وحدت شیعه و اهل سنت ثمره قیام روح‌الله است
کد خبر: 4146039
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

وحدت شیعه و اهل سنت ثمره قیام روح‌الله است

علمای شیعه و اهل سنت خراسان‌شمالی با اعتقادی راسخ از حب امام خمینی (ره) سخن می‌گویند و وحدت بین مذاهب را ثمره ارزشمند قیام روح الله می دانند.

وحدت شیعه و اهل سنت ثمره قیام روح الله استبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، عصر روز گذشته 15 خرداد ماه  نشست علمای شیعه و سنی با محوریت تبیین سیره و اندیشه سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) وحدت کلمه در شهرستان راز و جرگلان برگزار شد.

حجت‌الاسلام ملکی از اساتید حوزه علمیه خراسان‌شمالی در این نشست گفت: یکی از خصوصیات بارز امام راحل (ره) که در جهان تأثیر بسزایی گذاشت، قوت و عظمت توحید در ربوبیت ایشان بود.

وی افزود: امام خمینی (ره) همه حرکات و سکنات ، مربی و مدبر حقیقی خود را از خدا می‌دانست، که این از شاخصه‌های عبادالرحمان است که هرچه موفقیت دارند را از جانب خدا می‌دانند.

وی با اشاره به آیه «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَ لٰکِنَّ اللهَ رَمیٰ» افزود: توطئه‌های دشمنان در از بین بردن وحدت شیعه و سنی همواره بی اثر بوده است و این وحدت را می‌توان در علمای شیعه و اهل سنت خراسان‌شمالی به عینه دید.

وی افزود: علمای اهل تسنن خراسان‌شمالی به رغم اینکه امام خمینی (ره) از علمای شیعه است، اما با اعتقاد راسخ از ایشان حمایت و تبعیت می‌کنند و همواره از امام راحل (ره) به نیکی یاد می‌کنند.

موضوع شیعه و سنی در خراسان شمالی مطرح نیست

آخوند کمالی، مدیر حوزه علمیه اهل سنت امانلی نیز در این مراسم گفت: وحدتی که بین شیعه و اهل سنت خراسان‌شمالی وجود دارد، برگرفته از شعار امام خمینی (ره) است که همواره امر به وحدت کلمه داشتند بنابراین موضوع شیعه و سنی در خراسان‌شمالی مطرح نیست و آن چیزی که از همه مهمتر بوده اعتلای دین مبین اسلام و پای این ارزش‌ها ایستادگی است.

وی ادامه داد: علمای شیعه و سنی همانند برادر بوده و برای تعالی دین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند.

اسلام‌خواهی دلیل اصلی قیام امام خمینی (ره) بود

غفور آخوند یزدانی، امام‌جمعه اهل‌سنت دهستان باغلق اظهار کرد: امام خمینی (ره) از ابتدای آغاز مبارزات خود با رژیم پهلوی بدون هیچ ترسی در هر موقعیتی که اقتضا می‌کرد، پیامی را صادر می‌کردند و مردم را نسبت به اقدامات این رژیم طاغوتی که در راستای تضعیف اسلام بود، آگاه می‌کرد.

وی گفت: ایشان همه کارها را با توکل به خداوند انجام می‌دادند و همیشه دلسوز واقعی مردم و دین اسلام بودند.

وی افزود: دلیل اصلی این قیام، اسلام‌خواهی امام خمینی (ره) بود به‌گونه‌ای که ایشان در آن زمان هوشیارانه با سخنرانی علیه اقدامات اسلام‌ستیزانه رژیم پهلوی، وحدت و یکدلی را در بین مردم ایجاد کرد تا این قیام شکل بگیرد.

آخوند یزدانی تصریح کرد: همانند سال‌های گذشته باید به طور ویژه یاد و خاطره امام و شهدای انقلاب را گرامی بداریم، زیرا که وی موجب زنده شدن ارزش‌هایی در اسلام شد که سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود و برای پاسداشت این ارزش‌ها در برابر رژیم پهلوی ایستاد.

وی گفت: تا زمانی که به فرامین امام و رهبری گوش دهیم و اتحاد داشته باشیم، پیروز خواهیم بود، هرچند دشمن با حیله، توطئه، تحریم و تهدید نظامی و شایعه‌پراکنی بخواهد اتحاد مردم را بر هم بزند؛ ولی نام می‌ماند.

