اجرای طرح گفتمان دینی در مدارس ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان
کد خبر: 4132012
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
همراه با هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان/ 1

اجرای طرح گفتمان دینی در مدارس ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان

مدیر دارالقرآن ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان از اجرای طرح «گفتمان دینی در مدارس» به‌عنوان طرح ابتکاری این مجموعه خبر داد و گفت: در این طرح، از مدارس نیازسنجی و براساس نتایج به‌دست آمده از آن، جلسات پرسش و پاسخ در خصوص موضوعات مورد دغدغه دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

دیباجی مدیر دارالقرآن ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان

حجت‌الاسلام دیباجی، مسئول طرح «حفظ قرآن همراه با تحصیل» غرفه آموزش و پرورش در هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: سال‌هاست که طرح حفظ قرآن همراه با تحصیل در استان اصفهان در حال اجراست و مؤسساتی مانند ثامن‌الائمه(ع)، برهان و بنیاد سابقون این طرح را اجرا می‌کنند، ولی هزینه قابل توجهی برای خانواده‌ها دارد، خصوصا که عمده متقاضیان شرکت در این طرح، از طبقه متوسط رو به پایین هستند. بر این اساس، معاونت پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان اجرای این طرح را به دارالقرآن‌های نواحی پیشنهاد داد. بنابراین، با توجه به دولتی بودن مکان برگزاری طرح، هزینه قابل توجهی از شهریه کسر می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، دارالقرآن‌های نواحی یک و سه آموزش و پرورش اصفهان این طرح را اجرا می‌کنند که 23 قرآن‌آموز در ناحیه یک و 7 قرآن‌آموز در ناحیه سه در طرح حفظ قرآن همراه با تحصیل حضور دارند. با توجه به نوپا بودن این طرح در مدارس دولتی، هر مدرسه‌ای اجرای آن را به عهده نمی‌گرفت. بنابراین، در سال اول با محدودیت مکانی روبه‌رو بودیم و چون اجرای کیفی طرح برای ما اهمیت داشت، پس از مشورت با اساتید و صاحبنظران، به این نتیجه رسیدیم که در سال اول، اجرای طرح را از پایه پنجم دخترانه آغاز کنیم. در سال تحصیلی جاری، هفت قرآن‌آموز دختر داریم و برای سال تحصیلی آینده نیز در صورت فراهم بودن شرایط، از پسران پایه پنجم نیز پذیرش خواهیم داشت.

مدیر دارالقرآن ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان به فعالیت غرفه حفظ قرآن همراه با تحصیل در هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان پرداخت و گفت: در این غرفه، دو شب با حضور قرآن‌آموزان، محفل قرآنی اجرا می‌کنیم و 15 دقیقه نیز به‌صورت نمادین، کلاس حفظ برگزار خواهد شد. همچنین طرح حفظ قرآن همراه با تحصیل از طریق توزیع پوستر و بروشور و تبلیغ چهره به چهره، به بازدیدکنندگان از نمایشگاه معرفی خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت‌های دارالقرآن ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان بیان کرد: هر ناحیه‌ای از آموزش و پرورش یک دارالقرآن دارد که با شرح وظایف خاص خودش به انجام وظیفه می‌پردازد و فعالیت هر کدام عمدتا به برگزاری مسابقات قرآن، معارف و نماز و نیز محافل انس با قرآن مربوط می‌شود. برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه قرآنی ویژه فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیای آنها نیز از دیگر فعالیت‌های این مراکز است.

