روایت جوانی که ده‌ها حافظ قرآن تربیت کرده‌ است
کد خبر: 4092714
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷

روایت جوانی که ده‌ها حافظ قرآن تربیت کرده‌ است

«مائدةالقرآن» سفره با‌برکتی‌ است که به همت مائده خلیلی فعالیت خود را همزمان با محدودیت‌های کرونا آغاز کرد. نیروی محرکه این مجموعه جوانانی هستند که سرزندگی نهادینه شده در وجودشان را در این سفره قرار دادند تا میدان‌دار تربیت حافظان قرآن کریم بر‌اساس مطالبه رهبری باشند.

مائده خلیلی حافظ قرآن«مائدةالقرآن» سفره پربار و بابرکتی‌ است که به دستان جوانی با استعداد و خوش‌ذوق طراحی و گسترده شده است و جایی برای همه دارد. نیروی محرکه این مجموعه آموزشی موتورهای جوانی هستند که تمام علم و دانش، انگیزه و پشتکار، خلاقیت و پویایی و در یک کلمه سرزندگی نهادینه شده در وجودشان را در این سفره قرار دادند. مائده خلیلی که نام این مجموعه‌ قرآنی را از نام خود وام می‌گیرد، فعالیت حرفه‌ای‌ خود را همزمان با تعطیلی و محدودیت‌های روزهای نخست شیوع کرونا در کشور آغاز کرد و در یک سالگی فعالیت مجموعه‌اش آمار قرآن‌آموزانش از مرز یک هزار نفر عبور کرد.

مدیر مؤسسه مائدةالقرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قم خودش را این‌گونه معرفی می‌کند: مائده خلیلی هستم، متولد 18 مهر 1377 و امسال 24 ساله شدم. دانشجوی رشته روانشناسی از دانشگاه علم و فرهنگ هستم. پیش از این در رشته میکروبیولوژی در دانشگاه الزهرا(س) مشغول تحصیل بودم، اما در ادامه متوجه شدم روانشناسی می‌تواند پیوند من را با قرآن عمیق‌تر کند و این‌گونه شد که رشته تحصیلی خود را تغییر دادم.

وی ادامه داد: در یک خانواده مذهبی با چهار عضو متولد شدم. مادرم به آموزش قرآن کریم و انس بیشتر من و خواهرم با قرآن کریم اهمیت ویژه‌ای می‌داد و ما را از همان دوران کودکی در مهد قرآنی ثبت‌نام کرد. البته ثبت‌نام ما در مهد قرآن و آموزش حفظ و قرائت به شکل سخت‌گیرانه و در بازه زمانی محدود و از پیش تعیین شده نبود؛ همان‌گونه که امروز به این اعتقاد رسیدم که آموزش قرآن کریم در هفت سال اول زندگی کودک باید همراه با بازی‌های کودکانه و آهسته و پیوسته انجام شود، خودم تحت این سبک آموزشی قرار گرفتم و به عشق رفتن به اردوهای مهدکودک و جایزه گرفتن از والدین و مربی‌هایم سوره‌های قرآن را حفظ می‌کردم. بازی و آموزش قرآن در دوران کودکی برای من خاطرات دلنشین و بسیار خوبی به‌جای گذاشت.

مرخصی تحصیلی برای حفظ قرآن 

خلیلی با اشاره به استفاده از مرخصی تحصیلی برای شرکت در طرح یک ساله حفظ قرآن کریم گفت: در دوران دبیرستان به‌دلیل تکالیف درسی‌، وقفه‌ای در دوره‌های آموزش قرآن کریم ایجاد شد که از این وقفه بسیار ناراحت و از والدینم گلایه‌مند بودم. از این‌رو در سال 93 و در سن 16 سالگی مرخصی تحصیلی گرفتم و بلافاصله با ثبت‌نام در دارالقرآن شعبه رسالت تهران، در طرح حفظ یک ساله قرآن کریم شرکت کردم و در 17 سالگی حافظ کل قرآن کریم شدم. مرخصی تحصیلی یک ساله در دوران دبیرستان و در رشته تجربی با مخالفت همگانی از آموزش و پرورش و معلمان مدرسه گرفته تا دوستان و فامیل مواجه شد، اما والدینم شدیدا از تصمیم من حمایت کردند؛ البته آن‌ها دیدگاه متعصب و سخت‌گیرانه نداشتند که باید تحصیلات آکادمیک را کنار بگذارم و تنها آموزش قرآن را یاد بگیرم یا برعکس بلکه این امر یک تصمیم فردی بود که فقط آن‌ها مثل همیشه من را حمایت کردند.

کسانی که در طرح حفظ یک ساله شرکت کرده باشند می‌دانند که حفظ قرآن کریم در این دوره کوتاه، غالبا تثبیت‌ شده نیست، اما علاقه من به نحوه تدریس خانم محمدزاده و فضای جامعةالقرآن سبب شد تا در پایان یک سال تقریبا به‌صورت تثبیت شده حافظ کل شوم. پس از پایان دوره، تحصیلاتم را در مقطع دوم دبیرستان و در رشته تجربی ادامه دادم و در ضمن تحصیل، از جشنواره‌ها و مسابقات قرآن کشوری نیز غافل نبودم و در همان سال کنکور، در مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزی و مسابقات جامعةالقرآن شرکت کردم.

وی بیان کرد: هنگام شیوع کرونا در کشور، مشغول تحصیل در ترم سوم رشته روانشناسی بودم که کلیه آموزش و تحصیل به علت کرونا تعطیل شد. در زمان تعطیلی کار و تحصیل، بیکاری و خانه‌نشین بودن برای من به شدت آزاردهنده بود، به همین خاطر تصمیم گرفتم از این موقعیت استفاده مفید کنم. در آن زمان به‌صورت تجربی در عرصه تولید محتوای ویدئو در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام مطالبی را یاد گرفته بودم و از طرفی هم تعطیلی کار و تحصیل منجر به روی آوردن مردم به فضای مجازی شد و هر شخصی که در عرصه‌های مختلف مانند آشپزی، خیاطی و نقاشی و... مهارت لازم را داشت، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در اینستاگرام برگزار می‌کرد و هنر خود را در این محیط عرضه می‌کرد. این موضوع باعث تلنگر زدن به من شد و با خودم فکر کردم من حافظ کل قرآن کریم هستم و در این عرصه سال‌ها فعالیت کردم و با کارهای تولید محتوایی نیز تا حدودی آشنایی دارم، شاید بتوانم آموزش قرآن را در فضای مجازی دنبال کنم. البته پیش از ایام کرونا تجربه تدریس قرآن کریم به‌صورت خصوصی داشتم و کلیه تجاربی که در کلاس‌های آموزش حفظ قرآن از اساتید جامعةالقرآن یاد گرفته بودم را اجرا می‌کردم.

مائدةالقرآن چگونه متولد شد

خلیلی درباره راه‌اندازی مؤسسه مائدةالقرآن اظهار کرد: در 21 فروردین‌ماه 99 تصمیم گرفتم با ایجاد صفحه‌ای با عنوان مائدةالقرآن در شبکه اجتماعی اینستاگرام تدریس خصوصی به شکل حضوری را به فضای مجازی منتقل کنم. در ابتدای کار به‌مدت یک ماه هر شب تولیدات محتوایی خود را در اینستاگرام منتشر می‌کردم اما استقبال خوبی نشد و همین امر سبب شد تا خانواده‌ام که همیشه حامی و مشوق من در این عرصه بودند، ناامید شوند و این ناامیدی آهسته آهسته در من هم روانه شد اما همچنان به فعالیت خود ادامه دادم. با گذشت زمان و در ماه‌های اول فعالیت مائده‌القرآن، از طریق تماس تلفنی قرآن‌آموز جذب می‌کردم و خودم تنهایی کلیه امور را بر عهده داشتم. خردادماه همان سال به‌گونه‌ای استقبال از فعالیت مجازی مؤسسه مائدة‌القرآن ارتقا یافت که من از صبح تا پس از اذان مغرب و عشا و حتی ساعاتی پس از افطار ماه مبارک رمضان، دائما مشغول کار و تدریس و تولید محتوا بودم.

در تیرماه که دیگر با شلوغی کارها به تنهایی قادر به انجام فعالیت‌ها نبودم چند استاد قرآن و ادمین پیج و مسئول آموزش جذب کردم. همه این مراحل برای من بسیار سخت و همراه با ترس و اضطراب درونی پیش رفت، زیرا تاکنون سابقه مدیریت و کارآفرینی نداشتم و در هیچ دوره آموزشی در این عرصه هم شرکت نکرده بودم، اما انگار یک انرژی درونی بسیار قوی من را به جلو سوق می‌داد.

مائده زمینمائده خلیلی و اعضای مؤسسه مائدةالقرآن

وی ادامه داد: پس از جذب حدود 50 استاد قرآنی و چندین نیرو و ادامه همکاری با آنان، در دوره‌های آموزشی مدیریت و کارآفرینی شرکت کردم و اطلاعات و آگاهی خود در این عرصه را ارتقا دادم. در طی یک سال فعالیت مائده‌القرآن، آموزش تلفنی را حذف و به آموزش آنلاین در بستر اسکایپ روی آورده بودیم، اما تمام این فعالیت‌ها در فضای مجازی و آنلاین انجام می‌شد و هنوز امکان افتتاح یک ساختمان مجهز و با امکانات برای ادامه فعالیت نداشتم.

در طی این مدت هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نداشتم و تمام حمایتی که وجود داشت، این بود که چند قرآن‌آموز دارای شرایط مالی مناسب، هزینه شرکت برخی از قرآن‌آموزانی را که شرایط مالی مناسبی نداشتند پرداخت می‌کردند. اما، با این وجود صفحه مجازی مائدهةالقرآن تنها در سال اول شروع فعالیت بیش از 20 هزار مخاطب در اینستاگرام داشت و این برای من بسیار لذت‌بخش بود.

مائدةالقرآن از تهران تا آمریکا مخاطب دارد

این فعال قرآنی اظهار کرد: بسیاری از مخاطبان به‌دلیل داشتن فرزند و امورات زندگی قادر به شرکت در جلسات حضوری قرآن کریم نبودند و نسبت به آموزش مجازی قرآن احساس نیاز می‌کردند و آن را در قالب پیام به من اعلام می‌کردند. با راه‌اندازی آموزش مجازی در اینستاگرام این عزیزان که به راحتی توانستند در آموزش‌های این مؤسسه شرکت کنند ابراز خرسندی می‌کردند. در همان سال اول فعالیت مائده‌القرآن در اینستاگرام مخاطبان بسیاری نیز از کشورهای آمریکا، سوئد، استرالیا، کویت و... استقبال کردند و تمام این اتفاقات توسط یک موج قوی و دست توانمندی اتفاق افتاد که من را به جلو حرکت می‌داد.

خلیلی بیان کرد: تمام هزینه‌های تبلیغات، برگزاری کلاس‌ها و حقوق اساتید و کارکنان از منبع شهریه‌های قرآن‌آموزان تأمین ‌می‌شود و علی‌رغم اینکه شهریه‌های بسیار کم و حداقلی از شرکت‌کنندگان دریافت می‎کنیم اما این درآمد بابرکت است. سایت مائده‌القرآن را پیش از تولد یک سالگی فعالیتش در اینستاگرام راه‌اندازی کردم. برای تبلیغ پیج مائده‌القرآن، سراغ برخی از بلاگرهای حجاب رفتیم و به هرحال تمام این تبلیغات هزینه‌های هنگفتی را لازم داشت.

جشن یک سالگی مائده‌القرآن در 20 فروردین‌ماه 1400 را در حالی برگزار کردیم که 22 هزار مخاطب در صفحه اینستاگرام و حدود هزار قرآن‌آموز در این مجموعه فعال بود. دوره‌های آموزشی مائده‌القرآن در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم در سه رده سنی کودکان (5 تا 7 سال و 7 تا 9 سال)، نوجوانان(9 تا 14 سال) و بزرگسالان (14 سال به بالا) در دو مقطع تخصصی و عمومی برگزار می‌شود.

