دختران حاج‌قاسم اسوه‌های فردا هستند
کد خبر: 4155321
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۸
معاون امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی:

دختران حاج‌قاسم اسوه‌های فردا هستند

عاطفه سعیدی‌نژاد با تأکید بر اینکه دختران حاج قاسم قرار است جای خود را در جامعه پیدا کنند، گفت: این دختران اسوه‌های فردا هستند، دختر امروز در اوج توانایی قرار دارد و باید فرصت برای زندگی درست و سعادتمندانه برایش فراهم شود.

عاطفه سعیدی‌ نژاد، معاون امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، دورهمی یک‌هزار نفری دختران حاج‌قاسم با محوریت الگوی زیست‌عفیفانه دختر مسلمان ایرانی تحت عنوان رویداد «دخترخاله‌ها» عصر روز گذشته، ۲۴ تیرماه با حضور استاندار چهارمحال‌و‌بختیاری، مدیران و مسئولان استان، به همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد آغاز شد و تا ۲۶ تیرماه ادامه دارد.

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با ابراز خرسندی از حضور در جمع دخترانی که پیشران حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی هستند، اظهار کرد: دختر ایرانی حتی اگر یک ظاهر متفاوت از بانوی اسلامی داشته باشد اما باعزت، با شخصیت و مستعد تربیت شده است.

وی با ذکر اینکه ایران اسلامی قرار است با حرکت بانوان و به‌طور خاص دختران نسل نوجوان و جوان به سرمنزل مقصود برسد، ادامه داد: امروز دختر ما به‌دنبال ایجاد فرصت است تا بگوید تا چه اندازه توانمندی دارد؛ دختران امروز ما نسل فرهیختگان هستند که نسل حاج قاسم و پیشرفت‌های هسته‌ای و ماجرای عین‌الاسد را به چشم دیده و لذا به اندک راضی نیستند. مشکل وقتی آغاز می‌شود که کار را خودمان بخواهیم انجام دهیم، در حالی‌که کار را باید به دست دختران بسپاریم. 

سعیدی‌نژاد با تأکید بر اینکه دختران حاج قاسم قرار است جای خود را در جامعه با نگاهی جهادی پیدا کنند، گفت: این دختران اسوه‌های فردا هستند، دختر امروز در اوج توانایی قرار دارد و باید فرصت برای زندگی درست و سعادتمندانه برایش فراهم شود. باید فضای تفریح، اوقات فراغت و شاد زیستن برای دخترانمان فراهم کنیم. 

وی با تصریح اینکه رؤیای امروز دختران ما واقعیت فردا را می‌سازد، توضیح داد: در رویداد دخترخاله‌ها به تمامی ابعاد زندگی یک دختر پرداخته و رسیدگی می‌شود که از رفاقت و اوقات فراغت گرفته تا مهارت‌آموزی و آشنایی با الگوهای مهم در این برنامه گنجانده شده است. 

سعیدی‌نژاد با طرح این پرسش که شادترین زن دنیا کیست؟ بیان کرد: اینکه الگوهایی همچون حضرت زهرا(س) را شادترین زنان عالم بدانیم، خیلی خوب است و جا دارد این الگوهای دینی به درستی برای دختران معرفی و تبیین شوند. این بانوان کسانی بودند که در این دنیا نیز آرامش واقعی و معنای زندگی را درک کردند و لذا جا دارد این بانوان بزرگوار را به نسل جدید نشان دهیم. 

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: بانوان جامعه از حیث کمی نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند اما از حیث اثرات و برکات، تمام جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و دختران امروز فردا را می‌سازند، دختران حاج قاسم فرماندهان میدان هستند و لذا خودشان را نباید کم ببینند. 

غفلت از گفتمان «نه شرقی نه غربی» در میدان فرهنگی 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این همایش با اشاره به اینکه مسئله بانوان یکی از ابعاد جدی برنامه‌ریزی فرهنگی در استان است، اظهار کرد: بانوان، نصف آمار و کل آثار جامعه را تشکیل می‌دهند و هیچ انسانی را نمی‌یابید مگر آنکه بانویی در رشد و تربیت و تعالی او مؤثر بوده باشد؛ بر این پایه‌، قرارگاه فرهنگی بانوان چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شد تا خود بانوان مسائل خودشان را به‌صورت مردمی حل کنند و پیش ببرند.

وی با ذکر اینکه کارگروه‌های کودک و رصد مسائل بانوان در این قرارگاه فعال شد، ادامه داد: قرارگاه فرهنگی بانوان نظام‌ مسائل بانوان را در فرمایشات مقام معظم رهبری مطالعه و ۶۰۰ مسئله را احصا کردند و در نهایت با اولویت‌بندی هفت مسئله استخراج و کارگروه‌های قرارگاه فرهنگی بانوان بر همین اساس شکل گرفت.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

طاهری با اشاره به اینکه جمعیت دختران ۱۶ تا ۲۴ سال حدود ۱۷۰ هزار نفر یعنی قریب به یک‌چهارم جمعیت استان را شامل می‌شود، بیان کرد: گام اول در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ با موضوع دختران حاج قاسم برداشته شد که یک حلقه ۳۴۰ نفره تشکیل شده و در طی سه روز با حضور اساتید در کارگاه‌هایی به گفت‌وگو پرداختند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان افزود: پس از آن‌، دختران در تقریباً تمامی شهرستان‌ها و شهرها اقدام به تشکیل مقر دختران انقلاب کردند که در طی یک اردو به زیارت مزار شهید حاج قاسم سلیمانی اعزام شدند؛ در آنجا دختران ما عهد جمعی بستند که نسبت به ترویج مکتب حاج قاسم و ارزش‌های انقلاب و اسلام همت خود را به‌کار گیرند.

تحقق دستور قرآنی «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»

طاهری با اشاره به اینکه دختران انقلاب در برگیرنده دختران متدین و دغدغه‌مند است، بیان کرد: با این‌حال ضرورت داشت که این حلقه گسترش یابد و انسجام آن نیز حفظ شود و بر مبنای ارتباط عاطفی حلقه‌های دختران با اقوام و خویشان، مقرر شد که در لبیک به دستور قرآنی «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» (شعرا/214)، این دختران به سراغ خویشان و از جمله دخترخاله‌های خود بروند زیرا از حیث تحقیقات جامعه‌شناختی، رابطه دختران با دخترخاله‌هایشان در غالب موارد به‌مراتب صمیمی‌تر از دخترعموها یا دخترعمه‌هاست که البته عنوان برنامه را همایش دخترخاله‌ها قرار دادیم اما برای توسعه این حلقه، دختران می‌توانستند از سایر خویشان نیز برای این دورهمی دعوت به عمل آورند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان افزود: چالش جمعیتی موجود اگر مورد دقت قرار نگیرد، انسجام اجتماعی دچار گسست و اشکال خواهد شد، زیرا در دهه ۶۰، نخستین حلقه رفیقانه با فرزندان فامیل شکل می‌گرفت که امروز به علت کاهش فرزندآوری و نبود یا کمبود فرزندان فامیل، دختران و پسران ما ناچارند با همسن و سالان خود در کلاس‌ و مدرسه و ... دوستی داشته باشند که این موضوع هم می‌تواند فرصت و هم چالش باشد.

طاهری با ضروری خواندن نیاز دختران به نشاط عفیفانه مبتنی بر الگوی صحيح، توضیح داد: بر این مبنا، برگزاری برنامه تفریحی و ورزشی در پارک بانوان شهرکرد، دستور کار بعدی رویداد دخترخاله‌ها است که با حضور یک‌هزار نفری دختران حاج قاسم از سراسر استان تدارک دیده‌ایم. 

توجه به الگوی سوم زن مسلمان 

وی با تأکید بر شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی که از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد، گفت: این شعار در ساحت سیاسی به‌خوبی رنگ عملیاتی به خود گرفت اما در لایه‌های فرهنگی چنین نگاهی را شاهد نبوده‌ایم که مصداق آن پخش سریال‌های خارجی از تلویزیون و ترویج و تعمیق سبک زندگی‌های شرقی و غربی در خانواده‌های ایرانی است.

طاهری با تأکید بر ارائه مباحث نظری ناظر بر الگوی سوم زن مسلمان در جریان رویداد دختر خاله‌ها از سوی اساتید حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: این الگو را امامین انقلاب به ما معرفی کردند و مبتنی بر عبودیت و اسلام است؛ اسلام می‌گوید دختر حسنه است و پایگاه عاطفی جامعه محسوب می‌شود، اسلام می‌گوید که رسول خدا وقتی وارد منزل می‌شدند به استقبال دخترشان می‌رفتند و بر طبق موازین اسلامی، دختر دارای ارزش بوده و سرمایه جامعه است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، از بین خواهد رفت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با ابراز تأسف از اینکه دشمن در جریان جنگ شناختی بخشی از دختران ما را با خود همراه ساخت، افزود: با این‌حال ما لشکری از دختران و فرشتگان را داریم که با انسجام حقیقی می‌توانند در برابر هجمه دشمن بایستند اما متأسفانه ذهنیت آنان درگیر الگوهای شرقی و غربی است. این همایش بر آن است تا الگوی زیست دختران مسلمان ایرانی را جار بزند و کل کشور را به مطالعه الگوی سوم زن مسلمان دعوت کند.

انتهای پیام
captcha