آغاز فعالیت‌های زیرساختی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در جهاددانشگاهی
کد خبر: 4151293
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

آغاز فعالیت‌های زیرساختی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در جهاددانشگاهی

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اعلام اینکه فعالیت‌های زیرساختی خوبی در حوزه تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در جهاددانشگاهی در حال شکل‌گیری است، گفت: در همین مدت اخیر، ۳۰ میلیارد تومان جذب منابع مالی داشته‌ایم و اگر بتوانیم همین مسیر را با سرعت بیشتر طی و به‌عنوان یک مطالبه عمومی در جهاددانشگاهی مطرح کنیم، قطعاً مفید خواهد بود.

مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، مسعود ابراهیمی، سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی در دومین روز از پنجاهمین گردهمایی سراسری معاونان آموزش و کارآفرینی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در اصفهان اظهار کرد: سه حوزه اصلی فعالیت برای سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در اساسنامه آن پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به فعالیت پارک‌ها، مراکز رشد و مراکز نوآوری و شتاب‌دهی گفت: هم‌اکنون، سه پارک علم و فناوری، ۳۰ مرکز رشد و ۴۰ مرکز شتاب‌دهی در سازمان وجود دارد و در مجموع، یک هزار واحد فناور ذیل این مراکز مشغول فعالیت هستند.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه حوزه دوم فعالیت سازمان امور شرکت‌هاست، گفت: در این خصوص شرح وظیفه اصلی، صدور مجوز برای شرکت‌ها و نظارت بر عملکرد آنهاست.

وی افزود: جهاددانشگاهی از ابتدا تاکنون حدود 100 شرکت تأسیس کرده که در حال حاضر، کمتر از ۴۰ شرکت مشغول فعالیت‌اند و متأسفانه عمدتاً زیان‌ده یا در مرز زیان‌دهی هستند.

ابراهیمی حوزه سوم فعالیت این سازمان را تجاری‌سازی فناوری بیان کرد و گفت: این حوزه که تقریباً تعطیل بوده است، به برنامه جدی برای احیا نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امسال قابلیت جذب حدود دو هزار میلیارد تومان با استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی وجود دارد، ادامه داد: دانش فنی را در اختیار داریم که عمدتاً در انتظار مراحل بعدی مانند تأمین منابع مالی است و در صورت تأمین، قابلیت جذب حدود دو هزار میلیارد تومان وجود دارد.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اضافه کرد: اگر بتوانیم طی دو تا سه سال این منابع را جذب کنیم، از سال چهارم جهاددانشگاهی به شکل خودگردان قابل اداره و وضعیت معیشت جهادگران قابل ارتقاست، اما تهیه این منابع نسبتاً سخت است، به‌طوری که برای سازمان حدود چهار میلیارد تومان به‌عنوان منابعی که باید در حوزه تجاری‌سازی صرف شود، به جز حقوق در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: در حوزه پارک‌ها و مراکز رشد نیز به تغییر و تحول جدی نیاز داریم، چون این مراکز تاکنون عمدتاً به‌صورت سازمان‌های مصرف‌کننده بودجه عمل کرده‌اند، در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری برای درآمدزایی دارند. متأسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است، ولی برنامه جدی در این زمینه داریم.

ابراهیمی همچنین از برنامه جدی برای انضباط‌بخشی در شرکت‌ها خبر داد و گفت: به نسبت سهامی که جهاددانشگاهی در شرکت‌ها دارد، نمایندگانی معرفی می‌کنیم، اما چون عمدتاً به‌صورت غیرتخصصی عمل کرده‌اند، زیان‌ده هستند و بنا داریم از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده و این شرکت‌ها را با نیروهای تخصصی پر کنیم تا هم سودآوری و هم افزایش ارزش سهام داشته باشند و طی یکی دو سال آینده احیا شوند.

وی با بیان اینکه باید دانش فنی موجود را شناسایی کنیم و با تأمین مالی، از طریق شرکت‌ها به درآمدزایی برسیم، یادآور شد: در این حوزه پلتفرمی پیش‌بینی شده است تا داده همه دانش فنی تولیدشده در جهاددانشگاهی را به‌صورت متمرکز در اختیار داشته باشیم. امیدواریم طی سه تا ۶ ماه آینده این اتفاق بیفتد و بعد از آن وارد فاز بعدی برای درآمدزایی می‌شویم. 

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی بر همکاری‌های بیشتر در حوزه آموزش تأکید و اظهار کرد: شرکت‌هایی داریم که در حوزه فناوری‌های آموزشی فعال هستند و اگر ارتباطی برقرار کنیم، هم به درآمدزایی شرکت‌ها کمک می‌کند و هم حوزه آموزش جهاددانشگاهی را ارتقای جدی می‌دهد و به درآمدهای آن اضافه می‌شود.

وی افزود: برای توانمندسازی مجموعه تیم‌های استارتاپی به آموزش نیاز داریم؛ از آموزش‌های اولیه کارآفرینی مانند خلاقیت، تیم‌سازی و روش تهیه کسب‌وکار تا آموزش‌های عمومی و بعد از آن، آموزش‌های تخصصی که رقم قابل توجهی است.

ابراهیمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تاکنون با دو جزیره مختلف مواجه بوده‌ایم، اما جایی که بتوانیم پشتیبانی مطلوب از جهاددانشگاهی دریافت کنیم، قطعاً این کار را انجام می‌دهیم.

وی حوزه سوم فعالیت سازمان را آموزش‌های پرسنلی و توانمندسازی حوزه پژوهش اعلام و بیان کرد: پژوهش و تجاری‌سازی دو حوزه همزاد هستند. نمی‌توانیم ابتدا پژوهش و سپس عملیات تجاری‌سازی انجام دهیم، بلکه حتماً باید پژوهش را از پیش‌امکان‌سنجی آغاز کنیم و همزمان با پیشرفت پژوهش، امکان‌سنجی، بیزینس پلن و مارکتینگ اتفاق بیفتد. در این راستا، پژوهشگران به یک‌سری آموزش نیاز دارند که اگر این اتفاق بیفتد، هم‌افزا و برد برد خواهد بود. 

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی در پایان با تأکید بر اینکه از لحاظ فکری و اجرایی به کمک همه جهادگران نیاز داریم، گفت: فعالیت‌های زیرساختی خوبی در حال شکل‌گیری است که امیدواریم تداوم داشته باشد. در همین مدت اخیر، ۳۰ میلیارد تومان جذب منابع مالی داشته‌ایم و اگر بتوانیم همین مسیر را با سرعت بیشتر طی و به‌عنوان یک مطالبه عمومی در جهاددانشگاهی مطرح کنیم، قطعاً مفید خواهد بود.

انتهای پیام
captcha