«جوانان» پروژه جهاددانشگاهی هستند
کد خبر: 4160424
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۶
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

«جوانان» پروژه جهاددانشگاهی هستند

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به شعار چهل‌وسومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی گفت: جوانان نقطه تمرکز این نهاد در حوزه فرهنگی هستند و پروژه جهاددانشگاهی «پروژه جوانان» است.

نشست خبری شورای هماهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی استان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری شورای هماهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی استان اصفهان به‌مناسبت چهل‌وسومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، عصر روز گذشته، 14 مردادماه در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد. 

در این نشست، محمدحسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان اظهار کرد: جهاددانشگاهی واحدهای اصفهان و صنعتی قدمت بیشتری نسبت به پژوهشکده زیست‌فناوری رویان دارند. این پژوهشکده زیرمجموعه پژوهشگاه رویان در تهران است. پژوهشکده زیست‌فناوری رویان ابتدا در تهران و سپس در اصفهان به‌ دست دکتر سعید کاظمی آشتیانی پایه‌گذاری شد. از جمله دستاوردهای این مرکز می‌توان به شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی و فعالیت در زمینه نازایی اشاره کرد که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و آحاد جامعه است. در سال‌های اخیر، بیشترین تحقیقات خود را در کنار فعالیت‌های زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی، به حوزه سلامت باروری اختصاص داده‌ایم.

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان گفت: امیدوارم با همکاری اصحاب رسانه، اطلاع‌رسانی صحیحی در این‌باره به جامعه داشته باشیم، زیرا درک ما از سلامت باروری با درک جامعه از این مسئله کاملاً متفاوت است؛ این تفاوت میان واقعیت علمی و درک جامعه می‌تواند از طریق خبرنگاران به فهمی همگانی و درست تبدیل شود و گامی در راستای سلامت آینده ایران باشد.

ارائه آموزش‌های فوق تخصصی در جهاددانشگاهی اصفهان

در ادامه، ابوذر پورمدنی، رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ضمن تبریک روز خبرنگار بیان کرد: جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در تاریخ ۱۶ مرداد 1359 همزمان با تشکیل جهاددانشگاهی کل کشور تأسیس شد. زمانی این واحد تنها شعبه جهاددانشگاهی در اصفهان بود که دفتر پشتیبانی جنگ داشت و طرح‌های پژوهشی دانشجویان در مراکز جنگ و دفاع به دست ما پیاده‌سازی می‌شد. برای مثال، اولین پهپاد در دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته و در ادامه روند توسعه آن انجام شد. نمایشگاه‌های بسیاری نیز در این حوزه برگزار شده است.

وی افزود: در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، شش گروه در حال فعالیت هستند؛ گروه پژوهشی برق که قدیمی‌ترین بخش پژوهشی این واحد محسوب می‌شود و در زمینه تست، اندازه‌گیری، کنترل و همچنین فناوری اطلاعات در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فعالیت می‌کند. بیشتر حوزه کاری این گروه، صنایع نظامی است و ما یکی از مراکز تأمین‌کننده تجهیزات پژوهشی برای صنایع نظامی هستیم. گروه ژئوشیمی در دو زمینه فعالیت دارد؛ اکتشاف و فرآوری مواد معدنی و اکتشاف منابع آب. گروه پژوهشی فراوری مواد پلیمری نیز در زمینه تولید رنگ، رزین و لاستیک‌ فعالیت می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در ادامه معرفی گروه‌های پژوهشی این واحد گفت: گروه پژوهشی فناوری ضایعات کشاورزی یکی دیگر از این گروه‌هاست. ضایعات کشاورزی در کشور ما بسیار زیاد است، با وجود مشکلات مربوط به کود و سم، محصول را تولید می‌کنیم و متأسفانه به راحتی آن را از دست می‌دهیم که اتلاف و اسراف به دنبال دارد. مرکز فناوری تخصصی شیمی و مهندسی شیمی که در زمینه آب، محیط‌زیست و تولید محصولات شیمیایی فعالیت می‌کند و مرکز مهندسی بهره‌وری و توسعه سیستم‌ها که در زمینه‌های مدیریتی مثل جانشین‌پروری، چرخه بهره‌وری و برنامه‌ریزی استراتژیک به روش نوین، مدیریت دانش و موارد مشابه در حال فعالیت است، دو مرکز فناوری تخصصی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان هستند.

ابوالفضل پورمدنی رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان قوی‌ترین واحد کل کشور در حوزه معاونت آموزشی است، تصریح کرد: در استان اصفهان هشت مرکز آموزشی داریم، در هر کدام از شهرستان‌های خمینی‌شهر و نجف‌آباد یک مرکز و ۶ مرکز دیگر در سطح استان فعال هستند. آموزش تخصصی در زمینه‌هایی که نام برده شد، رویکرد ما در سال‌های اخیر است، به‌طوری که از سطح آموزشگاه‌های عمومی استان عبور کرده‌ایم و در حال ارائه آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی هستیم.

پورمدنی در خصوص اشتغال و کارآفرینی گفت: از جمله فعالیت‌های ما در این راستا می‌توان به تأسیس باشگاه کارآفرینی، کلینیک کسب‌وکار و مواردی که با ایجاد اشتغال در کشور همراه است، مثل نیازسنجی و هدایت شغلی، دپارتمان‌های تخصصی در معاونت آموزشی، دپارتمان نفت، گاز و پتروشیمی، دپارتمان فناوری اطلاعات و دپارتمان فولاد که در زمینه آموزش فعالیت تخصصی دارند، اشاره کرد.

وی درباره معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی توضیح داد: حوزه فعالیت این واحد بیشتر به دانشگاه اختصاص دارد که در سه زمینه پیوست‌نگاری فرهنگی، مطالعات فرهنگی و مطالعات فرهنگی بروز یافته است. پیوست‌نگاری فرهنگی برای طرح‌های عمرانی و طرح‌هایی انجام می‌شود که در سطح شهر و کشور به آنها نیازمندیم، زیرا بسیاری از موارد بدون پیوست‌نگاری فرهنگی انجام شده و مشکلاتی برای مردم و جامعه به همراه داشته است. مطالعات فرهنگی مشکلات فرهنگی جامعه را که در نبود این مطالعات ریشه دارد، بررسی می‌کند. کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی نیز در این واحد اجرا می‌شود و جهاددانشگاهی مجری برگزاری مناظرات کشوری و استانی است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بیان کرد: هدف از تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی است؛ متأسفانه کشور ما در این زمینه ضعف دارد، به‌طوری که بسیاری از مطالعات به تولید محصول منجر شده، ولی برای ورود به بازار با مشکل مواجه است. یکی از وظایف جهاددانشگاهی، تجاری‌‌سازی محصولات تولیدی این نهاد و نیز محصولات تولیدشده به‌وسیله دانشجویان ارشد و دکترا یا استادان دانشگاه‌ها بوده که به جهاددانشگاهی راه یافته است.

جهاددانشگاهی واحد اصفهان؛ بازوی مطالعاتی مدیریت شهری

مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: جهاددانشگاهی در دهه اول فعالیت خود به کارهای فوری پرداخت، ولی به مرور در حال تبدیل شدن‌ به مکانی برای رسیدگی به کارهای مهم غیرفوری است. طبق مدل آیزنهاور، سازمان‌های برون‌یاخته‌ بخش اعظمی از کارهای خود را به چنین فعالیت‌هایی اختصاص می‌دهند. فعالیت‌های پژوهشکده زیست‌فناوری عمدتاً نیازمند سرمایه‌گذاری و تمرکز است، در حالی که بسیاری از سازمان‌های ما اهل چنین سرمایه‌گذاری‌هایی نیستند. بنابراین، جهاددانشگاهی با این روش ایثار استراتژیک انجام می‌دهد، یعنی بر موضوعاتی که سازمان‌های دیگر به‌دلیل بی‌حوصلگی، نداشتن بودجه یا نداشتن تمرکز از آنها غافل هستند، تمرکز می‌کند.

