به گزارش ایکنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 22 مهرماه در سلسله سخنرانیهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: از جمله بایستههای عمومی عصر انتظار، ایجاد و حفظ دائمی آمادگی در تمام عرصهها و زمینهها برای یاری حضرت بقیةاللهالاعظم(عج) است.
وی با تأکید بر اینکه منتظران واقعی اعم از زن و مرد باید همواره آمادگی و استعداد یاری امام زمان(عج) را در خود حفظ کنند، افزود: شیعیان امام عصر(عج) خود را سربازانی در اردوگاه امام میدانند که هر لحظه آماده انجام فرامین ایشان هستند.
حدائق اظهار کرد: از وجود مقدس امام باقر(ع) در مورد آیه 200 سوره آل عمران « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا…؛ ى كسانى كه ايمان آورده ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد...» سؤال شد؛ امام توضیحی ذیل آن بیان فرمودند که در کتاب شریف غیبت نعمانی آمده است. حضرت فرمودند خطاب خداوند با عبارت «اصبروا، صبر و شکیبایی پیشه کنید» بدان معناست که صبر بر ادای فرایض داشته باشید.
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: پایداری و مداومت بر انجام فرایض کار آسانی نیست و نیازمند صبر است. اگر کار سهل و آسانی بود همه موفق به انجام آن میشدند. نماز، حج، پرداخت خمس و... همه از واجبات است اما بسیاری از مردم حوصله پرداختن به آن را ندارند.
وی با یادآوری حدیثی از امام صادق(ع) گفت: آن امام همام فرمودند آن هنگامی که پیامبر خدا(ص) به عرفات ره میپیمود، صحرانشینی در بیابان آن حضرت را ملاقات کرد و گفت: ای پیامبر خدا به راستی، من آهنگ حج کردم ولی مشکلی پیش آمد و از حج بازماندم. من مردی دارا هستم. بفرمایید که با داراییام کاری انجام دهم که به آنچه حجگزاران دست مییابند، برسم. پیامبر(ص) به کوه ابوقبیس رو کرده و فرمودند: چنانچه همسنگ کوه ابوقبیس طلای سرخ داشته باشی و آن را در راه خدا انفاق کنی، به آنچه که حجگزاران دست یابند، نمیرسی. ثواب حج در خود حج قرار دارد و اگر کسی طالب آن است باید محرم شود، تلبیه کند، در عرفات و مشعر و منا حاضر شود، رمی جمره کند، طواف خانه خدا و سایر مناسک و اعمال را در زمان خاص به جا آورد تا به ثواب حج برسد.
حدائق افزود: سپس امام در تبیین معنای «و صابروا» میفرمایند منظور، صبر در برابر دشمنان است. قطعاً جامعه اسلامی دشمن دارد و آنها دست روی دست نمیگذارند. پیامبر گرامی اسلام(ص) مانند همه انبیای گذشته، پیوسته دشمنانی سرسخت داشتند که علیه ایشان شیطنت میکردند. این شیطنتها و آزارها در زمان پیامبر(ص) به اوج خود رسید به گونهای که هیچکس به اندازه ایشان، مورد ایذا و اذیت قرار نگرفت تا آنجا که پیامبر(ص) فرمود هیچ پیامبری(ص) به اندازه من مورد اذیت واقع نشده است.
عضو جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: به طور کلی هرچه دین الهی به تکامل نزدیکتر میشد، شیطنت دشمنان هم جدیتر میشد. شیطان صفتان در میدان بندگی خدا مجال تحرک ندارند. به همین دلیل با هر حرکتی که رنگ و بوی خدایی داشته باشد، مخالفت میکنند تا آنجا که اهل بیت(ع) مخالفت دشمنان را علامت صحت عمل شیعیان دانستهاند. از اینرو امام خمینی(ره) فرمودند ما زمانی باید نگران باشیم که دشمنان از ما تعریف کنند.
وی تأکید کرد: اگر دشمنان دین و فضیلت از کسی تعریف کردند جای تأمل دارد که ما چه کردیم که شیطان صفتان از ما به نیکی یاد میکنند؟ قطعاً کسی که در مسیر خدا قدم بر میدارد با آنها که با خدا و دین زاویه دارند، مخالفت میکند و متقابلاً دشمنان همه عداوت و دشمنی خود را علیه او به کار میبندند.
حدائق یادآور شد: امام در تبیین معنای «رابطوا» فرمودند با امام منتظر ارتباط پیدا کنید. این ارتباط اولاً به معنی شناخت امام است. اینکه ما بدانیم رضایت امام در چیست و چه وظیفهای در برابر ایشان داریم.
وی با بیان اینکه نکته دیگر نهفته در روایت، دستور آمادهباش دائمی در تمام طول زندگی است، گفت: اگر کسی قدمی در جلب رضایت حضرت بردارد، ایشان هم در مقاطع مختلف به یاری و دیدار او میآیند. معنای «رابطوا» هم همین است؛ اینکه پیوند با امام به گونهای محکم باشد که حضرت، از ما راضی باشند هرچند توفیق تشرف و زیارت حاصل نشود.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، یکی دیگر از بایستههای عمومی عصر غیبت را بزرگداشت نام و یاد حضرت دانست و گفت: باید امام زمان(عج) را تکریم کرده و یاد حضرت را احیا کنیم.
انتهای پیام