ثبت ۸۴ موقوفه بندر انزلی در سامانه جامع موقوفات
کد خبر: 4130554
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

ثبت ۸۴ موقوفه بندر انزلی در سامانه جامع موقوفات

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بندر انزلی با بیان اينکه هم اکنون ۸۴ موقوفه در این شهرستان ثبت شده، گفت: ۳۹ موقوفه با نیت مذهبی، ۳۷ موقوفه با نیت خیریه، ۶ موقوفه با نیت اجتماعی و پنج موقوفه نیز در ارتباط با مدارس و علوم دینی است که از درآمد این موقوفات نیات واقفین به اجرا در می‌آید.

حجت الاسلام رهبرشاد رئیس اداره اوقاف انزلی

حجت‌الاسلام حمید رهبرشاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص موقوفات ثبت شده در این شهرستان اظهار کرد: هم اکنون ۸۴ موقوفه در شهرستان بندر انزلی در سامانه جامع موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تمام موقوفات شهرستان متصرفی است به همراه یک وقف اشتراکات التولیه که به صورت مشترک با متولی، امورات آن انجام می‌شود، افزود: یک حسینیه و همچنین یک دارالقرآن ثبت شده موقوفی نیز در شهرستان بندر انزلی وجود دارد.

رهبرشاد در خصوص رقبات متصرفی شهرستان بندر انزلی تصریح کرد: رقبه زیرمجموعه موقوفه است هر موقوفه ممکن است دارای چندین رقبه باشد که تعداد رقبات متصرفی شهرستان بندر انزلی ۲۳۰ مورد بوده و رقبات اشتراک التولیه ۱۱ مورد است. قطعا این عدد بیشتر بوده ولی یا ثبت نشده و یا مدارک آن کامل نیست که هنوز در سامانه وارد و ثبت نشده ولی این به معنای آن نیست که موقوفات شهرستان در همین تعداد منحصر باشد بلکه نیاز است در بحث شناسایی بیشتر تلاش کنیم.

وی گفت: از شهروندان می‌خواهیم چنانچه در شهرها و روستاها از موقوفاتی مطلع هستند و یا مدارکی مبنی بر موقوفه بودن مکانی اطلاع دارند آن را به اداره اوقاف اطلاع دهند تا بتوانیم پیگیری‌های اوقافی را انجام دهیم و واقفینی که به نیتی وقف انجام داده‌اند حق آنها ضایع پایمال نشود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه یکی از وظایف اوقاف صیانت از موقوفات و اجرای نیات واقفین به نحو احسن و اکمل است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۹ موقوفه با نیت مذهبی، ۳۷ موقوفه با نیت خیریه، ۶ موقوفه با نیت اجتماعی و پنج موقوفه نیز در ارتباط با مدارس و علوم دینی است که از درآمد این موقوفات نیات واقفین به اجرا در می‌آید.

رهبرشاد با بیان اینکه در همه ادارات اوقاف مشاوره وقف به شهروندان و علاقه مندان به مشارکت در این حوزه ارائه می‌شود، گفت: این مسئله در تمام طول سال انجام می‌شود و این اقدام در ایام دهه وقف که مقارن با اواخر ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول است و هر ساله اوقاف برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای در این ایام دارد، معمولا ایستگاه‌های مشاوره در بقاع متبرکه دایر می‌شود تا دسترسی به این مشاوره‌ها آسان‌تر باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندر انزلی تصریح کرد: تلاش می‌شود در صورت تمایل واقف، نیات را به سمت نیازهای روز هدایت کنیم که از جمله آن اشتغال، ازدواج، علم و فناوری و موارد مورد نیاز جامعه در اولویت قرار دارد. وقف کار سختی نیست و علاقه مندان لزوما نباید مال زیاد و تمکن داشته باشد زیرا با شرکت در وقف مشارکتی و به صورت گروهی می‌توانند در این سنت حسنه شرکت داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه وقف ریشه در تاریخ انسانیت دارد و مختص به اسلام نیست، تصریح کرد: با مطالعه در تاریخ وقف می‌توان دید در کشورهای مختلف بسیاری از مراکز درمانی و آموزشی مهم جهان موقوفه هستند و این به دلیل آن است که انسان به صورت فطری میل به جاودانگی دارد و وقف یکی از نمادهای جاودانگی انسان است و در تعبیری از وقف به عنوان میراث جاویدان نام برده شده است.

رهبرشاد با اشاره به بحث فقهی و شرعی وقف گفت: حبس مال و رهاسازی منفعت است و تفاوت آن با کارهای خیر دیگر این است که اصل مال باقی می‌ماند و منفعت آن برای سالیان سال استفاده می‌شود. امکان وقف به نام دیگری نیز وجود دارد از جمله پدر یا مادر می‌توانند موقوفه را به نام فرزند خود وقف کنند و متولی و بهره‌‌مندان را فرزند و یا فرزندان خود معرفی کنند.

رهبرشاد تأکید کرد: در مدیریت موقوفات، اداره اوقاف اصراری به اداره امور ندارد و اگر واقفین علاقه داشته باشند خودشان و یا متولی مورد تأیید که معرفی می‌کنند می‌تواند موقوفه را اداره کند و اداره اوقاف به عنوان مجری قانون ناظر بر اعمال متولیان است که خارج از مفاد وقف‌نامه انجام نشود.

انتهای پیام
captcha