مکتب امام حسین(ع) سعادت دنیا و آخرت را به انسان می‌بخشد
کد خبر: 4158582
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۶
تولیت آستان قدس رضوی:

مکتب امام حسین(ع) سعادت دنیا و آخرت را به انسان می‌بخشد

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی گفت: اگر می‌خواهیم به سعادت دنیا و آخرت برسیم و اگر دنبال کمالات معنوی، رضوان الهی و قرب خداوند متعال هستیم، باید در مکتب حسین(ع) زانو بزنیم، این مکتب سعادت دنیا و آخرت را به انسان می‌بخشد.

حجت الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه پنجم مردادماه در مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در روایت داریم وقتی چشم امام سجاد(ع) به جناب عبیدالله ابن عباس ابن علی افتاد، پسر قمر بنی‌هاشم، صورت مبارک حضرت را اشک فراگرفت و فرمود حضرت عباس(ع) نزد خداوند تبارک و تعالی مقام و منزلتی دارد که جمیع شهدا در روز قیامت به حال او و منزلت و مقام او غبطه می‌خورند.

وی ادامه داد: جمیع شهدا از هابیل گرفته تا شهدایی که در رکاب امام زمان(عج) شهید می‌شوند به مقام حضرت غبطه می‌خورند. این چه مقام، چه عظمت و چه منصبی است؟ از کجا قمر بنی‌هاشم(ع) به این مقام و منزلت رسیده است؟

مروی اظهار کرد: در روایات داریم روز قیامت، در آن لحظات بسیار سخت و شدید پیامبر اسلام(ص) نگران حال امت خود است، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) محضر حضرت فاطمه(س) می‌آیند و می‌فرمایند: «زهرا جان آیا برای این لحظه چیزی داری؟ آیا برای شفاعت امروز چیزی ذخیره کرده‌ای که به خداوند عرضه بداری و برای امت من شفاعت بگیری؟» حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: «یک چیز بسیار گرانبها را برای امروز و این لحظه ذخیره کردم و آن دستان قطع شده عباس(ع) است. این‎ها را برای امروز ذخیره کردم تا به برکت این دست‌ها از خداوند برای امت پیامبر اسلام(ص) شفاعت بگیرم.»

تولیت آستان قدس رضوی افزود: دو دست بریده حضرت عباس(ع) چه مقامی دارد؟ این مقام علمدار امام حسین(ع) است. مقام امام حسین(ع) چیست؟ مقام عباس(ع) که علمدار حسین(ع) است، برای ما انسان‌های معمولی و عادی قابل وصف، درک و فهم نیست، امام حسین(ع) دیگر کیست و چه مقامی دارد؟

وی بیان کرد: حضرت عباس(ع) از کجا به این مقام رسید؟ در مکتب و مدرسه امام حسین(ع) این اتفاق افتاد. اگر می‌خواهیم به سعادت دنیا و آخرت برسیم و اگر دنبال کمالات معنوی، رضوان الهی و قرب خداوند متعال هستیم، باید در مکتب حسین(ع) زانو بزنیم، این مکتب سعادت دنیا و آخرت را به انسان می‌بخشد. امام حسین(ع) سفینه و کشتی نجات است، نجات از جهنم، ظلمت، گمراهی، معصیت، دوری از خداوند متعال و وسوسه‌های گمراه‌کننده شیطان.

مروی اظهار کرد: در کشتی امام حسین(ع) بنشینید و بیاموزید تا به مقامی برسید که دیگر انسان‌ها به مقام و منزلت شما غبطه بخورند. مکتب امام حسین(ع) چنین مکتبی است. امام حسین(ع) فرمودند «من برای شما اسوه و الگو هستم، اگر راه سعادت، خوشبختی، قرب الهی و راه بندگی را طلب می‌کنید من حسین(ع) را الگوی خود قرار دهید.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه کدام مکتبی این‌گونه انسان را تربیت می‌کند، گفت: امام حسین(ع) به سائلی که به سراغشان آمده بود پاداش داد با این عنوان که سراغ ما آمدی، مسیر درست را انتخاب کردی و به راه صحیح پیوستی که این پاداش دارد. پاداش بزرگی نیز به حر داد. حر قبل از توبه بزرگ‌ترین جفا و ظلم را در حق اباعبدالله(ع) انجام داد، راه را بر امام حسین(ع) بست و قضیه را به اینجا کشاند، اما وقتی حر توبه می‌کند، امام حسین(ع) نه تنها توبه او را می‌پذیرد که خودش پاداش بزرگی است، بلکه علاوه بر این، پاداش بزرگ‌تری می‌دهد و او را در جمع اصحاب، یاران و شهدای کربلا می‌پذیرد.

وی اظهار کرد: برای این امام گریه نکنیم برای چه کسی گریه کنیم؟ زبان ما از توصیف امام حسین(ع) و مقام و منزلت ایشان الکن است. امام حسین(ع) تربیت‌شده قرآن و قرآنِ ناطق و حقیقت قرآن است. در عصر عاشورا به ظاهر خیمه‌ها را آتش زدند اما در واقع این آتش به حقیقت قرآن افتاد و قرآن را آتش زدند. امروز نیز یزیدیان زمان قرآن را آتش می‌زنند، زیرا قرآن حسین(ع) تربیت می‌کند، انسان و خلیفه‌الله تربیت می‌کند.

مروی با اشاره به اینکه باید خودمان را در مکتب حسین(ع) قرار دهیم، تصریح کرد: خوشبختی، عاقبت به خیری، رضوان الهی و سعادت دنیا و آخرت در پرتو قرار گرفتن در سفینه حسین(ع) است. باید از عاشورا و اباعبدالله(ع) درس بگیریم و فقط به بعد حماسی عاشورا اکتفا نکنیم. عاشورا و اباعبدالله(ع) درس‌های فراوانی مانند گذشت، بزرگی، بخشش و... به ما داده است. چقدر ما حاضر هستیم به عنوان شیعیان اباعبدالله(ع) در زندگی خود گذشت داشته و اهل بخشش باشیم؟ باید سلوک حسینی پیدا کنیم تا خوشبختی و سعادت ما تضمین شود.

انتهای پیام
captcha