تذکر لسانی، بیان کوتاه از یک مطالبه اجتماعی است
کد خبر: 4139929
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴
یک استاد حوزه علمیه:

تذکر لسانی، بیان کوتاه از یک مطالبه اجتماعی است

طاهره معماری گفت: در تذکر لسانی، تکلیف ما تبیین و شرح و بسط موضوع حجاب و فلسفه وجودی آن نیست بلکه بیان کوتاه و موجز از یک مطالبه اجتماعی است.

حجاب و عفاف

طاهره معماری، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، در رابطه با امر به معروف و بی‌تفاوت نبودن نسبت به ناهنجاری‌های موجود در جامعه، گفت: موضوع تذکر لسانی، امر به معروف و نهی از منکر و دستور رهبر معظم انقلاب است و آنچه امروز در جامعه شاهدیم حاصل بی‌توجهی به این واجب دینی و مغفول ماندن آن است.

وی اظهار کرد: افراد مؤمن، انقلابی و دغدغه‌مند در حوزه عفاف و پوشش علاوه بر تذکر لسانی به قانون‌شکنان، مطالبه‌گری از مسئولانی که در انجام امور محوله خود دچار ترک فعل شده‌اند را هم باید به موازات هم در پیش بگیرند.

این استاد حوزه علمیه در خصوص تأثیر تذکر لسانی تصریح کرد: حتی اگر تأثیر لازم را نداشته باشد انجام تکلیف شرعی و بیان امر به معروف صورت گرفته و در این میان دل‌های بیدار حلاوت محبت و دلسوزی نهفته در دل این نهی از منکر را خواهند چشید، اما اختیار پذیرش یا عدم پذیرش این تذکر با مخاطب است.

وی خاطرنشان کرد: افراد متدین همان‌طور که با رعایت حجاب و عفاف خود به حفظ سلامت جامعه کمک می‌کنند با تذکر لسانی به افرادی که با علنی کردن بی‌حجابی و احیاناً با پوشش نامناسب در انظار عمومی حضور دارند هم می‌توانند به ثبات و آرامش بیش از پیش جامعه کمک کنند چون این تذکر تدریجی لسانی توسط افراد متعدد اثری را که امر به معروف در پی آن است را به‌وجود خواهد آورد.

نسبت به تکالیف خود بی‌توجه نباشیم

معماری اظهار کرد: در تذکر لسانی، تکلیف ما تبیین و شرح و بسط موضوع حجاب و فلسفه وجودی آن نیست بلکه بیان کوتاه و موجزی از یک مطالبه اجتماعی است که افراد حجاب خود را داشته باشند و فضای عمومی جامعه را ملتهب و دستخوش ناهنجاری‌ها نکنند.

وی افزود: اگرچه برخی ارگان‌ها و نهادهای زیرمجموعه جمهوری اسلامی موظف، مکلف و متولی برقراری امنیت اجتماعی و ایمانی در جامعه هستند اما مطالبه‌گران متدین در پی احیای وظایف و نقش‌آفرینی آن در سطح جامعه هستند و تکالیف وضع شده برای نهادها سبب نمی‌شود که سایر مردم واجب امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: نماز یک وظیفه فردی است اما امربه معروف تکلیفی اجتماعی مبنی بر حضور فرد در جامعه است و من موظفم با حضور در جامعه نسبت به تکالیف خود بی‌توجه نباشم.

وی افزود: بی‌توجهی و قصور برخی مسئولان نسبت به جایگاهی که در آن مستقر هستند و ترک فعل و تکایفی که به فراموشی سپرده‌اند سبب نخواهد شد که ما هم از امر واجب دینی خود دست بکشیم و نسبت به جامعه‌ای که در آن تعامل و تردد و ارتزاق می‌کنیم بی‌توجه باشیم.

معماری خاطرنشان کرد: امر به معروف واجب کفایی نیست که اقدام یک فرد از سایرین سلب تکلیف کرده و افراد دیگر نسبت به ناهنجاری‌های متعددی که در جامعه مشاهده می‌کنند مسئولیتی نداشته باشند بلکه تک‌تک ما نسبت به این تکلیف واجب دینی موظف هستیم و حساسیت و توجه ما نسبت به برخورد و پیشگیری از ناهنجاری‌ها سنجیده خواهد شد. از سوی دیگر وقتی در اثر رشد و شیوع ناهنجاری‌های متعدد، جامعه آلوده شود منکرها مختص افراد خاصی نخواهد بود و در میان قشر مذهبی و خانواده‌های معتقد هم ریشه کرده و همه جامعه را به انحطاط خواهد کشید.

