ظهور عدالت مهدوی در راستای عدالت‌خواهی امام حسین(ع) است
کد خبر: 4159617
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

ظهور عدالت مهدوی در راستای عدالت‌خواهی امام حسین(ع) است

سیدمهدی واعظ موسوی گفت: در مقایسه با قیامی که سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با ظلم و جور انجام داده‌اند، حضرت مهدی(عج) باید در ابعاد گسترده‌تری قیام عدالت‌خواهی را انجام دهند، لذا ظهور عدالت مهدوی در راستای عدالت‌خواهی امام حسین(ع) صورت می‌گیرد.

سیدمهدی واعظ موسوی، سخنران و مشاور خانوادهسیدمهدی واعظ موسوی، سخنران برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص اثربخشی مجالس امام حسین(ع) در راستای ظهور امام زمان(عج)، گفت: یکی از شاخص‌های مهم مراسم عزاداری اباعبدالله حسین(ع)، عدالت‌محوری است، علت واقعه‌ عاشورا ظلم فراگیری بوده که توسط بنی‌امیه به مردم اعمال می‌شده است و این قیام عدالت‌محوری سیدالشهدا(ع) در مقابل ظلم بی‌حد و حصر آنها، ماهیت اصلی قیام کربلا را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: انتظار حضرت قائم(عج) هم بر مبنای حضور ایشان برای عدالت‌گستری و مبارزه با ظلم است و در مقایسه با قیامی که سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با ظلم و جور انجام داده‌اند، حضرت مهدی(عج) باید در ابعاد گسترده‌تری قیام عدالت‌خواهی را انجام دهند، لذا ظهور عدالت مهدوی در راستای عدالت‌خواهی امام حسین(ع) صورت می‌گیرد.

واعظ موسوی ادامه داد: با توجه به سخنان سیدجعفر شهیدی در کتاب «پس از پنجاه سال»، ایشان بر این باور هستند که مسیر نهضت و بعثت پیامبر(ص) که مسیر عدالت و ظلم‌ستیزی بود، منحرف شد و بعد از 50 سال حادثه عاشورا با این عمق و ژرفا در جهان اسلام رخ داد تا عدالت محوری دوباره مسیر خود را پیدا کند.

این سخنران برجسته در خصوص اثرگذاری واقعه عاشورا، بیان کرد: عمق این واقعه به قدری زیاد است که بعد از این همه سال، تمامی انسان‌هایی که عدالت‌جو هستند، فارغ از دین و مذهبی که دارند از این واقعه متأثر می‌شوند، همچنین انسان‌ها از واقعه عاشورا درس‌های بزرگ و مهمی گرفته‌اند، برای نمونه گاندی می‌گوید: من حاصل مطالعاتم در مورد قهرمانان کربلا را به ملت هند هدیه کردم و آنها را از استعمار نجات دادم.

وی با اشاره به استفاده از عدالت‌بخشی در عزاداری‌های سیدالشهدا(ع)، افزود: آیات و روایات بسیاری در خصوص عدالت و ارزش عدالت وجود دارد که حاکی از ابعاد گوناگون عدالت در زندگی است، مثل عدالت در گفتار، کردار، حکمرانی، ارتباطات بین افراد و انواع گوناگون دیگری از بعدهای عدالت که وجود دارد، همانطور که خداوند می‌فرماید: هنگامی‌که سخن می‌گویید به عدالت سخن بگویید. آیات و روایات قرآن در خصوص عدالت‌محوری و نفی ظلم به‌قدری فراوان است که قابلیت این را دارد که کل محرم و صفر در موردش صحبت شود.

واعظ موسوی در پایان گفت: مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) نباید صرفاً برای تهییج عواطف و احساسات مردم شکل گیرد، زیرا تهییج عواطف و احساسات ضروری است، اما کافی نیست و این تهییج عواطف باید مبتنی بر کسب معرفت و شناخت عمیق باشد، یعنی مبانی فکری و عملی امام حسین(ع) باید توسط مردم شناسایی شود و صرفاً به تهییج عواطف نپردازند، زیرا این امر جفای بزرگی به حرکت سیدالشهدا(ع) است و هرچقدر معرفت در این مجالس بیشتر باشد، دوام بیشتری دارد.

انتهای پیام
captcha