مؤلفه‌های تأثیرگذار در رونق جلسات قرآن مساجد
کد خبر: 4144064
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مؤلفه‌های تأثیرگذار در رونق جلسات قرآن مساجد

حافظ و قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه توجه و تشویق نوجوانان و جوانان در جلسات قرآن یکی‌ از مؤلفه‌های تأثیرگذار در انس بیشتر آنان با قرآن است، گفت: مسئولان و متولیان امور مساجد، باید حمایت تمام‌قد از جلسات قرآنی مساجد داشته باشند و شرایط لازم برای برپایی این جلسات فراهم کنند.

مهدی فروغی، حافظ و قاری بین‌المللی قرآن کریممهدی فروغی، حافظ و قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به فاصله گرفتن جامعه از قرآن و کمرنگ شدن قرآن کریم در محافل خانوادگی بیان کرد: انس با قرآن کریم در جمع‌های خانوادگی کاهش پیدا کرده است و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت تا فرزندانمان به سمت قرآن سوق پیدا کنند، انس با قرآن کریم مستلزم جلسات و مربی قرآن است.

وی افزود: جلسات قرآن خوب و موفق در مساجد نیازمند مربی خوب و توانمند است که از نظر اصول قرائت و تلاوت و همچنین مفاهیم قرآن کریم از دانش کافی برخوردار باشد و بتواند متناسب با سطح شرکت‌کنندگان در جلسه، آموزش بدهد.

فروغی با بیان اینکه هدف از قرائت، فهم قرآن کریم است و مربیان قرآنی باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند، اظهار کرد: صوت و لحن دلنشین برای جذاب‌تر شدن تلاوت، تدریس جذاب، به‌کارگیری از متدها و روش‌های جدید آموزش قرآن کریم و مشورت با اساتید و پیشکسوتان قرآنی برای رونق جلسات قرآن از دیگر شاخصه‌های یک جلسه قرآن خوب و موفق به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: یکی از نقاط قوت هر جلسه قرآنی حضور و استقبال ویژه کودکان و نوجوانان است، باید برای حضور کودکان، نوجوانان و جوانان انگیزه‌هایی مانند جوایز و هدایای مادی و معنوی، برپایی اردوهای فرهنگی و بهره‌مندی از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند برای تلاوت، ایجاد کنیم تا آنان برای حضور در جلسات قرآن تشویق و ترغیب شوند.

فروغی تصریح کرد: استفاده از جوایز و هدایا در جلسات و پذیرایی پررونق‌تر برای جذب جوانان، اعطای گواهینامه پایان دوره جلسات قرآن و معرفی آنان به مراکز مختلف قرآنی برای قرائت عوامل دیگری در افزایش جذب نوجوانان و جوانان به جلسات قرآن کریم است.

وی یادآور شد: توجه و تشویق نوجوانان و جوانان در جلسات قرآن یکی‌ از مؤلفه‌های تأثیرگذار در انس بیشتر آنان با قرآن است، به‌طور نمونه استاد جلسه قرآنی می‌تواند از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند حاضر در جلسه که همراه با والدین خود آمدند، تقاضا کند تا برای تلاوت یک یا دو سوره از قرآن کریم پشت تریبون محفل قرار بگیرد، با این کار، فرزندانمان مورد تشویق و تحسین حضار می‌گیرد و اشتیاق برای حضور در جلسات و انس با قرآن کریم در او پدیدار می‌شود.

فروغی اظهار کرد: هیئت امنای مسجد باید با استاد جلسات قرآنی همراه و همگام باشند و تعظیم و تکریم مقام استاد را در دستورکار خود قرار بدهند و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که جلسات قرآن مسجد در هیچ شرایطی تعطیل نشود؛ به‌طور نمونه، برگزاری برنامه‌های مناسبتی در مسجد محله همزمان با برگزاری جلسات قرآن نباشد زیرا در برخی اوقات شاهد تعطیل شدن محفل قرآنی مسجد به‌ بهانه برپایی برنامه‌های دیگر هستیم.

وی با اشاره به اینکه هیئت امنای مسجد باید از اساتید مجرب و مطرح کشوری برای برپایی جلسات قرآن بهره‌مند شوند، تصریح کرد: مسئولان و متولیان امور مساجد، باید حمایت تمام‌قد از جلسات قرآنی مساجد داشته باشند و شرایط لازم برای برپایی این جلسات فراهم کنند.

فروغی بیان کرد: بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی جامعه به علت دوری از قرآن به‌وجود می‌آید، اما اگر جلسات قرآن پررونق‌تر از گذشته برپا شود در کنار قرائت و تلاوت قرآن، مفاهیم و آموزه‌های دینی هم مطرح می‌شود و چشم و گوش جوانان با این مفاهیم آشنایی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: متولیان فرهنگی و مسئولان قرآنی که باید برای حضور مردم در جلسات قرآن تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده انجام بدهند، خود در جلسات قرآن حضور کمرنگی دارند، بنابراین چگونه می‌توان انتظار حضور پرشور جوانان در جلسات قرآن و پررونقی جلسات را داشته باشیم؟ ما در وهله اول باید خودمان برای حضور و رونق جلسات تلاش کنیم و سپس با فرهنگ‌سازی و الگوسازی مناسب برای اقشار مختلف مردم آنان را به سمت جلسات قرآن تشویق و ترغیب کنیم.

انتهای پیام
captcha