اجرای طرح‌های ابتکاری در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش

دیباجی با بیان اینکه هر دارالقرآن می‌تواند طرح‌های ابتکاری داشته باشد، افزود: حدود پنج سال است که دارالقرآن ناحیه سه طرحی با عنوان «گفتمان دینی در مدارس» را به‌عنوان طرح ابتکاری خود اجرا می‌کند. این طرح جزئی از رسالت دارالقرآن‌ها بود، اما چون نیروی روحانی وجود نداشت و مدیران مشغولیت‌های دیگری داشتند، فرصت به اجرای این طرح نمی‌رسید. در طرح مذکور، ابتدا این موضوع بررسی می‌شود که نیروهای توانمند در چه حوزه‌هایی می‌توانند پاسخگوی دانش‌آموزان باشند. سپس در ابتدای هر سال، به مدارس ناحیه اطلاع‌رسانی می‌شود و آنها درخواست خود را به دارالقرآن اعلام می‌کنند و طبق زمان‌بندی، نیروی ما در آن مدرسه انجام وظیفه می‌کند؛ چنانکه در سال تحصیلی گذشته، طی سه ماه، 72 جلسه پرسش و پاسخ کلاسی و آموزش خانواده در مدارس ناحیه سه برگزار شد.

وی در خصوص نیازها و چالش‌های نوجوانان اظهار کرد: سال‌هاست که رسانه نیازهای ما و فرزندان‌مان را ایجاد می‌کند. نوجوانان تصور می‌کنند با فعالیت در انواع شبکه‌های اجتماعی، به‌روز خواهند بود و این را جزو لاینفک زندگی خود می‌دانند، در حالی که هیچ اطلاعی از معانی رسانه، تفاوت رسانه‌ها با هم، کاردکرد آنها و مسائلی از این دست ندارند. وقتی مدیریت ذهن، نیازها و احساسات در دست رسانه‌های بیگانه قرار گرفت، مشکلاتی مانند فاصله‌ گرفتن از دین در میان نوجوانان به‌وجود می‌آید. نبود آگاهی کافی در میان والدین و معلمان نیز به این مسئله دامن می‌زند. درست است که مسائل اقتصادی در نگاه فرزندان ما به دین تأثیر می‌گذارد، ولی نقش رسانه در این مسئله پررنگ‌تر است. رسانه می‌تواند کاری کند که دینداری فرزندان ما حفظ شود یا نشود، چه اوضاع اقتصادی خوب باشد و چه بد.

مدیر دارالقرآن ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به استقبال بسیار خوب دانش‌آموزان از طرح گفتمان دینی در مدارس تصریح کرد: معمولا دانش‌آموزان به یک جلسه قانع نمی‌شوند و خواستار تداوم جلسات هستند. به همین علت، فقط پاسخگوی نیمی از درخواست مدارس برای اجرای این طرح بوده‌ایم. اگر نیروی متخصص بیشتری از طرف آموزش و پرورش در اختیار ما قرار بگیرد، می‌توانیم رونق بیشتری به طرح بدهیم.

وی به موضوعات مورد بررسی در طرح گفتمان دینی پرداخت و گفت: برای برگزاری جلسات این طرح، از مدارس نیازسنجی و بر اساس آن، از تخصص مربیان استفاده می‌کنیم. در مدارس متوسطه اول و دوم، عمدتا روش پرسش و پاسخ نیاز است و سؤالاتی که در این جلسات مطرح می‌شود، بیشتر راجع به دین، حجاب، نماز، ارتباط با جنس مخالف، سواد رسانه‌ای و ویژگی‌های دوران بلوغ است. در این فرایند، مربی تلاش می‌کند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کند و وقتی موفق به این کار شد، آنها دغدغه‌ها و ابهامات خود را به راحتی بیان می‌کنند.

دیباجی در خصوص دیگر فعالیت‌های دارالقرآن ناحیه سه آموزش و پرورش بیان کرد: در تابستان سال گذشته، کلاس‌هایی در 9 رشته مرتبط با قرآن مانند سواد رسانه‌ای، خطاطی، فن بیان، مداحی، قرائت، صوت و لحن، حفظ، روخوانی و روان‌خوانی برای دانش‌آموزان دختر و پسر برگزار شد. اجرای مسابقات فرهنگیان، مسابقات دانش‌آموزی و استعدادیابی قرآنی نیز از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

مسعود احمدی

انتهای پیام
captcha