برنامه‌های شهرداری برای ایام محرم حمایتی است
کد خبر: 4155478
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

برنامه‌های شهرداری برای ایام محرم حمایتی است

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد به تشریح اقدامات حمایتی از ه‍یئات مذهبی و مجموعه های مردمی برای ایام محرم پرداخت.

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، امروز 25 تیرماه، در نشست خبری با عنوان «معرفی برنامه‌های شهرداری مشهد برای ایام محرم و صفر ۱۴۰۲» اظهار کرد: نسبت به این انقلاب و خون‌هایی که تقدیم به انقلاب شد و با توجه به اینکه در فضای فرهنگ و رسانه ایران فعالیت می‌کنیم، نقش تأثیرگذاری در گفتمان انقلاب اسلامی داریم و این نقش را باید مجدد بررسی کنیم که ایام محرم و صفر فرصت خوبی برای این کار است.

وی اظهار کرد: شهرداری اقداماتی همچون گذشته در دستور کار دارد. بزرگداشت شعائر و توجه به ایام‌الله کار دولتی نیست و از همان روز اول از زمان نزول قرآن نیز دولتی نبوده است. زنده نگه داشتن دین ما توسط مردم، جامعه و خانواده بوده و مجموعه‌های دولتی باید حمایت حداقلی را داشته باشد.

شکوه شعائر حسینی در سایه کار مردمی

اسماعیل‌زاده ادامه داد: اگر امروز می‌بینیم هر ساله بر شکوه و عظمت مراسمات امام حسین(ع) افزوده می‌شود، به خاطر این است که کار مردمی است و مجموعه دستگاه فرهنگی شهر هم به این رسیده‌اند، چراکه باید زنده نگه داشتن این مناسک و مناسبات مذهبی توسط مردم صورت گیرد، پس ما باید به صورت غیرمستقیم حمایت از رویدادهای مردمی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در دهه اول محرم به هیچ عنوان در فضای مردمی دخالت نمی‌کنیم، یک بخش از اقدامات ما اقدام حمایتی است، تجربه‌ای در دو سال گذشته با ایجاد «حسینیه‌ای به وسعت شهر» داشتیم و حمایت حداقلی در تامین امکانات با معرفی هیأت و مجموعه‌های مختلف می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: شهرداری نمایشگاه با تخفیف محصولات خود را ارائه می‌کند، در کنار این مجموعه‌ها، دستگاه‌های مختلف توسط مجموعه‌های مردمی ایجاد می‌شود، ضمن اینکه مجموعه‌های حاکمیتی نیز اقداماتی در دستور کار دارند.

وی با اشاره به اینکه هیئات در سامانه سما می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند، افزود: یکی از مصادیق فضاآرایی شهری، حضور مردمی و پیوند فضای اجتماعی به محرم است و در سامانه درخواست‌ها بررسی و با توجه به سطح درخواست و وسعت اقدام مشارکت‌هایی صورت می‌دهند که به صورت غیرنقدی این مشارکت‌ها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: مدیریت شهری تلاش کرده حداقل امکانات را فراهم می‌کند. برپایی اقامه نماز، برپایی چند نمایش آیینی، راه‌اندازی پویش نصب پرچم در سردرب منازل را داریم، این اتفاق نمادی است که نشان‌دهنده توجه مردم به این ایام است. همچنین «هر خانه یک حسینیه» پویشی است که هرکسی در فضای شهر مشهد حضور دارد می تواند در این پویش شرکت کند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: تفاوت ما دیگر شهرها این است مجاور حضرت رضا(ع) هستیم و مشهد باید با دیگر شهرهای ایران متفاوت باشد و این تفاوت می‌تواند آیین پرچم‌گذاری سر درب منازل باشد.

حمایت از برپایی حسینیه‌های کودکی

وی گفت: حمایت از برپایی حسینیه‌های کودکی در قالب بسته‌های محتوایی و لوازم بازی تحت عنوان «سرباز حسینم» در همین نمایشگاه، خدماتی ارائه می‌شود. علاوه بر این «حسینیه کودک» را در معبر گلستان راه‌اندازی خواهیم کرد و نقالی و  پرده‌خوانی را با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی و همکاری مردمی خواهیم داشت.

اسماعیل زاده افزود: حمایت از نمایش‌های آیینی نیز جزو برنامه‌های ماست. در این ایام تعدادی نمایش در ۵ بوستان‌های شهر برگزار خواهد شد که «رودپارک»، «ملت»، «کوهسنگی» از جمله این بوستان‌هاست.  

وی از راه‌اندازی کاروان خودرویی «اذن عزا» به‌صورت مردمی خبر داد و اظهار کرد: همچنین سومین روز محرم در ۱۲ نقطه شهر کنگره شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود. این اقدام نیز به‌صورت مردمی خواهد بود. علاوه بر این نیز پویش «نذر من» تحت عنوان جمع‌آوری ظروف یکبار مصرف و بازیافت آن است. در راستای حمایت از محیط‌زیست صورت خواهد گرفت. آبیاری درختان معابر فرعی نیز تحت عنوان پویش «نذر من» است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: یکی از مهمترین ماموریت‌های شهرداری در این ایام فضاآرایی است که پرده‌ها در همین حسینیه عرضه و بخشی از هزینه را شهرداری تقبل خواهد کرد که این حمایت عملی خواهد شد و بخشی هم هیأت انجام می‌دهد.

نصب المان با نماد محرم در سطح شهر

وی از نصب بیش از ۹۰ احسینیه لمان با نماد محرم در سطح شهر خبر داد و گفت: المان‌ها و یادمان‌های امسال که در حال تولید است به عنوان نماد محرم در سطح شهر نصب می‌شود. همچنین اقدام مشترکی بین شهرداری و پلیس راهور و سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت که براساس آن، ۵۰۰ نقطه برای راه‌اندازی ایستگاه صلواتی مشخص شده است که در این نقاط مجوز داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha