عدالت الهی، سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 4144757
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

عدالت الهی، سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: عدالت به عنوان حقیقتی الهی و نه به عنوان ماهیتی دنیوی و قراردادی در تمدن نوین اسلامی مورد توجه و به نوعی عدالت الهی سنگ بنای تمدن نوین اسلامیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز 9 خردادماه، در اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که با موضوع «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)، عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به بیان برخی شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی پرداخت و اظهار کرد: تمدن بزرگ اسلامی با تأکید بر توحید و توجه به ارزش‌های توحیدی و انقلابی با محوریت انقلاب اسلامی، با راهبری الهی امام راحل عظیم الشان(ره)، زعامت حکیمانه رهبر معظم انقلاب و پشتوانه حرکت شهدای گرانقدر انقلاب و مقاومت اسلامی در جهان تأثیر عمیقی داشته است.

وی مهمترین ویژگی تمدن نوین اسلامی را ابتناء آن بر عدالت دانست و بیان کرد: همانگونه که بارها مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی بوده است، عدالت به عنوان حقیقتی الهی و نه به عنوان ماهیتی دنیوی و قراردادی در تمدن نوین اسلامی مورد توجه است، عدالت الهی سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است و از این طریق است که می‎‌توان اطمینان حاصل کرد که با همه ابناء بشر صرف نظر از پیشینه و شرایطشان با احترام و کرامت رفتار شود و با استحکام فکری مسیر استعمارزدایی از فکر و رفتار در مواجه با نظام سلطه را دنبال کرد.

وی تصریح کرد: در سپهر تمدن نوین اسلامی، ظلم و ستم جایی ندارد و وظیفه هر انسان متعهد به آرمان تمدن اسلامی و استقرار عدالت این است که تمام همت خود را برای ریشه‌کنی تمام اشکال ظلم و تبعیض اجتماعی به خدمت گیرد، البته در عین حال که برای برقراری عدالت تلاش می‌کنیم لازم است اهمیت حقوق فردی و اجتماعی را نیز به خاطر بسپاریم.

مروی گفت: تمدن نوین اسلامی اذعان می‌دارد که هر فرد حق کرامت و احترام دارد و این مهم بدون ایجاد جامعه‌ای که بر ارزش‌های والای انسانی مانند راستگویی، صداقت و سلامت گفتار استوار باشد، مقدور نیست و تنها از طریق چنین ارزش‌هایی است که می‌توانیم از جهانی عادلانه و عاری از ستم و تبعیض برخوردار باشیم.

وی با بیان اینکه امروز سرنوشت مردم جهان بیش از هر زمان دیگری در هر دو جهان فیزیکی و مجازی به یکدیگر وابسته است، بیان کرد: هم عدالت و هم ظلم به ویژه در شرایط جهانی شدن و پیدایش و گسترش فضای مجازی، به امری سرایت‌پذیر، فراگیر و یکپارچه در ابعاد جهانی تبدیل شده است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: برقراری عدالت و رفع ظلم، مسئولیت جمعی یکایک انسان‌ها در سراسر جهان است و مهم‌تر اینکه تنها از طریق تلاش‌ه‎ای هماهنگ و نظام‌مند می‌توانیم امیدوار باشیم که جهان آرمانی مهدوی که جهانی عادلانه و منصفانه برای تمامی افراد خواهد بود، محقق شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز استعمارگران و ظالمان همچنان به روحیه انحصارطلبی و سلطه‌گری خود ادامه می‌دهند و در جهان فیزیکی و مجازی به دنبال انحصار و جلوه‌های مختلف استثمار و استعمار هستند، گفت: محور تمدن اسلامی مفهوم ولایت است. ولایت قطب‌نمای اخلاقی روشنی را در میان همه ما فراهم می‌کند و با محوریت ولایت است که می‌توانیم از پیچیدگی‌ها، دشواری‌ها و مصائب ناگزیر دنیای مدرن عبور کنیم و تمرکز خود را بر عدالت، رفع ستم و استیفای حقوق فردی و اجتماعی قرار دهیم.

مروی تصریح کرد: انسان‌ها در طول تاریخ همواره از تنوع گسترده‌ای از بی‌عدالتی‌های مبتنی بر ویژگی‌های هویتی از جمله قومیت، نژاد، ملیت، جنسیت و ناتوانی‌های جسمی و همچنین سایر بی‌عدالتی‌های مرتبط و متصل با بی‌عدالتی‌های هویت‌محور از جمله بی‌عدالتی‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، فساد، سوء استفاده از قدرت و بی عدالتی در برخورداری از عدل و داد، رنج برده‌اند و این مصیبت همچنان در بسیاری از حوزه‌ها به قوت خود باقی است.

وی بیان کرد: اسلام‌هراسی گسترده در جهان و برچسب‌زنی نژادی جمعیت‌های غیر سفید پوست از یک‌سو و تحمیل روحیه عذرخواه بر آنها از سوی دیگر، به تجربه ناخوشایند و تکرارشونده مسلمانان در سراسر جهان مبدل شده است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با ارائه آمارهایی از تبعیض و بی‌عدالتی‌های موجود در جهان، اظهار کرد: روش‌های دنیوی رهبری خودخوانده سلطه‌گران در جهان، برای مهار نتایج فاجعه‌باری که حیات مشترک بشری را تهدیدی مرگ‌بار می‌کنند، شکست خورده است.

وی حضرت رضا(ع) را یکی از قله‌های عدالت خواند و با بیان اینکه شخصیت آن حضرت بیان‌گر جمیع فضائل است، گفت: تمام آنچه حضرت رضا(ع) در باب هدایت بیان فرمودند ریشه در اصل توحید دارد که در حدیث سلسله‌الذهب آمده است، کلمه «لا اله الا اللّه» دژ امن الهی و چتر ایمن خداوند بر سر جوامع بشری بوده و رویکرد حضرت رضا(ع) به عدالت مبتنی بر ساحت ولایت به عنوان محور تمدن اسلامی است.

مروی افزود: در نزد حضرت رضا(ع) عدالت بر اساس حقیقتی توحیدی است، بنابراین هرچند عدالت در مسائل قراردادی اعمال می‌شود، اما ذات و کیفیتی الهی دارد، چراغ تحقق عدالت در سطح فردی تهذیب نفس و تقواست و تحقق آن در عرصه عدالت اجتماعی نیز در گرو اجرای احکام و دستورات خداوند و رعایت آن در سطح عمومی است و بدون تحقق عدالت سعادت انسان‌ها قابل وصول نیست، بنابراین هدف کلی دین تحقق عدالت است. اگرچه ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی بسیار گسترده است، اما همگی ریشه در عدالت و رفع ستم مبتنی بر اصل توحید دارند.

وی گفت: آستان قدس رضوی در حال مطالعه تأسیس فرهنگستان علوم رضوی برای امتداد بخشیدن و گسترش حکمت رضوی با حضور دانشمندان و اندیشمندان برگزیده جهان در پیوند با کنگره جهانی حضرت رضا(ع) است، لذا از تمام علاقه‌مندان به اعتلای کلمه توحید و اهتزاز پرچم حکمت رضوی در مسیر استفاده تمدن نوین اسلامی درخواست می‌کنم با اندیشه‌های خلاقانه و نوآورانه خود ما را یاری کنند.

انتهای پیام
captcha