کیک یک سالگی مؤسسه مائدةالقرآن

وی با بیان اینکه آموزش قرآن کریم برای کودکان زیر پنج سال نیز در این مجموعه به‌صورت خصوصی انجام می‌شود که متقاضیان این دوره معمولا خانواده‌های خارج از کشور هستند، ادامه داد: حدود هشت ماه پس از جشن تولد یک سالگی مائدةالقرآن، در آذرماه 1400 اولین جشن حافظ کل شدن یکی از گروه‌های این مجموعه‌ را برگزار کردیم و برای اولین بار تمام قرآن‌آموزانی که در طرح مجازی یک ساله حفظ قرآن مائدةالقرآن شرکت کرده بودند را توانستیم از نزدیک ملاقات کنیم که برای من بسیار لذتبخش بود.

خلیلی با اشاره به سختی‌های دریافت مجوز و دوندگی‌ها برای تحقق آن گفت: سال گذشته در جشنواره الحافظون حضور یافتم و در آنجا تصمیم گرفتم با یکی از ارگان‌های ذی‌ربط و مدیرانش در رابطه با فعالیت مجموعه‌ام صحبت کنم، زیرا معتقد بودم یک جایی نیاز به دیده شدن و معرفی دارم. در این جشنواره برای صحبت کردن با یکی از مسئولان سازمان قرآن و عترت بسیج که در ردیف اول سالن برگزاری جشنواره نشسته بود جلو رفتم که در وهله اول اجازه صحبت کردن ندادند، اما در ادامه با یکی از مسئولان این سازمان صحبت کردم و پس از راستی‌آزمایی فعالیت مجازی و سایت مائده‌القرآن، قول همکاری و مساعدت و اعطای مجوز رسمی به مؤسسه را دادند.

وی ادامه داد: پیش از این و در همان سال اول شروع فعالیتم و در سن 22 سالگی در این عرصه برای دریافت مجوز از طریق سازمان تبلیغات اسلامی اقدام کرده بودم، اما به‌خاطر اینکه مجرد بودم از دادن مجوز امتناع کردند، آنجا بود که متوجه شدم مدیر مربوطه قصد سنگ‌اندازی دارد، چراکه متولیان بسیاری از مؤسسات قرآن مجرد هستند اما با این وجود با مجوز رسمی مشغول کار هستند. مطالبه رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم و دعوت از همه قرآنیان برای میدان‌داری در این عرصه تنها لقلقه زبان مسئولان شده است، اما در این زمینه اقدامی نمی‌کنند؛ حداقل آن است که از علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه به‌خصوص جوانان حمایت کنند. در نهایت با همکاری سازمان قرآن و عترت بسیج، اسفندماه 1400 مجوز رسمی مؤسسه مائدةالقرآن صادر شد و از آن پس توانستیم گواهی‌نامه پایان دوره آموزشی قرآن کریم را به قران‌آموزان اعطا کنیم.

حافظان قرآن مؤسسه مائدةالقرآن

خلیلی با بیان اینکه اولین شعبه حضوری مائدةالقرآن در خردادماه سال گذشته در منطقه یوسف‌آباد تهران در خیابان جهان‌آرا افتتاح شد، گفت: اردیبهشت 1401 ما در تدارک افتتاح شعبه حضوری مائدةالقرآن بودیم و از سوی اطرافیانم در دو منطقه یوسف‌آباد و پاسداران ساختمان‌های مجهز پیشنهاد داشتم؛ همچنین سازمان قرآن و عترت بسیج به ما پیشنهاد یک ساختمان برای افتتاح شعبه داد اما متأسفانه به توافق نرسیدیم زیرا مسئولان سازمان قرآن و عترت بسیج در ازای دریافت امتیاز مجموعه مائدةالقرآن به نام بسیج، آن ساختمان را به ما اعطا می‌کردند که من موافقت نکردم.

وی درباره مجوزی که هیچ‌وقت فرصت استفاده‌اش را نداشت، بیان کرد: در راستای عدم توافق ما با سازمان قرآن و عترت بسیج برای دادن حق امتیاز مجموعه، حق اعطای گواهینامه به قرآن‌آموزان از من سلب شد؛ در حالی که پیش از این با دوندگی‌های فراوان مجوز گرفته بودیم تا بتوانیم گواهینامه معتبر بدهیم به هر حال دست قدرت از توان ما بالاتر است و کاری از ما بر نمی‌آمد.

گزارش محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه شیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۲ - ۰۹:۵۲
0
0
فوق العاده لذت بردم دخترم برات آرزوی موفقیت میکنم
captcha