وجود بیش از یک هزار خوابگاه دانشجویی متاهلی در کشور
کد خبر: 4102198
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد

وجود بیش از یک هزار خوابگاه دانشجویی متاهلی در کشور

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان از یک هزار و ۲۹۶ واحد به یک هزار و ۵۰۵ واحد رسیده است.

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از همدان، مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز، چهارم آذرماه در جریان بازدید از پروژه‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه ملایر اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری بازدیدی از خوابگاه‌های دانشگاه ملایر داشتیم و امروز نیز مجدد از دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی بازدید شد تا بررسی کنیم چه میزان از قول و قرارهای بازدید قبلی عملی شده است و چه مشکلات دیگری وجود دارد.

وی با اشاره به وجود 6 هزار دانشجو در دانشگاه ملایر گفت: از این تعداد یک هزار نفر در خوابگاه‌های دولتی و یک هزار و 700 نفر در خوابگاه‌های استیجاری و خودگردان خارج از مالکیت دانشگاه مستقر هستند.

گنجی با تأکید بر اینکه برای خوابگاه‌های دانشگاه ملایر براساس احتیاجات اعتبار در نظر گرفته می‌شود، افزود: پس از بازدیدهای امروز، مقرر شد برخی مشکلات خوابگاه‌ها تا یکشنبه هفته آینده مرتفع شود.

وی با اشاره به ظرفیت 216 هزار نفری خوابگاه دولتی مجردی و یک هزار و 505 خوابگاه دولتی متاهلی در سطح کشور، گفت: 34 هزار دانشجو نیز در خوابگاه‌های استیجاری و خودگردان تحت نظارت صندوق رفاه دانشجویان مستقر هستند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ظرفیت خوابگاه‌های مجردی از 189 هزار نفر در سال گذشته، امسال به 214 هزار نفر افزایش داشته تصریح کرد: تعداد خوابگاه‌های متاهلی نیز از یک هزار و 296 واحد به یک هزار و 505 واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه 3 هزار و 992 واحد خوابگاه متاهلی نیز برای سال آینده کلنگ زنی یا تعمیر می‌شود، گفت: هدف ما این است که واحدهای خوابگاه متاهلی را به 4 هزار واحد برسانیم.

گنجی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی، افزود: در این راستا طبق این تفاهم نامه قرار است 200 هزار خوابگاه متاهلی ایجاد شود که در صورت عملیاتی شدن، در کل کشور مشکل خوابگاهی نخواهیم داشت.

وی همچنین با اشاره به ضریب 38 درصدی خوابگاه دانشجویی کشور گفت: به‌دنبال این هستیم که این ضریب را به 50 درصد برسانیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کاربری خوابگاه‌های استیجاری و خودگردان در دوران کرونا را یکی از مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی دانست و گفت: تاکنون 34 هزار واحد از این خوابگاه‌ها به چرخه خوابگاه داری بازگردانده شدند.

گنجی در ادامه از اختصاص 800 میلیارد تومان اعتبار به صندوق رفاه دانشجویان برای پرداخت وام‌های دانشجویی خبر داد و گفت: این اعتبار برای پرداخت وام ضروری، وام ودیعه مسکن، وام تحصیلی و وام شهریه در نظر گرفته شده است. دانشجویان می‌توانند از 21 مهر تا 16 آذرماه از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویان برای دریافت وام تحصیلی، وام ودیعه مسکن و وام شهریه ثبت نام کنند. همچنین ثبت نام وام ضروری نیز از 21 آبان ماه آغاز شده است، تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی به دانشجویان کم بضاعت و مستعد تعلق می‌گیرد.

گنجی وام تحصیلی برای دوره کاردانی و کارشناسی را 2 و نیم میلیون تومان و مبلغ برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد را 3 و نیم میلیون تومان و برای دوره دکتری 6 و نیم میلیون تومان دانست.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مبلغ تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی به هر دانشگاه براساس عملکرد سال گذشته آن دانشگاه اختصاص یافته است، از افزایش 10 درصدی مبلغ اختصاص یافته به دانشگاه‌ها برای وام‌های دانشجویی در سال جاری خبر داد.دانشجویان ورودی 95 که طی مدت زمان 9 ماهه، برای تقسیط وام خود اقدام نکردند، بازپرداخت وام آنها از 60 ماه به 36 ماه کاهش یافته است.

در ادامه معاون وزیرعلوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان با همراهی مسئولان دانشگاه ملایر از پروژه‌های خوابگاهی در حال احداث متاهلین، خوابگاه‌های دخترانه حضرت خدیجه و پسرانه حضرت ابوالفضل در میدان جهاد ملایر محل طبخ غذا و سلف سرویس و تغذیه دانشجویان بازدید و در روند جریان امور دانشگاه در این حوزه‌ها قرار گرفتند.

یادآور می‌شود؛ دانشگاه ملایر 9 مرکز خوابگاهی با 2 هزار و 400 دانشجوی مستقر در این خوابگاه‌ها دارد.

انتهای پیام
captcha