آیین نخل‌گردانی در شاهرود برگزار شد
کد خبر: 4159101
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
همزمان با روز یازدهم ماه محرم

آیین نخل‌گردانی در شاهرود برگزار شد

آیین قدیمی نخل‌گردانی، عصر روز یازدهم ماه محرم با حضور پرشور سوگواران حسینی در قالب هیئت‌های عزاداری در شاهرود با حضور ارادتمندان اهل بیت(ع) برگزار شد.

آیین نخل‌گردانی در شاهرود

به گزارش ایکنا از سمنان، آیین قدیمی نخل‌گردانی به عنوان یکی از سنت‌های کهن با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، روز گذشته، 7 مرداد همزمان با یازدهم ماه محرم با حضور عزاداران حسینی در شاهرود برگزار شد.

این آیین با به راه افتادن دسته‌های سینه و زنجیرزنی، چاوش‌خوانی پس از ۱۰ روز بی‌قراری در محدوده بافت قدیمی شاهرود به یاد سرور و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران با وفایش برگزار شد.

آیین «نخل گردانی» در کنار مراسم «یاعباس، یاعباس» مهمترین و پرشورترین مراسم سوگواری حسینی شاهرود ویژه ماه محرم به شمار می‌رود.

نخل که از شب گذشته آذین‌بندی شده با نوای «یا حسین‌(ع)» روی دست عزاداران حسینی بلند شده و مردم از اطراف و روستاهای حومه، در کوچه و خیابان‌ها تجمع می کنند و به عزاداری می‌پردازند، دسته‌ها و هیات‌های مذهبی طوقهایی که روز پنجم در تکایا و مساجد مستقر کرده بودند، همراه با تمامی تجهیزات به خیابان می‌آورند تا پیشاپیش نخل حرکت داده شوند.

نخل از کوچه‌ای که به نام کوچه «مسجد نخل» معروف است، بیرون آورده و در خیابان اصلی، میان جمع عزاداران چرخانده می‌شود. پس از آن بر زمین گذاشته می‌شود و هیات‌ها جلوی نخل به سینه‌زنی می‌پردازند شیون و فریاد «یا حسین، یا حسین‌(ع)» به آسمان بلند می‌شود و شیپورچیان و سنج‌زن‌ها آهنگی حماسی و باهیجان می‌نوازند به‌طوری که نبرد و روز واقعه سال ۶۱ هجری قمری را در ذهن‌ها تداعی می‌کند.

خواندن نوحه پنج تن آل‌عبا(ع) هم یکی از اجزای اصلی این آیین سنتی است که طرفداران بسیاری دارد. عزاداران حسینی بر طبق سنت قدیم نخل را با شکوه و جلال خاصی به دوش گرفته و در حالی که سه نخل‌گردان هم در داخل و هم بالای نخل هستند، نخل‌بران را هدایت می‌کنند.

پس از ساعتی عزاداری و روضه‌خوانی، نخل به همان ترتیب باشکوه، همراه با دسته‌های سینه و زنجیرزنی دوباره به جایگاه قبلی خود بازگرداننده می‌شود. این آیین در اربعین حسینی دوباره برگزار، اما تا آن زمان پرچم‌های مشکی سردر مسجدها، تکیه‌ها و خانه‌ها، مردم را به مجلس‌های کوچک عزاداری دعوت می‌کند.

نخل‌های برخی از شهرها و روستاهای شاهرود، علاوه بر تفاوت از نظر اندازه در نحوه تزیین نیز متفاوت است و بر روی آن آیاتی از کلام‌الله مجید و اشعاری از محتشم کاشانی نقش بسته است.

آیین نخل گردانی شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha