مهم‌ترین راهکار ارتقای قاری چیست
کد خبر: 4120886
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
سیدمصطفی حسینی پاسخ داد

مهم‌ترین راهکار ارتقای قاری چیست

قاری بین‌المللی کشور گفت: قاریان برای ارتقا سالیانه باید حداقل در ۲۰۰ محفل برای مردم تلاوت کنند تا هم استرس و اضطراب آنان به تدریج از بین برود و هم بتوانند تلاوت خود را جلوی مردم مهندسی کنند.

سیدمصطفی حسینی، قاری بین المللی کشور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان، روز گذشته، ۱۹ بهمن‌ماه با همراهی محسن مولوی، رئيس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در دفتر خبرگزاری ایکنای چهارمحال‌وبختیاری حضور یافته و ضمن تلاوت آیاتی از قرآن کریم در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین راهکار ارتقای قاری قرآن و رسیدن به سطح قاری بین‌المللی چیست؟ به‌ تبیین مسیر رشد قاریان مصری پرداخت و اظهار کرد: فرایند تولید و پیشرفت قاری در مصر با ایران بسیار متفاوت است و در آنجا هر قاری مانند مداحان در ایران، در ابتدا علوم تلاوت را فرا می‌گیرد.

وی با ذکر اینکه قاریان در مصر ابتدای مسیر را با حفظ آغاز می‌کنند، ادامه داد: قاری کم‌کم حافظ می‌شود و نزد استاد اقراء می‌کند یعنی قرآن را از حفظ تلاوت و قرائت خود را پیوسته به استاد ارائه می‌کند و استاد نیز ایرادها را تذکر می‌دهد؛ در این فرایند قاری به تدریج ارتقا می‌یابد و استاد خود را نیز ارتقا می‌دهد؛ یعنی اساتید بیشتری را با سطوح بالاتر می‌بیند. به عنوان نمونه استاد منشاوی از روستای خودش یعنی منشا به قاهره می‌رود و در محضر اساتید با سطح بالاتری حضور می‌یابد.

حسینی بیان کرد: قاریان در این فرایند علوم و فنون لحن قرآن و تنغیم و... را آموزش می‌بینند و در کنار تمام این آموزش‌ها پیوسته روبروی مردم تلاوت می‌کنند؛ قاریان مصر نه در مسابقات بلکه در رادیو ارزشیابی می‌شوند و فرایند به‌ این‌گونه است که قاریان در حضور حدود ۷۰ داور سطح‌بندی می‌شوند و این داوران مشخص می‌کنند که هر قاری برای چه تعداد از مخاطب می‌تواند تلاوت کند یعنی ارزیابی و احصا می‌کنند که یک قاری عذایی یا رادیویی یعنی در بالاترین سطح است یا قاری محله‌ای، شعبی یا استانی؟ لذا فرایند سنجش و انتخاب قاریان در فضای اضطراب و استرس به‌گونه‌ای که برای قاریان در ایران شاهد هستیم، اتفاق نمی‌افتد.

این قاری بین‌المللی کشور با تأکید بر اینکه ایران برای داشتن قاریان موفق باید این فرایند مصری را مورد توجه قرار دهد، گفت: راه‌حل این است که افراد دغدغه‌مند و قرآنی در نهادهای متولی باشند و برای قاریان استان که در صحنه مسابقات حضور دارند سالیانه حداقل ۲۰۰ محفل ترتیب دهند تا قاریان برای مردم تلاوت کنند که در این سازوکار، هم استرس و اضطراب قاریان به‌تدریج از بین می‌رود و هم می‌توانند تلاوت خود را جلوی مردم مهندسی کنند.