وی افزود: جهاددانشگاهی در دهه اول انقلاب بیشتر بر فعالیت‌های فرهنگی متمرکز بود، در دهه‌های بعدی بر فعالیت‌های آموزشی متمرکز شد و این تمرکز طی دو دهه گذشته با تأکید استراتژیست‌های نظام و مسئولان جهاددانشگاهی به حوزه پژوهش اختصاص یافته است. یکی از ویژگی‌های جهاددانشگاهی در اصفهان، حضور بیش از دو واحد در این استان است، به‌طوری  که تقسیم کار صورت‌گرفته میان آنها باعث پیشرفت شده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: پژوهشکده‌ زیست‌فناوری رویان اصفهان زیرمجموعه‌ای از پژوهشکده زیست‌فناوری رویان در تهران است. میان جهاددانشگاهی اصفهان و جهاددانشگاهی صنعتی تقسیم‌ کاری صورت گرفته، به‌طوری که واحد اصفهان بر مطالعات پزشکی و حوزه علوم انسانی متمرکز است. مفهومی که طی این سال‌ها بر آن متمرکز بوده‌ایم، شهرشناسی است. اصفهان شهری مظلوم به شمار می‌رود، زیرا سرشار از آسیب‌ها و پتانسیل‌های گوناگون است.

مهدی ژیان‌پور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان

وی گفت: حل مشکلات، این شهر را به موتور محرکی تبدیل می‌کند که ضمن حل کردن مشکلات استان اصفهان، کمک ارزشمندی نیز به کل کشور خواهد کرد. بنابراین، مفهوم پایداری مورد توجه ما قرار گرفته و گروه‌های پژوهشی واحد اصفهان در سه بعد اجتماعی، اقتصادی و کالبدی، مفهوم پایداری را در حوزه مطالعات شهری دنبال می‌کنند. طی این سال‌ها تلاش کردیم به بازوی مطالعات مدیریت شهری تبدیل شویم و تا حد زیادی هم موفق شده‌ و مرجعیت نسبی به دست آورده‌ایم، به‌طوری که تلاش کردیم در شهرداری، شورای شهر، حوزه مدیریت برنامه‌ریزی و استانداری در سطوح استراتژیک یا موضوعی به مسائل این ارگان‌ها در صورتی که اعلام نیاز کنند، پاسخ دهیم.

ژیان‌پور تصریح کرد: جهاددانشگاهی واحد اصفهان به همراه واحد صنعتی، بزرگترین شبکه آموزش مهارت را در کل استان به خود اختصاص داده‌اند. ما حدود ۱۴ مجموعه داریم؛ هشت مجموعه در جهاددانشگاهی واحد صنعتی و شش مجموعه در واحد اصفهان. جهاددانشگاهی واحد اصفهان دو مرکز عمده خود را در دوران کرونا به‌دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل کرد و اکنون شش مرکز دایر در شهر دارد. همچنین دوره کرونا به ما کمک کرد تا در حوزه آموزش الکترونیک رشد قابل توجهی داشته باشیم. با توجه به اینکه آموزش الکترونیک از زندگی مردم حذف نمی‌شود، ما باید در این زمینه توانمند باشیم.

وی تأکید کرد: براساس شعار امسال جهاددانشگاهی، جوانان نقطه تمرکز ما در حوزه فرهنگی هستند، به‌طوری که پروژه جهاددانشگاهی، پروژه جوانان است. استقرار ما در دانشگاه اصفهان در راستای کمک به افرادی‌ است که وارد دانشگاه می‌شوند. بنابراین، سعی می‌کنیم به آنها در مواجهه با زندگی واقعی کمک کنیم. بسیاری از افرادی که امروزه در سطوح مدیریتی کشور قرار دارند، حتماً دوره‌ای از زندگی خود را در واحدهای جهاددانشگاهی گذرانده‌اند. در حال حاضر، خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا، سازمان دانشجویان، انتشارات و کتابفروشی و مرکز افکارسنجی ایسپا، مهم‌ترین بخش‌های سازنده معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان هستند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص فعالیت‌های این واحد در راستای بهبود وضعیت شهر و شهروندان با توجه به رویکرد پژوهش در علوم انسانی گفت: بعد از یک دوره مقدماتی که در حال ایجاد زمینه فعالیت‌ها بودیم، به موضوع کنترل شهری یا شهرشناسی رسیدیم. متأسفانه این حوزه هیچ‌گاه در ایران به رسمیت شناخته نشده است و ذیل یکی از دپارتمان‌های علوم اجتماعی یا مدیریت شهری تعریف می‌شود. بنابراین، اولین اقدام ما تعریف این حوزه میان‌رشته‌ای بود و لنز پایداری را برای این نگاه در نظر گرفتیم.

