تواضع از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مصباح بود
کد خبر: 4116033
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
نماینده ولی فقیه در همدان:

تواضع از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مصباح بود

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی با بیان اینکه تواضع از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مصباح بود، گفت: آیت‌الله مصباح در مقام اخلاقی، دینی و علمی که داشت به‌دلیل خروج از نفس خود متواضع بود، لذا کلامش بر دل می‌نشست و اثرگذار بود.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، امروز، یکم بهمن‌ماه در همایش گرامیداست آیت‌الله مصباح و اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر در همدان اظهار کرد: علمای زیاد و برجسته‌ای در حوزه اخلاق هستند، یکی از این علما آیت‌الله مصباح است که یکی از نقاط برجسته این عالم، تواضع است.

وی افزود: گاهی انسان تواضع دارد، اما این تواضع غیراخلاقی است، گاهی این تواضع محاسبه‌گرانه است، انسان در این نوع تواضع خود را می‌بینید و احساس می‌کند اگر سراغ خدا برود کارش درست می‌شود. اما تواضع گاهی براساس گفته قرآن کریم محصول هجرت است.

شعبانی توضیح داد: خداوند در آیه 100 سوره نساء می‌فرماید «وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ و هر کس در راه خدا از وطن خویش هجرت کند در زمین برای آسایش و گشایش امورش جایگاه بسیار خواهد یافت، و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به‌سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی بر خداست و خدا پیوسته آمرزنده و مهربان است.» در این آیه کسی که از بیت خود خارج شود منظور خروج از بیت نفس است، امام خمینی(ره) در تفسیر این آیه «بیت» را نفس تفسیر می‌‎کند.

وی با بیان اینکه کسی که از نفس خود خارج شود خود را نمی‌بیند، ادامه داد: تواضع آیت‌الله مصباح از این نوع است، این عالم در مقام اخلاقی، دینی و علمی که داشت به‌دلیل خروج از نفس خود متواضع بود، لذا کلامش بر دل می‌نشست و اثرگذار بود.

امام جمعه همدان تأکید کرد: این عالم بزرگوار در کنار فعالیت‌های علمی و تبلیغاتی خود موضع‌گیری سیاسی نیز داشت؛ قبل از انقلاب یکی از شاگرادنش نزد ایشان می‌رود و می‌گوید یکی از روشنفکران که طرفدار رژیم طاغوت بود و همیشه بر علیه شما صحبت می‌کرد فوت کرده است؛ شاگرد این عالم خیال می‌کرد آیت‌الله مصباح از مرگ آن فرد خوشحال می‌شود، ولی برعکس از مرگ او ناراحت می‌شوند و می‌گویند ما می‌خواستیم آن فرد بر راه حق باشد و از اینکه در این راه نبود ناراحت بودیم وگرنه از مرگش ناراحت شدم.

وی با بیان اینکه حب و بغض آیت‌الله مصباح برای خدا بود، گفت: پایه اساسی که انسان را در راه خدا نگاه می‌دارد حب و بغض برای خداست؛ ابوذر یک چهره رسانه‌ای در صدر اسلام است اگر سخنی می‌گوید دنبال منافع شخصی خود نیست. در مسائل اجتماعی و در انحرافات اجتماعی باید ابوذروار عمل کرد و مطالبه‌گر باشیم، البته نه برای رسیدن به منافع شخصی. آیت‌الله مصباح نیز این‌چنین بود.

شعبانی بیان کرد: ما امروز با وجود مشکلات و مسائل اجتماعی و هیاهو با بازگشت به قرآن به سکون و آرامش خواهیم رسید. گاهی برخی از تربیت انسان و تأکید قرآن کریم بر این موضوع غفلت می‌کنند. آیت‌الله مصباح برای تبیین گاهی به شهرستان‌های کوچک می‌رفت و به این فکر نمی‌کرد که من علامه هستم یا مفسر یا مقام علمی بالایی دارم و همه اینها موجب نشد که او از جهاد تبیین غفلت کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در پایان تأکید کرد: امروز باید فکر اصیل اسلامی منتقل شود؛ تولیدات علمی که در مؤسسه امام(ره) وجود دارد باید به دانشگاه‌های ما به‌خصوص در دانشگاه بوعلی همدان منتقل شود.

انتهای پیام
captcha