نهادینه‌‌سازی ازدواج آسان به سبک اسلامی در جامعه ضروری است
کد خبر: 4102631
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
امام جمعه مارگون:

نهادینه‌‌سازی ازدواج آسان به سبک اسلامی در جامعه ضروری است

امام جمعه مارگون با بیان اینکه ازدواج‌های آسان مورد استقبال جوانان این شهر قرار گرفته است، گفت: انتظار می‌رود این نوع ازدواج به حرکتی فراگیر و نهضتی گسترده تبدیل شود و با فرهنگ‌سازی مؤثر بتوانیم چنین سبک زندگی را نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام رحم‌الله خواجه‌پور، امام جمعه مارگون

حجت‌الاسلام رحم‌الله خواجه‌پور، امام جمعه مارگون در گفت‌وگو با ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به اینکه موضوع ازدواج به سبک اسلامی از سال 96 در این شهرستان آغاز شده است، اظهار کرد: در این شهرستان مراسم‌های ازدواج با هزینه‌ها و مهریه‌های سنگین برگزار می‌شد و در برخی  مراسم ازدواج زمینه‌های گناه نیز فراهم بود؛ لذا ازدواج به سبک اسلامی و آسان در دستور کار قرار گرفت تا ذهنیت و باور مردم و جوانان به سمت ازدواج آسان و ساده معطوف شود.

وی افزود: با وجود هزینه‌های چند صد میلیونی در مراسم ازدواج سال‌های اخیر، چشم و هم چشمی‌های ویرانگر و فرهنگ‌هایی بدون هیچ مبنایی به یک ارزش و جزو جدایی‌ناپذیر جشن‌های عروسی جوان امروزی تبدیل شده است که جوانان را با انبوهی از بدهی‌ها، هزینه‌ها و اختلافات درگیر می‌کند.

امام جمعه شهرستان مارگون بیان کرد: با همکاری و تدبیر ریش سفیدان، بزرگان و معتمدین شهرستان مارگون توانستیم ازدواج به سبک زندگی اسلامی را ترویج دهیم.امروزه جامعه ما با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگ‌های نابجا و اشتباه از اشتیاق جوانان برای ازدواج کاسته شده است. لذا هدف از برگزاری چنین ازدواج‌هایی ترویج سبک زندگی آسان و اسلامی است. خانواده‌ها نیز می‌توانند مشوق جوانان در ازدواج آسان به سبک اسلامی باشند.

حجت‌الاسلام خواجه‌پور تصریح کرد: ازدواج یک امر الهی است و جوانان می‌توانند با کمترین هزینه ازدواج کنند و زندگی خود را تشکیل دهند. مدیریت برگزاری جشن ازدواج به سبک زندگی اسلامی، امکانات و تزئینات در مصلی امام رضا(ع) مارگون برعهده دفتر امام جمعه و توسط ستاد نماز جمعه انجام می‌شود و هدیه‌ای نیز به عروس و داماد اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: شیوه برگزاری مراسم ازدواج این است که قاری قرآن را تلاوت می‌کند و موارد و مسائل در مورد ازدواج آسان از دید آیات و روایات از طریق امام جمعه مطرح  و سپس مولودی خوانده می‌شود، در آخر خطبه عقد نیز توسط امام جمعه جاری می‌شود.

امام جمعه شهرستان مارگون افزود: هزینه‌های ازدواج به سبک اسلامی و آسان در سال‌های قبل معادل 700 هزار تومان بود و در حال حاضر این هزینه‌ها به 2 میلیون تومان رسیده است.کم بودن هزینه‌های مراسم عقد و ازدواج در این سبک به گونه‌ای است که بسیاری از خانواده‌های اغنیا نیز به این سمت و سبک روی آورده‌اند.

حجت‌الاسلام خواجه‌پور بیان کرد: علاوه بر اینکه سبک و سیاق ازدواج غیر اسلامی را در این طرح به سبک اسلامی تغییر داده‌ایم و به خوبی ترویج داده شده است. در ازدواج به سبک اسلامی هدف این است که همه چیز با صداقت و حقیقت پیش رود و از آنجایی که عروس در زمان خواندن خطبه عقد به سراغ گل و گلاب نمی‌رود لذا در هر دو نوبت مهمانان عنوان می‌کنند عروس قرآن می‌خواند و یا عروس در حال قرآن خواندن است. با این اقدام علاوه بر اینکه حقایق گفته می‌شوند عروس نیز با قرآن مآنوس می‌شود.

وی در پایان گفت: ازدواج‌های آسان مورد استقبال جوانان این شهر قرار گرفته است و انتظار می‌رود به حرکتی فراگیر و نهضتی گسترده تبدیل شود و امیدواریم با فرهنگ‌سازی مؤثر بتوانیم چنین سبک زندگی را نهادینه کنیم.

انتهای پیام
captcha