امام خمینی (ره) به ملت‌های آزاده هویت داد

خالمحمد آخوند سرفراز، مدیر مدرسه علمیه هدایتی کلاته ابریشم رازوجرگلان نیز اظهار کرد: امام خمینی (ره) رهبری بی‌نظیری بود که باتکیه‌بر آموزه‌ای دینی اسلام، مردم، ایستادگی مقابل زورگویان و حمایت از مستضعفان توانست به رهبر منحصر فردی تبدیل شود و به‌عنوان یک انسان جاودانه در افکار عمومی ماندگار شود.

وی گفت: امام با رهبری حکیمانه خود و با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی نه‌تنها به ملت ایران و بلکه به بسیاری از ملت‌های آزاده هویت داد و آن‌ها را از حقارت خارج کرد و به‌گونه‌ای که کشور اقتدار و ابهت کسب کرد و دست هر بیگانه‌ای از کشور دور شد.

مدیر مدرسه علمیه هدایتی کلاته ابریشم رازوجرگلان افزود: امام خمینی ویژگی‌ها و خصیصه‌های متعالی داشت، ولی ساده‌زیستی ایشان علی‌رغم اینکه موجب پیروزی انقلاب بسیاری شده بود، زبانزد عام و خاص است به‌گونه‌ای که تصویر ذهنی بسیاری از دوستداران ایشان مملو از ساده‌زیستی این امام بود.

وی ادامه داد: درواقع امام راحل از معدود شخصیت‌هایی بود همواره مردم را به وحدت برادری، انسجام و حفظ هوشیاری در برابر دشمنان فرامی‌خواند تا مبادا زمینه سوءاستفاده دشمن از چنددستگی مردم حاصل شود.

آخوند سرفراز تصریح کرد: اگرچه دشمنان اسلام و انقلاب سعی دارند به دنبال تحریف شخصیت امام هستند؛ ولی ملت ولایت‌مدار ایران با حضور پرشور خود در صحنه و با پیروی از رهنمودهای ایشان توطئه‌های دشمنان را خنثی نمودند.

وحدت، دلیل اصلی پیروزی نهضت امام (ره) بود

محمد آخوند پروانه، امام‌جمعه دهستان حصارچه راز و جرگلان نیز اظهار کرد: دلیل اصلی پیروزی نهضت امام (ره) و ماندگاری آن تا به امروز، وحدت و همراهی تمام اقشار مختلف ملت است.

وی گفت: خوشبختانه از ابتدای انقلاب به لطف رهبری فرزانه امام خمینی (ره) و پس از ایشان با رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب این وحدت خوب بوده تا توانسته یک کشور متحد و منسجم بسازد.

امام‌جمعه دهستان حصارچه راز و جرگلان افزود: پیوند و همبستگی میان امام (ره) و مردم در طول انقلاب و پس از آن رابطه‌ای دوسویه داشت و بر پایه اعتماد متقابل استوار بود.

وی ادامه داد: ایشان بر این اعتقاد بودند که اگر ندای حق و حقیقت به گوش جان مردم برسد و طاغوت‌ها و شیاطین نتوانند مانع‌تراشی کنند، مردم باتوجه‌به فطرت پاکی و زلالی که دارند راه حق و صواب را برمی‌گزینند.

آخوند پروانه تصریح کرد: درحالی‌که ارزش‌های دینی به فراموشی سپرده می‌شد امام حافظ ارزش‌های اسلامی شد تا جامعه مسیر تاریکی را طی نکند.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد دین اسلام را محدود به زمان و مکان خاصی می‌دانستند، ولی امام دین اسلام را دین زندگی و دارای برنامه برای تمام ابعاد وجودی انسان می‌دانست.

آخوند پروانه گفت: امروز نیز رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل شخصیتی دلسوز و مردمی است، اما شیطنت‌های دشمنان و منافقین از زمان انقلاب بسیار بیشتر است و اینجا باید هم مسئولین هوشیار باشند و هم مردم‌فریب این‌گونه یاوه‌گویی را نخورند.

انتهای پیام
captcha