حسینی ادامه داد: در واقع نهادها باید دست به دست هم دهند و برنامه‌ای بچینند که هر قاری روزی حداقل در یک محفل با حضور مردم تلاوت کند؛ البته در کشور ما حتی برای قاریان بین‌المللی نیز کمتر اتفاق می‌افتد که ۲۰۰ محفل در سال داشته باشد حال آنکه‌ در مصر، یک قاری راتب مسجد نیز هست و روزی سه تلاوت با حضور مردم و نمازگزاران دارد. در مساجد بزرگ‌تر و قاريان سطح عذایی، استقبال مردم از این محافل به مراتب بسیار زیادتر است و صدها نمازگزار یک ساعت پیش از هر وعده نماز در مسجد حاضر شده و از تلاوت قرآن، ابتهال و اذان قاری راتب که پشت سر هم اجرا می‌شود، بهره می‌برند.

این چهره قرآنی کشور با تأکید بر اینکه مسابقات یک ابزار و محفل هدف است، بیان کرد: محفل برای قرآنی‌تر کردن جامعه بوده و آحاد جامعه را با تلاوت قرآن کریم درگیر می‌کند و لذا جایگاه ویژه‌ای دارد.

حسینی اهمیت جلسات قرآن‌ با حضور اساتید را نیز یادآور شد و توضیح داد: جلسات قرآن به فرموده مقام معظم رهبری باید تقویت شوند و جلسات خانگی افزایش یابند، این جلسات نیز در قرآنی‌تر کردن جوانان و نوجوانان جامعه نقش دارند؛ همانطور که روضه‌های خانگی در کنار هیئت‌های مذهبی بزرگ دایر بوده و منشأ تأثیر هستند و فرهنگ اهل‌ بیت(ع) ‌را در خانه و خانواده بسط و گسترش می‌دهند.

وی با تصریح اینکه تقویت روضه‌های خانگی و جلسات خانگی قرآن‌ وظیفه نهاد خانواده است، گفت: محافل کوچک و بزرگ در شهرها و روستاها و یا در سطح استانی نیز وظیفه مسئولان و مدیران استان است و استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، نهادهای فرهنگی و قرآنی به‌ویژه سازمان تبلیغات اسلامی که باید هدفش قرآن باشد، سازمان‌ فرهنگی ورزشی شهرداری و نهادهایی از این دست در راستای قرآنی کردن جامعه نقش دارند.

این قاری بین‌المللی کشور با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تأکيد بر اینکه انقلاب با مبنا و هدف قرآن پایه‌ریزی شد و به پیروزی رسید، افزود: امام خمينی(ره) فرموند که قرائت قرآن و حاضر بودن قرآن در تمام شئون از امور لازم است و مسئولان باید این پرسش را از خود بپرسند که آیا صدای تلات قرآن را در جامعه می‌شنویم؟

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط حضور در محافل متعدد تا ارتقا و رسیدن به سطح اول قرائت برای شما فراهم بوده است؟ بیان کرد: قطعا‌ برای هیچ یک از قاريان کسور این شرایط فراهم نبوده است؛ یک قاری را تصور کنید که در هیچ مسابقه‌ای مقامی نیاورده و می‌خواهد سطح خود را با تلاوت برای مردم ارتقا دهد اما چون شناخته شده نیست به هیچ محفلی دعوت نمی‌شود، لذا شرایط برایش مهیا نیست. نبود یا کمبود محفل قرآنی نه تنها مشکل قاریان کمتر شناخته شده بلکه مشکل قاریان شناخته شده و بین‌المللی نیز است و لذا زمینه رشد ایجاد نمی‌شود.

وی در پایان گفت: با این حال قاریان می‌توانند در جلسات مختلف از جلسات خانگی گرفته تا جلساتی که در شهرستان‌ها و خانه‌ها و مجامع قرآنی گاه تشکیل می‌شود حتی‌المقدور شرکت کرده، خود را تقویت کنند و رشد دهند و از دل جلسات به‌ محافل معرفی شوند. اگر جلسات و محافل قرآنی زیاد شوند و گسترش یابند، مسابقات دغدغه قاریان نمی‌شود بلکه با فراغ بال و اعتماد به نفس در مسابقات حاضر می‌شوند و مؤفق‌تر هم خواهند بود.

انتهای پیام
captcha