۳۱۷ نفر قزوینی در انتظار دریافت عضو
کد خبر: 4152536
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

۳۱۷ نفر قزوینی در انتظار دریافت عضو

رئیس انجمن اهدای عضو استان قزوین با اشاره به ایثارگری خانواده‌های اهداکننده، گفت: هم‌اکنون در قزوین ۳۱۷ نفر در لیست انتظار عضو پیوندی قرار دارند؛ متأسفانه در سال ۹۹ به دلیل نرسیدن عضو پیوندی ۵۰ بیمار در انتظار را از دست دادیم.

اهدای عضو

به گزارش ایکنا از قزوین، محمدحسن ارداقیان، رئیس انجمن اهدای عضو استان قزوین، با بیان اینکه انجمن اهدای عضو در قزوین سال ۹۸ آغاز به کار کرد، گفت: در سال ۹۹ قزوین رتبه دوم کشوری و سال ۱۴۰۰ رتبه اول کشوری را در حوزه فرهنگ‌سازی اهدای عضو کسب کرده‌ که این موضوع باعث افتخار است.

وی ادامه داد: خانواده‌های اهداکننده، ایثارگرانی هستند که به بیماران زندگی دوباره بخشیدند و هم اکنون در قزوین ۳۱۷ نفر در لیست انتظار عضو پیوندی قرار دارند؛ متأسفانه در سال ۹۹ به دلیل نرسیدن عضو پیوندی ۵۰ بیمار در انتظار را از دست دادیم.

رئیس انجمن اهدای عضو استان قزوین بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ در تعداد اهدای عضو منجر به پیوند رتبه ۲۵ را در میان ۶۳ دانشگاه داشتیم که این وضعیت روند نزولی داشته و در سال گذشته این جایگاه به رتبه ۴۱ سقوط کرد؛ امیدواریم که بتوانیم رتبه بهتری را کسب کنیم و همچنین شاهد راه اندازی اولین واحد پیوند عضو در استان قزوین باشیم.

در ادامه کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، اظهار کرد: متأسفانه از ۳ هزار مرگ مغزی مناسب اهدای عضو فقط هزار نفر به اهدای عضو رضایت می‌دهند و در سال گذشته از ۳۵ مرگ مغزی که در قزوین اتفاق افتاد فقط ۸ خانواده رضایت به اهدای عضو دادند که در نهایت ۶ عضو شرایط اهدای عضو را داشتند.

وی ضمن بیان اینکه در حوزه اهدای عضو باید کار اصولی و بنیادین انجام شود، افزود: فرهنگ‌سازی از ارکان اصلی در اهدای عضو به شمار می‌رود، در راستای فرهنگ‌سازی موضوع اهدای عضو در ۴ کتاب درسی دانش‌آموزان افزوده شده و این کار هم اکنون در حال توسعه است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: متأسفانه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند بنابراین برای اهدای عضو جای تعلل نیست دانشگاه علوم پزشکی باید همت بیشتری داشته باشد و دستگاه‌های دیگر نیز همکاری کنند تا در این حوزه فرهنگ‌سازی انجام شود.

انتهای پیام
captcha