدنی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش پیدا نمی‌کند و ماندگار نخواهد داشت و امیدواریم مردم از این رویداد هنری فاخر بهره لازم را ببرند.

وی با اشاره به میزان اثرگذاری و جریان‌سازی نمایش محشر اظهار کرد: نمایش محشر برای مخاطبان یک تذکر و یادآوری است و خداوند متعال در قرآن بر تذکر دادن و فایده آن به مردم تاکید فرموده است و نمایش محشر این یادآوری را با زبان هنر با گیرایی خاص خود می‌پردازد و در قرآن کریم به معاد و نتیجه کارهای خوب و بد بندگان اشاره می‌کند و در اشعار مولانا و سعدی با زبان هنر سروده‌هایی با محوریت معاد داریم و نمایش محشر اثر تربیتی میان مدت و بلند مدت در حوزه معاد دارد.

معاون فرهنگی سپاه فجر ادامه داد: هنر به‌ مثابه ظرفی است که شور و هيجان یا بينش و اندیشه‌ای در باب عالم وجود را با قدرت درک و اسباب اندیشه به عرصه ظهور و  بيان می‌رساند، حال اگر این اندیشه به تجلی خلقت انسان و اراده‌ حقیقی و خداوند مزین باشد، تعالی هنری را نتیجه داده که می‌توان به هنر دینی تعبیر و تفسیرش کرد و ساختمان‎ مساجد، ادبیات آئینی، نمایش و تعزیه و ... با بیان مطلوب احساسات و عواطف انسانی نمودی از ظروف هنری هستند که قادر به ارائه مفاهیم متعالی دینی هستند و مهم‌تر از همه بینش انسان به خالق و جهان هستی که از طریق این ابزار، در قالب هنر گنجانده و به مخاطب منتقل می‌شود.

رنجبر اضافه کرد: هرگاه عواطف و آرمان‎های بشر در قالب هنر با رنگ و درون‌ مایه الهی مطرح شود، می‌تواند تجربه‌ دینی و فیض معنوی را برای مخاطب باورپذیر و ملموس کند و به‌ عبارتی اگر هنر در خدمت دین باشد، آن را متعهد می‌کند، هنر دینی، هنر متعهد است که پیغام دینی را می‌تواند در قالبی هنرمندانه به مخاطب منتقل کند.

وی گفت: نمایش هم البته جلوه‌ای از هنر است که تعالی ارزش‌های انسانی و اخلاقی را در قالب استعاره و گفتار  و کنش‌های مشخص، در معرض دید مخاطب می‌گذارد و نمایش میدانی محشر با استناد به متون دینی و درک این متون و مفاهیم، در تلاش است که استعاره‌ها و مفاهیم دینی از قبیل قیامت و معاد و توجه به نتیجه‌ی اعمال را به مخاطبش منتقل کند و به‌ نظر می‌رسد تا اندازه زیادی توانسته ‌است از پس این انتقال مفاهیم برآید.

معاون فرهنگی سپاه فجر اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در فرآیند تبیین و روشنگری، دو ویژگی مجاهدانه و خلاقانه عمل کردن را به عنوان مهم‌ترین زمینه‌های لازم برای تاثیرگذاری یک کار فرهنگی عنوان فرموده‌اند بنابراین، استفاده از عرصه هنر و به‌خصوص نمایش و تئاتری مثل این تئاتر میدانی محشر تا اندازه زیادی در تبیین خلاقانه و جهادی یک مسئله دینی توانسته است موفق عمل کند و این مهم هم در بازخوردهای مربوط به اجرای میدانی سال گذشته نمایش محشر در تهران اثبات شده است و شب اول نمایش هم با استقبال خوب مخاطبان و شهروندان شیرازی در سومین حرم اهل بیت(ع) روبه‌رو شد و انتظار می‌رود در شب‌های آتی از این نمایش استقبال بیشتری هم شود.

انتهای پیام
captcha