استاد حوزه علمیه خواهران قزوین تصریح کرد: زمانی‌که بی‌حجابی در جامعه ریشه دوانده و بی‌عفتی دامنگیر عموم جامعه شود زمانی است که افراد مؤمن و متقی برای نوع پوششی که بر اساس موازین اسلام برگزیده‌اند باید دلایل مستدل ارائه کرده و از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند و آن زمان است که ممکن است اقلیت متدین به جهت شیوه‌ای که در زندگی انتخاب کرده‌اند از حقوق اجتماعی خود محروم شوند.

وی تصریح کرد: حکم حجاب در حریم شخصی نیست بلکه در زمان حضور در اجتماع واجب می‌شود چراکه افراد جامعه از یکدیگر تأثیرات مثبت و منفی می‌پذیرند و دیدن تصاویر مختلف خواسته و ناخواسته در ناخودآگاه افراد تأثیرگذار است؛ شاید بانوان نسبت به دیدن افراد و تیپ‌ها و نوع آرایش‌های متفاوت بی‌تفاوت باشند اما چه تضمینی است که پسران نوجوان، جوانان و مردان هم بتوانند از کنار این تنوع پوششی و آرایشی به سادگی عبور کرده و دچار آسیب نشوند؟

موضوع حجاب یک بحث اجتماعی است

معماری ادامه داد: در اثر گسترش بی‌‌حجابی و بی‌عفتی، امنیت و آرامش جوان در جامعه، کلاس‌های دانشگاهی و اماکن عمومی سلب خواهد شد و تأثیرات آن را باید در پس‌رفت نسل جوان، افت قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دفاعی و نظامی کشور جستجو کرد.

وی گفت: حجاب علامت و شاخصه‌ حیای زنانه است و از نشانه‌های با حیا بودن یک زن انتخاب پوششی است که جذابیت‌های او را از نگاه‌های نامحرم بپوشاند و هرچه این باورها در جامعه کم‌رنگ شود سطح حیا در جامعه روز به روز کاهش خواهد یافت. بانوان اگر بدانند که موضوع حجاب یک بحث اجتماعی است حتماً به تأثیر و تأثرات اجتماعی آن واقف خواهند شد چون برخلاف تصور عموم جامعه؛ حجاب یک وظیفه فردی و شخصی نیست.

استاد حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: به‌طور طبیعی افراد جامعه بر یکدیگر اثرگذارند و افراد با نوع پوششی که انتخاب می‌کنند می‌توانند موجبات حفظ آرامش و امنیت جامعه را ایجاد کرده و یا فضای جامعه را ملتهب و ناهمگون می‌کنند. حجاب موضوعی شخصی نیست بلکه مصونیت خانواده و جامعه را هدف گرفته است.

وی ادامه داد: اسلام توجه به یکدیگر و همراهی و همدلی را در قالب امور اجتماعی نهادینه کرده و قرار نیست هر کسی گوشه عزلت گزیده و به عبادت بپردازد و نسبت به جامعه اطراف خود بی‌توجه باشد. دامنه‌های بی‌حجابی و بی‌عفتی تأثیرات خود را در خانواده‌های متدین هم خواهد گذاشت و جو جامعه را بیش از پیش ملتهب خواهد کرد.

معماری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بی‌حجابی، تظاهر به بی‌دینی است. ضامن زندگی ما قوانین دینی است و کسی که قدم در این مسیر می‌گذارد تنها نسبت به پوشش و حجاب بی‌توجهی نکرده بلکه در مبارزه با قانون است و به فرد قانون‌شکنی بدل می‌شود که در موقعیت‌های مختلف دیگر هم، به راحتی قانون را زیر پا خواهند گذاشت. چنین افرادی اگر شاهد سکوت و بی‌تفاوتی جامعه نسبت به عملکرد خود باشند در راه خود ثابت قدم شده و به بسط و گسترش راه انتخابی خود خواهند پرداخت و تلاش می‌کنند افراد بی‌تفاوت به مسائل دینی و اجتماعی را هم با خود همراه کنند.

این استاد حوزه علمیه قزوین افزود: پوشش نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و قانون است، گاهی اقدامات خودجوش مردمی، مسئولانی را که در انجام وظایف خود به خواب غفلت رفته‌اند هوشیار کرده و با وظایف خود آشتی می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان‌ کرد: غفلت، بی‌توجهی، سکوت، ترس از واکنش‌ها، عدم حمایت از آمران معروف از مواردی است که مانع احیای این واجب دینی در جامعه شده است. اما باید ترس‌ها را کنار گذاشت و با بی‌توجهی از کنار ناهنجاری‌ها عبور نکرد. ما موظف به رعایت قوانین هستیم. مردم و مسئولان باور داشته باشند که موضوع رعایت حجاب‌، سراسر سود است که به جامعه نظم بخشیده و امنیت آن را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha