کتاب آنالیز مودال محیطی و تجربی منتشر شد
کد خبر: 4155344
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
به‌همت انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل؛

کتاب آنالیز مودال محیطی و تجربی منتشر شد

انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «آنالیز مودال محیطی و تجربی» را با رویکردی به حوزه علوم فنی و مهندسی پ، به ویژه پایش سلامت سازه و مهندسی عمران گرایش سازه منتشر کرد.

کتاب آنالیز مودال محیطی و تجربیبه گزارش ایکنا از اردبیل، انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «آنالیز مودال محیطی و تجربی» را با رویکردی به حوزه علوم فنی و مهندسی ، به ویژه پایش سلامت سازه و مهندسی عمران گرایش سازه منتشر کرد.

این کتاب توسط مهندس «علی قاسمی‌خادمی» دانش‌آموخته مهندسی عمران گرایش سازه دانشگاه محقق اردبیلی و برگزیده جوایز بنیاد ملی نخبگان و مهندس «احسان حافظی‌فر» دانش‌آموخته مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب دانشگاه شهیدبهشتی تالیف گردیده است که پژوهش‌محور بوده و مطالعات ویژه در منابع معتبر داخلی و خارجی و عملیاتی بودن نتایج تحقیق، از ویژگی‌های اصلی آن است.

در کتاب« آنالیز مودال محیطی و تجربی» آمده است تحلیل مودال تجربي، روند شناسايي ويژگي‌های دينامیکي سازه‌ها از جمله مودهای ارتعاشي، با به کار بردن پاسخ ديناميكي آنها به ارتعاشات مي‌باشد که يک روش سودمند و دقیق برای ارزیابی آسیب در سازه‌ها است و اساس آزمايش‌های سلامت سنجي غیر مخرب ارتعاشي مي‌باشد. استفاده از روش‌های آنالیز مودال تجربي معمول با مشکلات اساسي همراه است. زيرا اغلب سازه‌هايي که در محیط پیرامون ما قرار دارند، تحت بارهای محیطی نظیر باد، امواج صوتي و نويز های متعدد مي‌باشند. بنابراين ماهیت بارهای وارد شده به اين سازه‌ها دقیقا مشخص نیست و اندازه‌گیری آن‌ها نیز در اکثر موارد غیرممکن است. به منظور رفع اين مشکلات، محققان در سال‌های اخیر به ارائه روش‌های نوين آنالیز مودال، بر مبنای اندازه‌گیری فقط پاسخ پرداخته‌اند. اين روش‌ها، آنالیز مودال محیطی نامیده مي‌شوند. در اين روش‌ها، سازه توسط بارهای محیطی تحريک مي‌گردد.

در اين کتاب ضمن معرفی آنالیزهای مودال، کاربرد آنالیز مودال عملیاتی و آنالیز مودال تجربي در عیب‌يابي سازه‌ای مورد بررسي قرار مي‌گیرد. همچنین استخراج اطلاعات مودال حاصل از توابع پاسخ فرکانسي، از روش‌های يک درجه آزادی(روش برداشت قله، برازش دايره،FRF معکوس) و چند درجه آزادی(چند جمله‌ای کسری گويا) معرفی و مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند. در بررسی‌های عددی نتايج تحلیل نشان مي‌دهد که بار ضربه نسبت به رکورد زلزله از عملکرد بهتری در تعیین مودهای ارتعاشي سازه برخوردار است و از طرفي تمامي روش‌های يک درجه آزادی و چند درجه آزادی نتايج قابل قبولي را تعیین پارامترهای مودال ارائه مي‌دهند. در مرحله دوم از روش آنالیز مودال محیطی استفاده مي‌شود.

در اين حالت بار محیطی باد و نويز که از روش‌های تجزيه حوزه فرکانسي و زیر فضای تصادفی است، به ترتیب جزو روش‌های حوزه فرکانسی و حوزه زماني مي‌باشند، برای تقريب پارامترهای مودال استفاده می‌شود. نتايج عددی صراحتا نشانگر عملکرد بهتر روش تجزيه حوزه فرکانسي نسبت به روش زير فضای تصادفی در تعیین خصوصیات ذاتی سامانه است. در انتها با اعمال آسیب فرضي در سازه و استفاده از نتايج روش‌های آنالیز مودال تجربي و محیطي، ابتدا وجود آسیب در سازه با استفاده از تغییرات توابع پاسخ فركانسي و معیار مک بررسي شده و نهايتا محل آسیب‌سازه‌ای نیز با استفاده از روش تغییر شکل مودی شناسايي مي‌گردد.

کتاب «آنالیز مودال محیطی و تجربی»، 158 صفحه‌ای، در 4 فصل تالیف شده‌است و به قیمت 900000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha