خیرین نقش مؤثری در توسعه فعالیت‌های قرآنی دارند
کد خبر: 4121492
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

خیرین نقش مؤثری در توسعه فعالیت‌های قرآنی دارند

مدیر مؤسسه جامعة القرآن الکریم بندر انزلی با بیان اينکه خیرین از عوامل اثرگذار در توسعه فعالیت‌های قرآنی هستند، گفت: با قدردانی از تلاش‌های خیرین، زمینه حضور علاقمندان نیک‌اندیش در مسیر حمایت از فعالیت‌های قرآنی را بیش از پیش فراهم کنیم.

جامعة القرآن بندر انزلی

فائزه عارفیان، مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به نقش خیرین در پیشبرد و توسعه فعالیت‌های قرآنی براساس آیه هفت سوره مبارکه اسرا اظهار کرد: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده‌اید»، قطعاً خیر و برکت هر قدمی که در راه قرآن و آیات نورانی وحی برداشته شود در دنیا و آخرت شامل حال خود شخص خواهد بود و توجه به این آیه اراده برای انجام فعالیت‌های نیک و خیرخواهانه در مسیر قرآن را بیش از پیش می‌کند.

وی در خصوص چگونگی افزایش مشارکت خیرین افزود: براساس آیه هفت سوره مبارکه ابراهیم «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ؛ و [نیز یاد کنید] هنگامی را که پروردگارتان اعلام کرد که اگر سپاسگزاری کنید، قطعاً [نعمتِ] خود را بر شما می‌افزایم و اگر ناسپاسی کنید، بی‌تردید عذابم سخت است». لذا تشکر و قدردانی از خیرین می‌تواند آنها را برای ادامه راه ترغیب نماید و علاقمندان نیک‌اندیش دیگر را نیز برای حضور در مسیر خدمت به قرآن تشویق کند.

عارفیان با اشاره به برنامه‌های اين مؤسسه گفت: در ایام مبارک دهه فجر این شعبه در تدارک مسابقات سراسری قرآن شعب مؤسسه جامعة‌القرآن است که فراخوان عمومی آن برای سه رده سنی خردسالان، شکوفه‌ها و نوجوانان در رشته‌های حفظ ترتیبی، ترتیل، حفظ موضوعی، خطابه و... است که در هفته ولادت حضرت صاحب الزمان(عج) در سطح شهرستانی برگزار می‌شود و تا مرحله کشوری ادامه دارد.

مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم بندر انزلی تأکید کرد: به‌طور معمول برای آموزش نونهالان دوره‌های حفظ ترتیبی، روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ موضوعی، آیه‌های زیبا و احادیث قشنگ برگزار می‌شود که از 3 تا ۱۰ سال برای پسران و از 3 سال بدون محدویت سنی برای دختران ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

وی با بیان اينکه در حال حاضر نزدیک به ۲۰ قرآن‌آموز خردسال و نوجوان در رشته‌های حفظ موضوعی، روخوانی و حفظ ترتیبی در کلاس‌های این مؤسسه شرکت دارند، گفت: متقاضیان برای ثبت‌نام در دوره‌ها و همچنین شرکت در مسابقه مذکور می‌توانند تا تاریخ 30 بهمن‌ماه با شماره ۰۹۱۱۸۸۱۲۴۴۸ تماس حاصل کنند.

عارفیان در خصوص استفاده از دانش و ابزار روز در ارائه آموزش‌های قرآنی با اشاره به آیه ۲۱۶ از سوره مبارکه بقره «وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ؛  و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است»، تصریح کرد: در مورد دانش روز باید اندیشید آیا دانش روز کارآمدتر است یا شیوه‌هایی که قرآن و اهل بیت(ع) پیش روی ما نهادند.

توجه به جنبه‌های مثبت دانش روز در آموزش‌های قرآنی

وی در خصوص استفاده از دانش و ابزار روز در ارائه آموزش‌های قرآنی تصریح کرد: در مورد دانش روز باید اندیشید آیا دانش روز کارآمدتر است یا شیوه‌هایی که قرآن و اهل بیت(ع) نهادند، سعی مجموعه ما در این شعبه بهره‌گیری از شیوه آرامش بخشی و انس با قرآن است که عوامل بسیاری را در بر دارد و یکی از این عوامل اطلاع از دانش روز است چنانچه خداوند توفیق دهد با مطلع بودن از محاسن و معایب آن، همچنین حذف مضرات دانش در حد توان و در صورت تطبیق آن با آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) مورد توجه قرار دارد و تاکنون هم مواد درسی، کتاب‌ها، شیوه تدریس و انتخاب مربیان و... طی جلسات دوره‌ای با مرکز بروزرسانی شده است.

مدیر مؤسسه جامعة القرآن بندر انزلی در خصوص تأثیر کرونا در برگزاری کلاس‌های این مؤسسه تأکید کرد: از نظر حضور فیزیکی شاگرد و استاد در کنار هم همچنین شاگردان در کنار یکدیگر و بهره‌هایی که هر دو قشر می‌توانستند در آموزش حضوری ببرند در ایام کرونا خسارت غیرقابل جبرانی رخ داد البته قابلیت‌های جدیدی از توانمندی‌های هر یک از افراد مرتبط را نیز شکوفا کرد از جمله ابتکاراتی که هر مادر و یا قرآن‌آموز و مربی در این دوران داشتند جالب بودند.

عارفیان در خصوص استقبال والدین از آموزش قرآن در فضای مجازی، تصریح کرد: استقبال خوب بود ولی اذعان به ناکارآمدی این فضا برای تدریس تمام و کمال آن‌‌هم در سطح خردسال و با مواد درسی که ارائه می‌شود و به صورتی متفاوت، امری بدیهی است.

وی با اشاره به نقش والدین در تشویق و زمینه‌سازی برای حضور فرزندان در مسیر آشنایی با قرآن، تأکید کرد: والدینی که لذت صعود به قله‌های قرآن را چشیده و دغدغه کلام الهی را  داشته باشند و بدانند شفای همه دردها اعم از مادی، دنیوی، معنوی و طی درجات بهشت منوط به بهره‌مندی از کلام خداست قطعاً تلاش می‌کنند تا زمینه حضور فرزندان خود را در مسیر فراگیری آیات نورانی وحی فراهم کنند.

مدیر مؤسسه جامعة القرآن بندر انزلی گفت: همانطور که دغدغه حیات دنیوی را دارند آیا حیات اخروی را در نظر نخواهند گرفت و این آگاهی بخشی و توجه دادن عمیق وظیفه تک تک آگاهان است که ما ابد در پیش داریم و از اصلی‌ترین ملزومات سیر سالم در ابد کلام خداست.

عارفیان در خصوص آغاز فعالیت مؤسسه جامعة القرآن بندر انزلی گفت: این مؤسسه سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را به همت مهدی خلیلی و همراهی مرحوم فرخ طلوعی پدر شهیدان طلوعی و فاطمه فلاح‌زاده در منطقه کلویر بندرانزلی با تلاش دو مربی آغاز کرد و امروز نیز با قوت در عرصه آموزش و فعالیت‌های قرآنی حضور دارد.

انتهای پیام
captcha