آیین ثبت ملی «قصه‌گویی ایرانی» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4147584
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

آیین ثبت ملی «قصه‌گویی ایرانی» در کرمان برگزار شد

همزمان با سراسر کشور، آیین ثبت ملی «قصه‌گویی ایرانی» و رونمایی از کد دوبُعدی(QR) ۲۰ قصه‌ با موضوع ایثار و مقاومت در گلزار شهدای کرمان برگزار شد.

آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، به‌مناسبت روز ملی قصه‌گویی و همزمان با سراسر کشور، آیین ثبت ملی «قصه‌گویی ایرانی» با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، سرپرست بنیاد شهید و ایثارگران کرمان و اعضای کانون کرمان امروز، ۲۳ خردادماه در گلزار شهدای کرمان برگزار شد.
 
نجمه‌خاتون خداترس، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان در این مراسم با بیان اینکه تلاش همکارانمان در کرمان سبب شد قصه‌گویی با محوریت ایثار و مقاومت با نام کانون کرمان ثبت شود، گفت: قصه‌گویی پیشینه‌ای به قدمت تاریخ بشر دارد.
 
وی با بیان اینکه اوج جایگاه معنوی قصه‌گویی در قرآن نمود پیدا می‌کند، اظهار کرد: در قصه قدرتی نهفته است که شنونده را در هر سن و سالی مجذوب می‌کند. قصه یکی از رایج‌ترین راه‌های انتقال تجربه و در میان اقوام ایرانی میراثی گرانبها و ضامن هویت ملی و تبادل فرهنگ است.
 
خداترس نقش قصه‌گویی در حوزه تعلیم و تربیت را مهم دانست و تصریح کرد: این فعالیت زیربنای تمام فعالیت‌های کانون است و جشنواره قصه‌گویی در سال ۱۳۷۶ از کانون آغاز شده و پس از ۲۴ دوره برگزاری دارای ساختار و بخش‌های مختلفی است. 
 
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون سبب شد نگاه تازه‌ای به مقوله قصه و قصه‌گویی شکل بگیرد و کانون به‌عنوان پرچمدار قصه‌گویی در ایران و در راستای برگزاری جشنواره با هدف ترویج فرهنگ تربیت مخاطب کنشگر، ارتقای کیفی و اعتلای قصه‌گویی اقدام به تأسیس انجمن قصه‌گویی کرد و در حوزه فعالیت‌های قصه‌محور، قصه پژوهی، آموزش قصه‌گویی و... فعالیت می‌کند.
 
خداترس قصه‌گویی را از ابزارهای مهم تحقق جهاد تبیین برشمرد و گفت: یکی از اقدامات انجمن قصه‌گویی کرمان برگزاری نشست‌ها و دوره‌های آموزشی بود که با حضور اعضا و مربیان و با محوریت قصه‌گویی با موضوع ایثار و مقاومت پرداخت.
 
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان با اشاره به اقدامات این نهاد در استان، بیان کرد: تولید دو مجموعه قصه گویی «یاور»(گوشه‌ای از زندگی سردار سلیمانی) و «بزرگراه»(زندگی شهدا)، چاپ و نشر کتاب‌های کودک در حوزه دفاع مقدس و... از جمله اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان است و امیدواریم در کاشتن بذر ایمان در دل‌های کودکان و نوجوانان قدم‌های خوبی برداریم.
 
گفتنی است، در پایان این مراسم از کد دوبُعدی(QR) ۲۰ قصه‌ با موضوع ایثار و مقاومت رونمایی شد.
انتهای پیام
captcha