وی افزود: مشکلاتی که امروز در حوزه مدیریت شهری وجود دارد، از جمله آب و منابع که امروز درباره آن گفت‌وگو شد، ناشی از نگاه تک‌ساحتی به شهر است که به‌طور مداوم از منابع آن استفاده شده، ولی به پایداری شهری کاملاً بی‌توجه بوده‌ایم. اولین تأکید ما توجه به ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی شهر به‌عنوان موجودی زنده بود. در این راستا، گروه‌های سه‌گانه مطالعات اجتماعی فرهنگی، مطالعات گردشگری و مطالعات کالبدی تشکیل شد. تلقی از رونق اقتصادی شهر اصفهان، توسعه گردشگری است.

ژیان‌پور تصریح کرد: در خصوص مظلومیت علوم انسانی همین بس که مجاب کردن مدیران شهری برای استفاده از اطلاعات و یافته‌های پژوهشی یا اینکه با استفاده از پژوهش می‌توان محیط شهری را کنترل کرد، پروژه بسیار عظیمی است. همچنین شکل‌دهی اجتماعی علمی در این حوزه که کارفرما و پژوهشگر برای تعریف پروژه حضور داشته باشند، داستان متفاوتی محسوب می‌شود. در هر صورت طی یک دهه گذشته، تلاش زیادی در این راستا داشتیم و به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافتیم. برای نمونه می‌توان به سازمان‌هایی اشاره کرد که با جدیت در حوزه تحقیقات علوم انسانی فعالیت می‌کنند و نیازهای خود را به پروژه‌های پژوهشی تبدیل کرده‌اند.

وی گفت: از جمله اولین اقدامات ما در شهر، جدی کردن بعضی از مفاهیم بود، از جمله شهر پایدار، شهر خلاق و پروژه پیوستن اصفهان به شهر خلاق؛ بخش علمی این پروژه حاصل تلاش همکاران ما در جهاددانشگاهی واحد اصفهان بوده است. آنها هم‌اکنون نیز در حال بازنگری طرح جامع گردشگری استان هستند که یک دهه پیش تهیه شده و سندی بالادستی محسوب می‌شود و می‌تواند خط‌مشی گردشگری استان را طی سال‌های آینده مشخص کند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: در حوزه علوم اجتماعی، طرح‌های بالادستی از جمله طرح جامع شهر را در دستور کار قرار دادیم. اصفهان یکی از اولین شهرهایی بود که این طرح را با رویکرد نوین دنبال کرد و همکاران ما در جهاددانشگاهی بخش مشارکت مردمی را به‌طور ویژه در دستور کار قرار دادند. در خصوص رویکرد نوین شهری، تأکید اصلی بر موضوع مشارکت است؛ اینکه بتوانیم از دیدگاه مردم مشکلات و آسیب‌ها را شناسایی کنیم، اهمیت بسیاری دارد. ما در مرحله تشخیص این پروژه وارد شدیم و تمرکز آن بر دوش همکاران ما بود.

وی به مطالعات کالبدی اشاره و تأکید کرد: در این زمینه، پروژه‌های خرد و کلان داشتیم و به‌طور همزمان تلاش کردیم تا همکاری‌هایی با سازمان‌هایی مانند یونسکو داشته باشیم، زیرا بلوغ و رشد بعضی از همکاری‌ها در سطح بین‌المللی حاصل می‌شود. هدف‌، اجرای تعدادی از پایلوت‌های موفق استان در سطح ملی است؛ البته ارتباطات بین استانی نیز ایجاد شده، برای مثال با استان فارس ارتباط برقرار کرده‌ایم و سعی می‌کنیم بعضی از پروژه‌های موفق در اصفهان را در استان‌های دیگر نیز اجرا کنیم.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha