روایت روستایی عالم‌پرور در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4149523
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
به انگیزه روز تبلیغ

روایت روستایی عالم‌پرور در خراسان‌جنوبی

روستای تیغدر با وجود 450 خانوار جمعیت بیش از 55 طلبه را پرورش داده‌ که عمدتاً در شهرهای مشهد، قم، قاین و بیرجند مشغول به تحصیل، تدریس یا تبلیغ هستند.

روستای تیغدر در خراسان‌جنوبیتیغدر، از روستاهای خراسان‌جنوبی است که توانسته بیش از 55 روحانی را پرورش دهد که اکنون در نقاط مختلف استان و کشور در حال تبلیغ هستند. این روستا در 40 کیلومتری جنوب غربی شهرستان قاینات و در 106 کیلومتری شهرستان بیرجند مرکز استان واقع‌ شده که به روستای روحانی پرور در منطقه مشهور است.
 
این روستا باوجود 450 خانوار جمعیت بیش از 55 طلبه را در پرورش داده‌ که عمدتاً در شهرهای مشهد، قم، قاین و بیرجند مشغول به تحصیل یا تدریس یا تبلیغ هستند. این روحانیون هر از چند گاهی به روستای زادگاه خود آمده و در راستای حل مشکلات مردم و رفع دغدغه‌هایشان تلاش می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام محمدرضا زینلی، استاد ث حوزه علمیه سفیران هدایت شهرستان قاین و از حانیون این روستا به ایکنا از خراسان‌جنوبی می‌گوید: در سال 1346 و در خانواده مذهبی و کاملاً روحانی به دنیا آمده‌ام.
 
وی با بیان اینکه پدرم، برادرها و پسرعموهایم همگی طلبه هستند، افزود: از سال 1364 وارد حوزه شده و با توجه به اینکه پدرم طلبه و از معتمدین و ریش‌سفیدان و از طرفی چون اکثر مردم روستا احترام خاصی برای پدرم قائل بودند من هم عاشق سلوک و سیره زندگانی پدرم شدم و از همان دوران کودکی عاشق طلبگی و درس و بحث بودم وارد دنیای زیبای طلبگی شدم.
 
وی درباره انگیزه‌اش گفت: با توجه به اینکه مردم این روستا بسیار مذهبی و متدین و از طرفی همه از خویشان و نزدیکان همدیگر هستند و از طرفی با راهنمایی افراد بزرگ‌تر و همچنین تشویق کسانی که قبلاً طلبه شده بودند باعث شد که تعداد بسیار زیادی از این روستا به سراغ طلبگی و درس و بحث حوزه بیایند.
 
زینلی بیان کرد: ضرورت‌های تبلیغ در حوزه‌های مختلف قابل لمس است؛ وقتی فردی نشکلی دارد ردحانی جامعه بایذ پیش از همه پیشکام در خل مشکل باشد؛ محرومیت‌های روستاها و مناطق و توجه به نیازهای جامعه در هر زمانی دظیفه یک مبلغ است.
 
وی یادآور شد: راز تعداد زیاد مبلغان در این ردستا، پایبندی مردم به اصول دینی و تلاش برای رفع معضلات اجتماعی با توجه به رکن مهم تبلیغ است؛ رکنی که باید دیده شود تا حل معضلات اجتماعی سهل تر شود. نباید از یاد ببریم جامعه در هر زمانی به مبلغان نیاز دارد تا اصول اسلامی فراموش نشود. 
 
حجت‌الاسلام محمد احمدی، از معلمین و فعالان حوزه فرهنگی و قرآنی در این روستا که مدتی به‌عنوان روحانی مستقر فعال بوده، به ایکنا گفت: اکنون در همه زمینه‌ها به خصوص مسائل فرهنگی کمک‌حال روحانی و امام جماعت مسجد فعال هستم.
 
وی افزود: در سال 1339 در خانواده کاملاً مذهبی به دنیا آمدم و در سال 1355 چون جریان انقلاب به شکل جدی راه افتاده بود و عطر انقلاب اسلامی را استشمام می‌کردم و چون از طفولیت عاشق طلبگی و حوزه علمیه بوده، با کمک خانواده و دوستان و همکلاسی‌هایم موفق شدم وارد درس و بحث حوزه علمیه شوم تا به آرزوی دوران کودکیم برسم.
 
وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب مثل بسیاری از جوانان انقلابی اعلامیه‌ها را از تهران می‌گرفتیم و در بین مردم این منطقه توزیع می‌کردیم، افزود: در حال حاضر کار طلاب به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی راحت شده و فقط باید به درس و بحث خود بپردازند و دنبال مسائل دیگر نباید باشند‌.
 
احمدی ادامه داد: برخلاف زمان رژیم پهلوی که واقعاً با مشقت و سختی همه مسائل را باید حل‌وفصل می‌کردیم و ورود به حوزه واقعاً سخت و طاقت‌فرسا بود؛ اکنون شرایط آسان شده و طلبه‌ها باید شمرگزار باشند.
 
احمدی به طلاب جوان توصیه می‌کند که قدر این نعمت‌ها را بدانند و فقط به‌خوبی درس بخوانند تا در این زمینه پیشرفت کنند و به مدارج عالیه برسند و بتوانند به‌ جامعه اسلامی خدمات شایانی بکنند.
حجت‌الاسلام حسن سهرابی نژاد؛ رییس تبلیغات اسلامی خوسف
 
حجت‌الاسلام حسن سهرابی نژاد از روحانیون انقلابی، ولایی، پرتلاش و جهادی این روستا است که بیش از 10 سال مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرایان و در حال حاضر  نیز مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: روحانيون در طول تاريخ باعث بيداری، شكوفائی و رشد جامعه اسلامی بوده‌اند و بسياری از توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب كرده‌اند.
 
وی ادامه داد: از زمان تأسيس اداره تبليغات اسلامی در سرايان در بيشتر روستاهای شهرستان كه دارای جمعيت نسبتاً بالایی هستند، روحانيون جوان مستقر شده و فعاليت‌هاي فرهنگی و تبليغی بسيار خوبي در اين مناطق ارائه كرده‌اند.
 
رييس اداره تبليغات اسلامی خوسف بیان کرد: توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی به ویژه در یین جوانان و استفاده از طلبه‌های جوان امکانات و بستر جذب بیشتر جامعه را به سمت معارف اسلامی فراهم خواهد کرد؛ از طرفی بايد امكانات و بستر مناسب برای پيشرفت و نوآوری روز افزون جوانان و نوجوانان ايرانی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و علمی فراهم شود. 
 
سهرابی نژاد یادآور شد: طلبه‌ها باید با استعدادسنجی زمینه فعالیت در عرصه فرهنگی و مورد قبول جوانان امروزی را فراهم آورند و از ظرفی با استفاده از فضای مجازی و فناوری‌های روز به سمت جذب بیشتر روند؛ چرامه فضای تبلیغ امروز بیس از هر امری به جذب و گرایش افراد نیاز دارد.
 
فضای روستا پر است از روحانیونی که در حال برگزاری جلسات وعظ بوده و هریک در گوشه‌ای از روستا در حال رفع مشکلی از مردم‌.
 
انتهای پیام
captcha